Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ני"א ניסן ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Thursday
Jul262018

עשרים חתונות משמים

 

 “אם לי יש חלום כזה ולך יש חלום כזה - עשינו עסק”, אמר השליח למארחו, והשניים לחצו ידיים בחום. “מזל וברכה! סגרנו עסקה” •  סיפור ליום השידוכים והחתונות - ט”ו במנחם אב

א

הטלפון במשרדו של הרב מרדכי קנלסקי בהילסייד שבניו ג’רזי צלצל באמצע יום שגרתי של שנת תשד”מ. לא היה בזה מעבר לשגרה אילולא היה מעבר לקו הרב חודקוב, מזכירו של הרבי שבירר אם אכן הרב קנלסקי הוא הדובר.

“תבוא לכאן”, אמר הרב חודקוב קצרות, והתכוון כמובן לבסיס–האֵם העולמי - 770.

הרב קנלסקי הבין מיד כי בקשתו של הרב חודקוב אינה דבר של מה בכך, והוא הזדרז להיכנס למכוניתו ולהגיע לבית חיינו, שם נכנס לקיתון הצר שבסוף הפרוזדור הארוך בקומה הראשונה - לשכתו הצנועה של הרב חודקוב.

“שמעתי שיש אנשים בניו–ג’רזי שחיים ללא חופה”.

הרב קנלסקי לא ציפה לכך, והבין כי הרב חודקוב מבקש לשוחח עמו על כך, אך הרב חודקוב שתק.

“נו?!” הפר הרב קנלסקי לבסוף את השתיקה.

אך הרב חודקוב לא הגיב אלא חזר על הדברים מילה במילה: “שמעתי שיש אנשים בניו–ג’רזי שחיים ללא חופה”.

את זה הרב קנלסקי הבין בפעם הראשונה, אך לא הבין לאן חותר הרב חודקוב שידוע כיהודי שקול, זהיר ופיקח כאחד. כששמע את אותה אמירה בדיוק גם בפעם השלישית, הבין כי כנראה אלו מילות קדשו של הרבי שהמזכיר הנאמן רק חוזר עליהן במדויק…

הרב מרדכי קנלסקי, שלקח על עצמו לעסוק ביהדותם של יוצאי רוסיה בניו ג’רזי במסגרת הארגון שהקים “ברית אברהם”, הבין שהכוונה היא, כנראה, ליהודי רוסיה הנמצאים בניו ג’רזי וחיים ללא חופה וקידושין, שכן בהיותם מאחורי מסך הברזל, לא התאפשר הדבר. הוא הבין אפוא שהרבי מטיל עליו לטפל בנושא, כדי שהללו יינשאו כדת משה וישראל.

כך או כך, חלפו הימים והדבר טרם הגיע לכלל עשיה.

חלפו שבועות אחדים, ושוב הטלפון בלשכתו מצלצל. שוב הרב חודקוב מן העבר השני של הקו, ומזעיק את השליח להגיע בדחיפות למזכירות. הרב קנלסקי לא הבין מדוע ולמה, אך כחייל ממושמע, הגיע למפקדה הראשית באופן מיידי.

משנכנס ללשכתו של הרב חודקוב, נשא אליו מבט ואמר קצרות: “שמעתי שיש אנשים בניו–ג’רזי שחיים ללא חופה”. הפעם הרב קנלסקי לא שאל שאלות. הוא הבין היטב מאין באה האמירה.

שוב חזר השליח לעשייה הברוכה של ארגון “בית אברהם” והבטיח לעצמו לזרז את הטיפול בעניין. מדובר בפרויקט עצום ורב–השקעה שדורש את מלוא המשאבים. גם הפעם, אלף ואחת נושאים שדרשו את התעסקותו, מנעו ממנו מלגבש תכנית כלשהי בעניין.

ב

סיפורנו סובב סביב הטלפון שצלצל שוב ושוב במשרדי “ברית אברהם”, וכזה גם היה הטלפון הבא. מעבר לקו הייתה אישה שהציגה עצמה כמזכירתו של איש עסקים פלוני, וכי הוא מבקש לשוחח עם הרב קנלסקי. היא ביקשה לתאם מועד נוח לשיחה משותפת.

הרב קנלסקי שבדיוק עשה דרכו לפגישה עם ראש עיריית ניו–ג’רזי סיטי, השיב כי הוא טרוד מאד, אך ישמח לחזור אליה. הוא רשם לפניו את מספר הטלפון בלשכתו של איש העסקים והבטיח לשוב כשיתפנה.

בהיותו בכבישים בדרכו לפגישה, שמע לפתע את קריין מהדורת החדשות ברדיו המרכזי מזכיר את שמו של אותו איש עסקים שמזכירתו טלפנה אליו אך שעה קלה קודם לכן. הקריין סיפר כי אותו איש עסקים הודיע על תרומתו בסך 100,000 דולר למלחמה בטרור. די היה בידיעה זו כדי להבין שמדובר באדם עם יכולות פיננסיות רחבות. מיד בשובו למשרדי “ברית אברהם”, טלפן הרב קנלסקי לאיש העסקים.

בשיחת הטלפון איש העסקים הציג את עצמו בתור יהודי שאביו היגר מרוסיה לארצות הברית. רק לאחרונה קרא בעיתון המקומי כי “ברית אברהם” מקיים פעילות חינוכית לילדים יהודיים יוצאי רוסיה המתגוררים בניו ג’רזי. הדבר ריגש אותו והוא החליט לתרום אלף דולר לארגון החב”די.

כשתרומה באה לפתע פתאום, היא בהחלט משמחת, והרב קנלסקי השיב לאיש העסקים בברכה היהודית המסורתית “תזכה למצוות”.

“מה אמרת?” לא הבין איש העסקים.

הרב קנלסקי פתח בהסבר, שאצל יהודים לא נהוג לומר תודה על נתינת צדקה, אלא מברכים “תזכה למצוות” - כדי שיהיה כוח להמשיך ולעזור פעמים נוספות.

“רגע”, לא הבין איש העסקים, “אני נותן לך תרומה ובמקום להגיד לי תודה אתה מנסה להעביר אותי שיעור ביהדות?”

כתגובה שב הרב קנלסקי על הסברו ואמר כי הוא נוהג לפי ערכי היהדות גם כשמדובר בכסף.

שריקת התלהבות נשמעה מן העבר השני של הקו. “ראביי, אהבתי את זה!” הצהיר הלה בהתרגשות, “אני מגדיל אפוא את תרומתי לאלף דולר נוספים”…

“תזכה למצוות”, בירך הרב קנלסקי בשנית…

מכאן הייתה הדרך קצרה לפגישה משותפת בין שליח הרבי לאיש העסקים. זו התקיימה בלשכתו המהודרת של איש העסקים, במהלכה שיתף איש העסקים את השליח בחלום ישן שיש לו, לארגן חתונה לזוגות יהודיים שיצאו מרוסיה, שתכלול חגיגה גדולה וחופה. הוא מחפש אפוא מי שיוכל לארגן עבורו אירוע מפואר ומיוחד שכזה…

לשונו של הרב קנלסקי נעתקה לרגע. הוא חש כאילו הרבי שולח לו משמים ‘גביר’ כדי שידחוף אותו לממש את הציווי בעריכת חופה וקידושין, ציווי שעד כה לא נעשה עם זה דבר אם מחמת הטרדות, אם מחמת חסרון כיס או כל סיבה אחרת. ‘דברים בגו’ הרהר הרב קנלסקי לעצמו.

לא היה גבול להתרגשותו של השליח, שראה בכך הזדמנות נהדרת לקיים את רצונו של המשלח. הוא סיפר על הוראותיו של הרבי בעניין, וכי הוא נכון לעשות הכל כדי להביא כמה שיותר זוגות יוצאי רוסיה בחופה וקידושין.

“אם לי יש חלום כזה ולך יש חלום כזה - עשינו עסק”, אמר השליח למארחו, והשניים לחצו ידיים בחום. “מזל וברכה! סגרנו עסקה”.

ההכנות לקראת החתונה הגדולה החלו. לא הייתה זו חתונה לזוג אחד, אלא לכעשרים זוגות בו זמנית. מדובר בהשקעה ובהפקה מורכבת מאד, שכן צריכים להכין עשרים זוגות לנישואיהם, עשרים רבנים, עשרים כתובות, ארבעים עדי חופה וקידושין כשרים, שושבינים רבים, ועוד ועוד.

איש העסקים כשלעצמו, החליט כי האירוע יתקיים באחד המלונות היוקרתיים ביותר של ניו–ג’רזי - שמנהלו הנו ידידו האישי.

ג

באחד השבועות שלפני החתונה, החליט איש–העסקים לצרף אליו עוד קבוצה של יהודים עשירים תושבי ניו ג’רזי, כדי שאף הם יישאו בנטל ההוצאות הכבדות.

מבעוד מועד נקבעה ארוחת ערב חגיגית ומיוחדת בביתו של איש–העסקים, בהשתתפותו של הרב קנלסקי. הוטל עליו להציג את התכנית כולה על כל מורכבויותיה. ארוחת הערב המפוארת הוכנה בטוב טעם, כאשר מיטב השפים עמלים על מאכלים ערבים בסגנונות מיוחדים. כדי לפתוח את הלבבות - ידע איש העסקים - צריך להכשיר את האווירה…

בערב המיועד גלשו בזה אחר זה רכבי–שרד בוהקים אל הרחבה שלפני ביתו של איש–העסקים. אנשי העסקים נבלעו בתוך הבית הגדול והמפואר. הרב קנלסקי עצמו הופתע בבואו לגלות כי לפניו יושבים כמה מהיהודים העשירים ביותר בכל ארצות הברית, בהם חברים בפדרציה היהודית ובג’וינט ובעוד ארגונים יהודיים בעלי שם עולמי.

הטרקלין הגדול היה מואר באור יקרות. מסביב היו פזורים מיצגים שעלותו של כל אחד מהם יכולה הייתה להרנין לבו של כל שליח… הנוכחים התיישבו סביב השולחן, והמלצרים החלו להגיש את מיטב המעדנים שהוכנו בקפידה מיוחדת. על השולחן הוצגו יינות עתיקים ומשובחים במיוחד, והאווירה הלכה והתחממה.

בשלב מסוים קם המארח, נקש על כוסו וביקש את תשומת לבם של אורחיו. הוא הציג את הרב קנלסקי וסיפר על היכרותו עם ארגון “ברית אברהם”, והרחיב על הרעיון לקיים אירוע חתונה מפואר לעשרים זוגות יהודיים שטרם נישאו.

בשלב זה קם הרב קנלסקי לשאת דברים. אברך חב”די צעיר שזה עתה מלאו לו 25 שנים, מבקש לבצע את שליחות רבו ולפתוח את כיסם של עשירי–תבל מנוסים ומשופשפים.

במילים רהוטות פרס בפני המשתתפים את התוכנית לעריכת החתונות, וכיצד יתקיים האירוע בפועל, כשעשרים רבנים יסדרו עשרים חופות לעשרים זוגות שטרם נישאו עד כה כדת משה וישראל, כאשר לאחר מכן תתקיים חגיגה מכובדת ויוקרתית - דבר שבוודאי יחולל רעש ותהודה ביהדות ניו ג’רזי, מה שיגרום לזוגות נוספים לרצות לערוך חופה וקידושין.

בתום דבריו, ביקשו המשתתפים להציג מספר שאלות. אף בעל–הון לא ממהר לפתוח את ארנקו בכדי.

“האם ארגון “ברית אברהם” שבראשותך יקיים חתונה או בר–מצווה ליהודי שלא נימול?

הרב קנלסקי השיב בשלילה, וציין כי ברית מילה היא תנאי.

עיני הנאספים הופנו אל השואל הבא, מגדולי עשירי ארה”ב.

“האם אחד הרבנים מהקהילה שלנו, שאיננו אורתודוקסי, יוכל להיות גם הוא להשתתף בתור מסדר קידושין?”

דממה מתוחה נפלה באולם. השאלה הייתה נפיצה. כולם ידעו עד כמה רגישים הקשרים בין הזרמים השונים שבקרב יהודי ארה”ב. הרבה כבוד ורגישות היו מונחים על כף המאזניים.

הרב קנלסקי נענע בראשו לשלילה. ליתר בטחון השיב “איננו יכולים לתת מקום באירוע שכזה לרב שאיננו אורתודוקסי”.

הקהל החל לזוע באי–נוחות על הכסאות המפוארים, ומלמולים עצבניים החלו להישמע בין היושבים בחדר.

ליתר בטחון הרים אחד המשתתפים את ידו, מבקש רשות לשאול:

“האם אתה ‘ליובאוויטשער’? האם הרבי שלך הוא זה שצועק נגד ‘מיהו יהודי’”? משענה הרב קנלסקי בחיוב, התגובה הייתה מפתיעה - בו במקום קמו המשתתפים ממקומם בחמת זעם ועזבו את הבית, כשהם מתריסים בזעם בלתי כבוש: “הרבי שלך לא מכיר ביהדותם של נכדינו, איננו רוצים עסקים אתך” - - -

לא היה גבול לכעסו ולבושתו של המארח שעמד אבל וחפוי ראש. כה השקיע רבות בידידיו אלה, וכעת הוא עומד מול שולחן ריק… הוא ‘רתח’ מזעם. מבחינתו הרב קנלסקי הוריד לטמיון את התוכנית כולה ולא אף זאת, אלא גרם לו בושות בקרב חבריו המכובדים.

“טיפש!” צעק לעברו בזעם בלתי נשלט, “הבאתי לך כאן אנשים שכל אחד מהם יכול היה לכתוב לך צ’ק של 100,000 דולר - ואתה גירשת אותם”.

המצב היה מביך ואי–הנעימות רבה עמדה בחלל האוויר. אף על פי כן, הרב מרדכי קנלסקי לא התבלבל וענה בתוקף: “אני ליובאוויטשער! אם נשיא רוסיה ברז’נייב לא שינה את הדעות של אבא שלי בהיותו ברוסיה, הרי שגם מיליון דולר לא ישנו את הדעה שלי. נולדתי להיות ליובאוויטש ואני גאה להיות ליובאוויטש כל חיי”.

לתגובה תקיפה שכזו, גם בעל הבית המנוסה והמשופשף לא ציפה. הוא נדהם מתשובתו של שליח הרבי, ומבלי אומר עזב את הטרקלין. דלת עץ האלון נטרקה בכוח איתנים. רק הרב קנלסקי נותר בטרקלין הגדול המואר בשלל אורות יוקרה, כשעל השולחן מיטב מעדני הארץ ומלצרים נדהמים… בין כך ובין כך הבין כי ככל הנראה יאלץ להיפרד מהתוכנית לקיים חתונה גדולה.

הוא לא יכול היה שלא לשמוע מעבר לקיר את בעל הבית משוחח בקול רם עם רעייתו. הוא הבין כי ככל הנראה הוא מתייעץ איתה כיצד עליו לנהוג כעת כלפי האיש שגרם לו עלבון כה צורב בפני חבריו המכובדים.

בתום עשר דקות שנדמו בעיניו כנצח, שב בעל הבית אל הטרקלין.

“אני מעריך אותך כמו יהודי, שאתה גאה במי שאתה ולא מוכן לפשרות. אני מתחייב אפוא לתרום 50,000 דולר מכספי הפרטי כדי לממן את החתונה”, אמר ותוך כדי דיבור הוציא פנקס צ’קים ורשם צ’ק ראשוני בסכום של 25,000 דולר - סכום מכובד מאד באותן שנים - והבטיח כי את החצי השני של התרומה יתן בסיום ההכנות לקראת החתונה.

ד

סיוון תשמ”ו.

יום החתונה הגיע.

בטקס רב רושם, מכובד ונוצץ, הגיעו מאות יהודים, עשרים חתנים ועשרים כלות, עשרים רבנים, עשרות שושבינים, והמוני בני משפחה נרגשים שבאו להשתתף באירוע כה נדיר ומיוחד. בין המשתתפים הגיעו אנשי עסקים בכירים מקרב חבריו של התורם, מדינאים, סנאטורים, פוליטיקאים ואישי ציבור יהודים מכל החוגים. האירוע זכה להד תקשורתי רב, כאשר רשתות הטלוויזיה והעיתונים הגיעו לסקר את המעמד. הדיווח על האירוע אף תפס למחרת את הכותרת הראשית בעיתון ה”ניו יורק טיימס”.

לכבוד האירוע המיוחד, שיגר הרבי עשרים ואחד מכתבי ברכה - מכתב פרטי לכל אחד מהזוגות, וכן מכתב כללי באנגלית מיוחד למשתתפי האירוע, בו הסביר את המשמעות של קיום חתונה בחודש סיון, ואיחל כי אירוע זה יהיה לסמל וסימן לכל מדינת ניו–ג’רזי.

הרב קנלסקי כובד לקרוא את מכתבו של הרבי, כאשר התרגשות רבה אופפת אותו. עם סיום קריאת המכתב - נפל מתעלף. רק לאחר שלוש שעות הצליח לחזור למעמד הגדול והמרגש, כאשר בשיאו העניק אות הוקרה לאיש העסקים שמימן את האירוע.

עם סיום האירוע המיוחד, כאשר הקהל הגדול החל להתפזר לביתו, ניגשה לפתע אישה מבוגרת אל הרב קנלסקי ובקשה בפיה: “בעוד שנה יחגוג בעלי יום–הולדת השבעים שלו. אני רוצה לתרום לכבודו אירוע נוסף בדיוק כמו האירוע שזה עתה הסתיים”…

שוב נאלמה לשונו של הרב מרדכי קנלסקי. שוב ראה במוחש כיצד הרבי מסייע לו מלמעלה למלא את השליחות החשובה…

ואכן, בשנה הבאה התקיימה חתונה נוספת, והפעם בנישואיהם של 26 זוגות - כהצדעה סמלית לכבוד יום הולדתו ה–26 של השליח רב הפעלים…

מבין כל הפעולות הרבות, הפכה החתונה הייחודית אותה מקיים “ברית אברהם” מידי שנה, לסמל המזוהה יותר מכל עם הארגון.

נראה כי הרבי עצמו החליט “לדחוף” את הפרויקט ולסייע במימונו השנתי, העיקר שייצא לפועל. בכל פעם שהרב קנלסקי הביא גבירים ובעלי–הון למעמד חלוקת הדולרים שהתקיימה בימי ראשון, התעניין הרבי האם הם קשורים לחתונה הגדולה שמקיים הארגון?

ואכן, מידי שנה, ביום ראשון שלפני קיום החתונה, היו עוברים לפני הרבי כל החתנים והכלות לצד השושבינים והתורמים של החתונה, בעוד הרבי מעניק לכל אחד מהם שני דולרים לברכה ולהצלחה.

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.