Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ני"א ניסן ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Friday
Aug102018

חשבון נפש 'אלולי'

 

מבחינתנו, הרבי מה”מ מפנה אלינו הקוראים, החסידים והמקושרים, זעקה ופניה; והוא דורש ומפציר שוב ושוב לפעול בנושא הגאולה. גם חשבון הנפש של אלול, צריך להיות סובב סביב העניין של כמה עשיתי כדי לזרז את הגאולה ולהביא להתגלותו של משיח צדקנו?!

סיפר המשפיע הרה”ח ר’ מענדל פוטרפס: באחת הפעמים שרבינו הזקן נסע לרבו, המגיד ממעזריטש, נכנס בדרכו ללון באכסניה של יהודי עשיר ונכבד, שכאברהם אבינו בשעתו, בנה בית מיוחד להכנסת אורחים בצורה מופלאה. כל מי שהגיע למקום, היה יכול להתעכב שם משך זמן ככל שיחפוץ, לאכול ולשתות ממיטב המאכלים והמשקאות, וללון בחדר מיוחד שהוקצה לו. כשהגיע אורח, לא משנה כלל איך היה נראה וכיצד היה לבוש, מיד היה בעל הבית עצמו ניגש אליו, נותן לו “א ברייטן שלום–עליכם”, ולאחר מכן מפנה אותו לאחד מאנשיו כדי שיטפל בו ויספק לו את כל צרכיו. הוא מינה אנשים מיוחדים שכל תפקידם היה לדאוג לאורחים ולספק להם כל צרכיהם.

מפעם לפעם הוא עצמו היה נכנס ומפקח על כל המפעל הנפלא הזה. לפני יציאתו של האורח להמשיך בדרכו, הי’  האורח נכנס לבעל–הבית כדי להיפרד ממנו, והוא היה מעניק סכום כסף לאורח להמשך הוצאות הדרך.

כשהגיע רבינו הזקן לאכסניה, נתקבל כרגיל בסבר פנים יפות. אולם בעל–הבית הבחין בו משהו שלא ראה בשאר האורחים. כאשר נכנס רבינו לחדר שהוקצה לו, דפק בעל–הבית בדלת החדר, וביקש לדבר עם האורח ביחידות.

“להיכן נוסע יהודי?” שאל בעל–הבית את רבינו.

“למעזריטש, אל רבינו המגיד הגדול”, ענה הרבי.

“אכן”, אמר בעל–הבית, “שיערתי שכך הם פני הדברים, ולכן מצאתי אותך ראוי לשפוך את לבי לפניך ולשאול אותך את שאלתי: רואה אתה בוודאי את כל המפעל הגדול שהקמתי כאן, מפעל שכולו צדקה וחסד להכנסת–אורחים. יהודים רבים נעזרים כאן ומקבלים את הדרוש להם בסבר פנים יפות ומאירות. כולם משבחים ומעריכים אותי כל כך; אולם לבי כבד עליי, ואני שואל את עצמי: האם אמנם אני עושה את כל זאת באמת? האמנם כל העשי’ הגדולה הזאת שווה משהו? ואולי אני בסך הכל מספק את מאוויי לכבוד ולהערכה בלי שום קשר עם הקב”ה?

נשען רבינו הזקן על זרועות ידיו, ואחר הרים את פניו, וענה בניגון: “אבער דער ארעמאן ווערט דאך זאט מיט אן אמת” - אבל העני נהיה הרי שבע באמת. ואותה אמת ‘ממשיכה’ ומגלה את אמת ה’ בעולם. ומאמת זו ‘נמשך’ גם עליך, שתאיר גם בך אמת ה’”.

קיבל בעל הבית את דברי רבינו בשמחה, ושב לשקוד בעבודת גמילות–חסדים והכנסת–אורחים.

 

החשבון - בעיקר בקשר לגאולה

כשנכנסים לחודש אלול, חודש הרחמים והסליחות, עורך כל אחד את חשבון נפשו האישי, ובוחן ובודק אם אכן עשה את המוטל עליו במשך השנה, או שמא רק חיפש למלא את מאווייו והרגליו במסגרת בה הוא נמצא.

לכל לראש, יש לשים לב ולהתבונן בדברי הרבי מלך המשיח שליט”א מה צריך להיות עיקרו של חשבון הנפש בזמננו זה (ש”פ עקב תנש”א): “חשבון הנפש של חודש אלול הוא במיוחד בקשר עם הענין שהזמן גרמא - הגאולה האמיתית והשלימה. כמדובר כמה פעמים ובפרט לאחרונה, שמכיוון ש”אחכה לו בכל יום שיבוא”, ולפי כל הסימנים הרי “הנה זה (משיח) בא”, לכן חושבים כל הזמן (“האלט מען אין איין טראכטן”) ומדברים כל הזמן אודות הגאולה, ומחפשים לקשר את כל ענייני הזמן עם הגאולה, והעבודה של ישראל היא למהר את הגאולה”.

[האם שמנו לב - הרבי מעיד על עצמו שהוא חושב כל הזמן (“האלט מען אין איין טראכטן”) ומדבר כל הזמן אודות הגאולה, ומחפש לקשר את כל ענייני הזמן עם הגאולה! ואנו, היכן אנו?]

“ובפרט בדורנו זה ובזמננו זה, כמדובר כמה פעמים, שכ”ק מו”ח אדמו”ר העיד והודיע כי כבר סיימו את כל העניינים, סיימו גם “לצחצח את הכפתורים”, והדבר היחיד שנשאר הוא - ה”תנועה אחת” של הקב”ה שיוציא את ישראל מהגלות ויביאם לארץ הקודש… ולכן מבקשים וצועקים יהודים עוד הפעם ועוד הפעם - ועכשיו עוד יותר בתוקף מבעבר - “עד מתי”?! …

“יש בכוחו של יהודי לעורר את עצמו ולעורר יהודים נוספים, ובעיקר לעורר כביכול את הקב”ה - ש”בואו ונחשוב חשבונו של עולם”: לפי כל החשבונות (שהקב”ה הראה בתורתו ובהניסים שהוא עושה בעולם) הי’ צריך הקב”ה כבר מזמן להביא את הגאולה האמיתית והשלימה ע”י משיח צדקנו! …

“מקבל יהודי את הכוחות הכי גדולים, ואת הזכות והאחריות הכי גדולים לבקש ולצעוק להקב”ה: עד מתי?!… “

“להכריז ולפרסם” - גם אם עוד לא נקלט אצלו

שבוע לאחר מכן אומר הרבי (ש”פ ראה ה’תנש”א): “ובשנה זו עצמה - עומדים כבר בראש חודש אלול, חודש החשבון של כל השנה, אשר, הסך–הכל דהחשבון הוא: “עד מתי?!”… היתכן שבסיומם של י”א חדשים דשנת “נפלאות אראנו”, משיח צדקנו עדיין לא בא?!…

“ובסגנון דפרשת השבוע - “ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה”, כל ענייני ברכות, ולכל לראש הברכה העיקרית דגאולה האמיתית והשלימה - שלא מספיק ששומעים (ומבינים) ש”הנה זה (המלך המשיח) בא”, אלא צריכים לראותו בעיני בשר, ולא רק “אראנו” בלשון עתיד, אלא “ראה” בלשון הווה ובלשון ציווי! …

“ובנוגע לפועל: יש לפרסם ולעורר בכל מקום ומקום על דבר העבודה המיוחדת דחודש אלול, המרומזת בחמשת הראשי–תיבות דתורה תפילה גמילות חסדים ותשובה וגאולה, ובהדגשה מיוחדת בנוגע לראשי–תיבות החמישי, ענין הגאולה, כפי שחודרת בכל ענייני העבודה, עי”ז שחדורים ונעשים ברוחה של הגאולה (כולל ובמיוחד ע”י לימוד התורה בענייני הגאולה ובית המקדש) מתוך צפי’ וודאות גמורה שתיכף ומיד ממש רואים בעיני בשר ש”הנה זה (המלך המשיח) בא”.

“ובפשטות: להכריז ולפרסם בכל מקום - בדברים היוצאים מן הלב - שהקב”ה אומר (ע”י עבדיו הנביאים) לכל אחד ואחת מישראל “ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה”, ועד שהיום ממש רואים בעיני בשר ברכת הגאולה האמיתית והשלימה.

“[ויש להוסיף ולהדגיש שההכרזה והפרסום בכל הנ”ל צריכים להיות גם ע”י אלה שטוענים שעדיין לא נקלט ענין זה (בשלימות) בהבנה והשגה והכרה שלהם. דכיוון שגם אצלם ישנו ענין האמונה בשלימות, יכולים (ובמילא צריכים) הם לפרסם הדברים לאחרים, החל מבני ביתו (שבודאי אינם צריכים “לסבול” מזה שעדיין לא הונח הדבר בשכלו) וכל אלו שנמצאים בסביבתו, כל אחד ואחת מישראל, ובודאי שע”י השתדלות המתאימה יתקבלו הדברים ויפעלו פעולתם, כולל גם אצל המכריז והמפרסם, שיוקלט אצלו בפנימיות וכו’]”.

“אשר קרהו”

בדברי הרבי הללו, ישנה, כמובן, פניה אל הקב”ה בזעקה ותחינה ותביעה בלתי פוסקת - שיביא את הגאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש, באופן שנראה זאת בפשטות (“ראה”) עכשיו בעיני–בשר שלנו.

אבל יש כאן גם - ומבחינתנו זה צריך להיות העיקר - זעקה ופניה אלינו, הקוראים לעצמנו חסידים ומקושרים ושייכים אל הרבי: הרבי תובע ודורש מאתנו, מפציר וזועק שוב ושוב, עוד הפעם ועוד הפעם - לפעול. להרעיש, להכריז ולפרסם, להשפיע על עצמנו על בני–ביתנו ועל כל הנמצאים סביבנו. וזאת, בהדגשה מיוחדת, גם אם העניין עדיין לא נקלט בשלימות אצלנו - “להכריז ולפרסם” לכולם “שהקב”ה אומר (ע”י עבדיו הנביאים) … שהיום ממש רואים בעיני בשר ברכת הגאולה האמיתית והשלימה!

כאשר עורכים, אם כן, את חשבון–הנפש הפרטי של חודש אלול, ובמיוחד את חשבון הנפש בנוגע לענין זה במיוחד - מה עשיתי ומה אני עושה להביא סוף סוף לסיומה המוחלט של הגלות, ולהתגלותו המלאה של מלכנו משיחנו שליט”א - דבר שצריך להיות נוגע, ובוודאי הוא אכן נוגע לעצם מציאותו של כל אחד ואחת מאתנו ממש.

לא מספיק להיאנח במסגרת “חשבון הנפש”, כמו שאומר הרבי ב’היום יום’ ש”באנחות לבד לא ניוושע. האנחה היא רק כפת המנעול לפתוח את הלב ולפקוח את העיניים שלא לשבת בחיבוק ידיים, רק לסדר עבודה ופועל” - לעשות הכל בכדי להביא בפועל ממש את התגלותו הסופית של מלכנו משיחנו שליט”א לעיני כל בשר תיכף ומיד ממש.

לדאוג שהמסר יגיע לכל מקום

חשבון הנפש של חודש אלול הוא לא רק בעניינים האישיים של השתתפות בשיעורי–תורה, תפילה בציבור ובכוונה, צדקה ומעשים טובים בכלל, פעילות נמרצת בהפצת היהדות ובהפצת המעיינות וכו’.

שכן, עם כל החשיבות העצומה והמוכרחת והחיונית בדברים אלו, הרי יחד עם זה עיקר ההדגשה צריכה להיות במיוחד ובעיקר, כדברי הרבי שהובאו לעיל - מה עשיתי ומה אני עושה כדי להביא את הגאולה בפועל ממש, כדי שנראה זאת בפשטות ובגלוי בעיני–בשר תיכף ומיד ממש.

חשבון הנפש צריך לכלול גם חרטה על העבר, אבל במיוחד ובעיקר נדרשת הקבלה על להבא - להתחיל לפעול באופן שהדברים יהיו ניכרים ונרגשים בפועל ובפשטות במציאות העולם הזה הגשמי והחומרי.

עצם ההחלטה לפעול בזה, כולל ובמיוחד ההכנות והמעשה בפועל לנסוע אל הרבי גם בגשמיות ובפשטות לתשרי - תביא תיכף ומיד בפועל ובפשטות ולעיני כל בשר את תקוותנו ומשאלתנו היחידה, “רצוננו לראות את מלכנו” עומד וגואל את כולנו בגאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש.

יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.