Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #1137 #1138 #1139 #1140 #1141 #1144 #1146 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ' מרחשון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Thursday
Apr122018

משלחן ההלכה

מאת הגה”ח הרב שאול שיחי’ רוזנבלט

רב בית הכנסת חב”ד בביתר עילית, ומרבני ‘מכון הלכה חב”ד.

נושאים שנידונו לאחרונה בלשכת ההלכה של “מכון הלכה חב”ד”

 מה הטעם למנהגי אבילות בימי ספירת העומר?

בימים אלו נוהגים אבלות על צרות רבות בעמנו, כ”ד אלף תלמידי רבי עקיבא מתו בזמן זה מפני שלא נהגו כבוד זה בזה1. בנוסף למאורע קשה זה, ארעו עוד מאורעות בלתי רצויים בתקופה זו של השנה, כמסעות ‘הצלב’ דשנת ד’תתנ”ו2, וכן גזירות ת”ח ות”ט היו בתקופה זו3. וראה בהערה4.

יש להדגיש, כי למרות שאנו נוהגים בימים אלו מנהגי אבלות, יש בימים אלו גם ענין ומהות של שמחה, ‘שמחה של מצוה’ כל יום הוא ‘חפצא של מצוה’ - מצוות הספירה5, יתירה מזו בזהר6 ישנו דבר פלא - ימים אלו נקראים ימי ‘חול המועד’7.

האם יש איזה ענין או דין שהרב רואה צורך לעורר אודותיו, בקשר לספירת העומר?

אכן, יש דין בנוגע לברכת ספירת העומר שאינו ידוע מספיק, ונתקלים בזה רבים בתקופה זו. מצוי הרבה שאדם נמצא בבית הכנסת בשעה שהחזן מברך את הברכה על הספירה של אותו יום, אך אינו סופר כעת ספירת העומר יחד עם הציבור - או כי עדיין אוחז באמצע תפילתו, או שאינו מתפלל כעת עם הציבור, וזה בעיקר מצוי בבתי כנסת שיש בהם הרבה מנינים (‘שטיבלאך’). וחשוב לדעת שבאם שמע את הספירה מהחזן ולא כיוון שלא רוצה לצאת בברכה זו - לא יוכל לספור אחר כך באותו יום בברכה, מכיוון שכבר יצא ידי חובה. ולא מספיק שלא כיוון לצאת ידי חובה בברכה זו, אלא צריך שיכוון שאינו רוצה לצאת ידי חובה. וזהו חידוש של אדמו”ר הזקן בשו”ע שאינו מובא בשאר פוסקים, ומסביר שם את הטעם לכך - שיש אומרים שמצוות אינות צריכות כוונה כלל (ובמצוות דרבנן זהו לכו”ע), ולכן לא מועיל שאינו מתכוון לצאת.

אך כל זה הוא כשאינו סופר כעת יחד עם הציבור, אבל באם מתפלל עם הציבור אין הדבר כן, כי בזה שמתכוון לברך מיד אחרי החזן, הרי זה כאילו התנה בפירוש שלא לצאת ידי חובה מהש”ץ. ויש אומרים שיש לענות על הברכה של הש”ץ ‘ברוך הוא וברוך שמו’ וזה יהי’ גילוי דעת שאינו רוצה לצאת ידי חובה בברכת הש”ץ8.

ילד שנעשה “בר מצווה” בימי הספירה, האם ימשיך לספור בברכה?

דנו הפוסקים לגבי נער שנעשה “בר–מצווה” בימי הספירה - האם ימשיך לספור בברכה, שהרי הימים שספר תחלה לא היו באותה דרגת חיוב, וחסר לו כעת ב”תמימות”. למעשה הדעה הרווחת שימשיך לברך. ומבאר זאת הרבי על פי הקביעה ההלכתית שאף בדבר שאין לו חשיבות עצמית ישנם מצבים המחשיבים אותו למציאות, וכלשון חז”ל ‘מצוותיה אחשביה’; וכך בספירת העומר, כיוון שגם מתחילתן ספר את הימים על פי התורה, נחשבים הימים שספר, ולכן לא נחסר לו ב”תמימות”.

ומביא הרבי שמטעם זה כשיבוא משיח תיכף ומיד באמצע ימי הספירה - אף שהחיוב כעת לרוב הדעות הוא רק מדרבנן, ואז החיוב יהיה מדאורייתא - נמשיך לספור ובברכה9.

ילד שיום הולדתו חל בימי הספירה מתי יערכו לו את ה”אפשערניש”?

כחלק מדיני האבלות על תלמידי רבי עקיבא אין מסתפרים בימי ספירת העומר, וכך נפסק להלכה בשלחן ערוך. ואף שלהלכה ישנם חילוקי דעות ממתי ועד מתי אין להסתפר, אך למעשה - מנהגנו שאין מסתפרים עד ערב חג השבועות.

ולגבי תספורת הילד הראשונה - אפשערניש - במלאות לו 3 שנים בימי הספירה, הורה הרבי שאת ענייני החינוך יש להתחיל מיד ביום הולדתו, אך את גזיזת השערות יש לדחות לל”ג בעומר. וכשיום ההולדת קודם הפסח אין לדחותה לל”ג בעומר אלא יש לעשותה מיד, אולם יכול לסיימה בל”ג בעומר. ואם יום הולדתו חל לאחר ל”ג בעומר, אין להקדים את התספורת אלא יש לעשותה בערב חג השבועות10.

למנהגינו, שאין מברכים ‘שהחיינו’ על בגד חדש,  האם מותר ללבוש בגד חדש בספירת העומר?

דנו הפוסקים לגבי ברכת שהחיינו בימי ספירת העומר, ולמעשה אנו נוהגים שאין מברכים שהחיינו, אך בשבת ובל”ג בעומר מברכים שהחיינו וכן אבי הבן מברך בעת פדיון בנו.

מן הדין אין איסור בקניית בגדים חדשים בימי הספירה, אלא שמדברי כמה ראשונים משמע שיש להימנע מכך, ומי שחושש לדבריהם יש מקום לחומרתו, אך הזקוק לכך, יכול לקנות בגד חדש וחשוב בימי הספירה, ולחדשו בשבת או אחר הספירה, כיוון שבימינו לא נהוג לברך על קניית בגד חדש11.

                        

1) ראה יבמות סב, ב.

2) ראה ט”ז סי’ תצג ס”ק ב, ועוד.

3) ראה לקו”ש חכ”ז עמ 333.

4) בכתבי האריז”ל מובא כי ימים אלו ‘הם ימי הדין … לכן פגעה בהם אז מדת הדין’, החק יעקב מביא עוד טעם להאבילות דימי הספירה ‘לפי שמשפט רשעים מפסח ועד עצרת’ [עדיות פ”ב מ”י], וכן הם ימי דין על התבואה [בכ”ז ראה בנסמן בלקו”ש חל”ב עמ’ 151 הערה 25].

5) ראה שיחת אחש”פ תשל”א סעי’ י, ולקו”ש חי”ב עמ’ 172. ולהעיר משיחת אחש”פ תשכ”א שם נתבאר כי ההשתוקקות לקבלת התורה מעלימה על השמחה שבקיום מצוות ספה”ע.

6) כ”ה הלשון בשיחות קודש תשל”ו, ולא נמצא לע”ע, ודבר זה נמצא ברמב”ן עה”ת [אמור כג, לו], ובלקוטי מהרי”ח [סדר ומנהגי ימי העומר] הביא שכ”כ רבינו בחיי [ויקרא שם, וראו גם ברקאנטי עה”ת], ובמטה משה דיני שבועות.

7) ראה שיחת נשא תשל”ו ס”ב.

8) שו”ע אדה”ז או”ח סי’ תפט סי”ב; הדברי נחמיה בהגהות לסי’ תפט סעיף יב; וראה פסקי תשובות שם ס”ח ובהערות שם.

9) ראה בכ”ז ויקרא כג, טו; בה”ג הלכות מנחות קלו, ג; תוס’ מנחות סו, א סוד”ה “זכר”; טוש”ע ונ”כ או”ח סתפ”ט; שו”ע אדמוה”ז שם סכ”ג; “פרי הארץ” ח”ג סי’ א; שו”ת אבני נזר או”ח סתקל”ט; שו”ת הר צבי או”ח ח”ב סע”ו; שו”ת ציץ אליעזר חי”ד סנ”ה. ראה אנציקלופדיה תלמודית ח”א ע’ תעב ואילך. לקו”ש חל”ח, ע’ 10 ובכ”מ.

10) יבמות סב, ב; טור או”ח סתצ”ב ריש הסימן ובב”י שם בשם דרשות הר”י אבן שועיב; שו”ע ושו”ע אדמוה”ז שם; לקו”ש ח”ז ע’ 349; אג”ק כ”ק אד”ש ח”ה ע’ כב, חי”ב ע’ תמא, חי”ד ע’ לט וחכ”ד ע’ שנה; אוצר מנהגי חב”ד ע’ רנט–רס.

11) יבמות סב, ב; רבינו ירוחם בנתיב כ”ב; רי”ץ גיאת ח”ב ע’ קט; לקט יושר עמ’ צז; טושו”ע ונ”כ או”ח סתצ”ג ס”א; שו”ע אדמוה”ז שם וסשמ”א ס”ב; כה”ח סתקנ”א סקפ”ח; ציץ אליעזר חי”ח סמ”א, כב; ספר המנהגים - חב”ד ע’ 43. התוועדויות תשמ”ט ח”ג ע’ 134. המלך במסיבו ח”א ע’ שיז-ח; שש”כ פכ”ח ספ”ד.

האם ניתן לברך את ברכת האילנות בלילה?

 

תשובה: אפשר לברך בלילה, באם רואה את הפריחה1. ורצוי להזדרז, כיוון שאפשר לברך עד יום ראשון ל’ ניסן.

 

 

האם גם נשים מברכות ברכת האילנות בחודש ניסן?

 

תשובה: כן, נשים מברכות ברכת האילנות2.

 

 

האם כלים שנמכרו לגוי צריכים טבילה לאחר הפסח?

 

תשובה: לא צריך טבילה3.

 

האם מותר לקנות חמץ לאחרי הפסח בחנות שלא נמכר בה החמץ ב’ערב קבלן’?

 

תשובה: אפשר. כיון שלעניין איסור דאורייתא - ‘בל יראה ובל ימצא’ אנו מצריכים ערב קבלן, אמנם לגבי הקנס שחכמים קנסו שלא לאכול חמץ שעבר עליו הפסח מסתפקים במכירה רגילה4.

 

                          

1) סדר ברכות הנהנין פי”ג סי”ד (שלא נזכר בזה כל הגבלה של לילה. ומה שיש שהחמירו על שבת אע”פ שלא נזכר שם - זהו מטעם אחר).

2) סדר ברכת הנהנין פרק יג סעיף יד (ולא חילק בין גברים לנשים); שו”ת הר צבי או”ח א סימן קיח. שם סימן רכו. דאין זה חשוב מצוות עשה שהזמן גרמא, עיי”ש. ובפרט למנהגנו, שנשים מברכות גם על מצוות עשה שהזמן גרמא. ע”פ שו”ע או”ח אדה”ז סימן י”ז ס”א־ג.

3) עיין לקו”ש חלק י”ח עמ’ 364–365.

4) שו”ע אדה”ז סי’ תמ”ח ס”א, וראה גם שם ס”ח.

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.