Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #1137 #1138 #1139 #1140 #1141 #1144 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ' מרחשון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ני"א ניסן ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Thursday
Nov152018

החור של המפתח...

רעיון לפרשת ויצא עם מסר של גאולה
מאת הרב ניסים לגזיאל

יהודי רחב וגדל ממדים הגיע פעם לרב העיר על מנת לדון בענינים העומדים על הפרק. הכניסו הרב לביתו, כיבד אותו בשתיה, והזמין אותו לשבת על אחד הכיסאות שעמדו סביב לשולחן. כסא ישן ומרופט, העשוי מעשה רשת. התיישב לו מיודעינו על הכסא המרושת, ובין רגע נקרעה הרשת ונפער חור ענק בתחתית הכסא, כתוצאה מהמשקל הרב.

הרב, שהיה רב–אמן ביציאה ממצבים מביכים באמצעות בדיחה טובה, אמר בפסקנות: “אתה מזכיר לי את יעקב אבינו!”

“יעקב אבינו, הכיצד?!” התפלא האורח.

“פשוט מאוד” ענה הרב, “חז”ל מספרים לנו, שכאשר יעקב אבינו רצה לישון - רבו אבני המקום אחת עם השניה, וכל אחת מהן טענה: ‘עלי יניח הצדיק את ראשו’, עד שהקב”ה עשה מכולן אבן אחת גדולה”.

“כך גם איתך” המשיך הרב בחיוך, “כל חור וחור שברשת טען: ‘עלי יניח אותו צדיק את עצמו’ מה עשה הקב”ה? עשה מכל החורים…חור אחד גדול!”

פרשת ויצא מספרת לנו את סיפורו של יעקב אבינו - החל מהיציאה מארץ ישראל והמסע מפרך לכיון חרן, “חרון אף של מקום בעולם”, כולל תפילתו ונדרו של יעקב והבטחת הקב”ה אליו. המשך בסיפור חייו במשך 20 שנה בצילו של דודו הנוכל (לבן הארמי=רמאי), נישואיו לארבעת נשיו, ולידת 12 ילדיו (11 שבטים ודינה) ועד השיבה המובטחת הביתה, החזרה לארץ האבות, ארץ ישראל, בליווי צמוד של מלאכי השרת.

ידועים דברי הרמב”ן (בראשית י”ב, ו) בשם התנחומא: “כל מה שארע לאבות - סימן לבנים”, כל מאורע שסופר בתורה בקשר לאחד מהאבות - גם אם במבט ראשון נראה שולי ומיותר - הוא מהווה סימן, הוראה ומסר, לכל אחד מאיתנו, כאן ועכשיו!

כך גם סיפור חייו של יעקב אבינו, בחיר האבות, על כל פרט ופרט שבו, מהווה גם הוא “סימן” עבורנו, ובעיקר עכשיו - ערב הגאולה האמיתית והשלימה.

יציאתו של יעקב אבינו מבאר שבע מסמלת את יציאת הנשמה משרשה העליון, הנקרא בלשון הקבלה ‘באר שבע’, וירידתה ל”חרן–חרון אף של מקום בעולם” - עולם הזה הגשמי “המלא קליפות וסטרא אחרא”. במישור כללי יותר, גם ירידת עם ישראל לגלות אדום מרומזת ביציאתו של יעקב אבינו לחרן. הטלטולים והקשיים אותם חווה יעקב שם, הם “נצנים” למאורעות הגלות הקשים; היסורים, ההשמדות, הבעיות והצרות.

ההתמודדות החוזרת ונשנית מול דודו/חמו (ואויבו…) מייצגת את העובדה (הכואבת, אך מחשלת) “שאין לנו על מי להישען, כי אם על אבינו שבשמיים!”

אמירתו של יעקב כי “ביום אכלני חורב, וקרח בלילה, ותידד שנתי מעיני” - מזכירה ומבליטה לנו את המסר, שבזמן הגלות אין זמן לנוח, אין זמן לישון, יש לפעול ולמגר את חושך ו”קור” הגלות (“קרח בלילה”) ואת חמימות התאוה (“אכלני חורב”).

אבל, יחד עם זאת, ובעיקר: פרשת ויצא מסמלת את סמל ההצלחה היהודי. את היכולת העילאית שניתנה לכל אחד מאיתנו “לגעת בשמים” (מלאכי השרת). הפרשה מלמדת אותנו על מטרת ותכלית הגלות, על ‘מה אנחנו עושים פה, בכלל?!’, ומהי מטרת בואינו לכאן:

הקב”ה הוא ‘טבע הטוב’ ולכן ברור ופשוט, שכל מעשיו (והגלות, בכללם) הם “להיטיב לברואיו”. הגלות (כירידת הנשמה בגוף) היא זמן של צמיחה והתעלות, זמן של גילוי כוחות מחודשים ונעלים שעליהם כלל לא ידענו.

יעקב אבינו לא נשלח לחרן רק על מנת להשמר מההשפעה המזיקה של דודו, ולשוב לארץ ישראל כלעומת שבא. מוטלת עליו משימה, עליו לחנך ולגדל משפחה לתפארת, להעמיד “דור ישרים יבורך” “זרע ברך ה’” שעליו יעמוד כל עם ישראל לדורותיו! את מה שאברהם ויצחק אבינו לא הצליחו לעשות בארץ ישראל הקדושה, הצליח יעקב אבינו לעשות בחרן הקלוקלת והירודה.

וזה המסר לכל אחד מאיתנו: לא מספיק להשאר כמו שאנחנו! כנגד כל הקשיים ולמרות כל הבעיות - אנו מוכרחים לפעול ולגדול! עלינו לזכור, כי מטרת ההעלם להביא לגילוי נעלה יותר מבעבר. מטרת ירידת הנשמה היא להביא לעלייה למדריגה חדשה, ומטרת הגלות היא להביא “לגילוי אור אין סוף בעולם הזה הגשמי”, הגאולה האמיתית והשלימה!

דוקא בחרן מתעשר יעקב! דוקא בחרן נולדים לו ילדיו, שבטי ישראל! דוקא (כהכנה ל.. וב)חרן מתגלה לו הקב”ה!

למה? כי מטרת הגלות היא הגאולה והגילוי!

נשמע טוב ויפה, אבל מהיכן נשאב את הכח (לא רק לשרוד.., אלא גם) לפרוח?

כשנבחן את הפרשה לעומק, נגלה שהמפתח להצלחה/גאולה טמון בפרשתנו. בין השורות מסתתר לו פסוק אחד ויחיד שנהיה ה’סמל’ של דורנו, הדור השביעי–דור הגאולה, ושל הרבי מלך המשיח:

“והיה זרעך כעפר הארץ ופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגבה”

אלו הם דברי הקב”ה ליעקב אבינו, ערב היציאה לחרן. לפי שיטתו, דרכו והוראתו של הרבי מה”מ, מילים אלו הם לא רק הבטחה, אלא תוכנית פעולה. הם המילים בהם מורה הקב”ה ליעקב מה עליו לעשות כדי למלא את שליחותו, ומטרת ירידת נשמתו, במילואה. והם המילים שעלינו להתבונן בהם כדי להצליח למלא את השליחות העכשווית - להכין את העולם לקבלת פני משיח צדקנו:

עלינו ‘לפרוץ’ את המציאות ולשנות אותה, לעשות בה “חור” ובקיע (כמו בכיסא…), אל לנו לקבל את המוסכמות הקיימות ולהשלים איתם, עם “חושך” לא עושים שלום. חושך–מגרשים, ויותר מזה, את החושך–מאירים!

דוגמא לדבר בסיפור הבא: הרבי הריי”צ הציע ליהודי מסוים לשלם את הוצאות הדפוס של סדרת ספרי “הצמח צדק” שיצאה אז לאור לראשונה באמריקה. לאותו יהודי לא הייתה כלל וכלל היכולת הכלכלית לעמוד בהוצאות שכאלו, אבל הוא הסכים בלב שלם, וקיבל על עצמו את האחריות הכבדה. הרבי הריי”צ שנהנה מאוד מההסכמה, ברכו בעשירות מופלגה ו…כך הווה, הוא הצליח לעמוד בהוצאות הדפוס ונהיה גביר גדול!

לאחר מכן, הסביר זאת הרבי הריי”צ, שבאמת לא היה לאותו יהודי את היכולת לעמוד בהתחייבות, גם לא מצד צנורות השפע שנפסקו לו מן השמים! אלא שאותה החלטה תקיפה שהוא קיבל על עצמו, פתחה עבורו צינורות חדשים של פרנסה, צינורות רחבים של עשירות מופלגה!

אז, בואו ונפתח צנור חדש של התקשרות עם הקב”ה, צנור חדש של התקשרות עם הרבי, בואו ונעשה ‘חור’ - (לא רק בכסא) אלא גם בהסתכלות שלנו על עצמינו ועל היכולות שלנו.

הוספה בתורה, עבודה וגמילות חסדים; השתתפות באותו שיעור שמעולם לא היה לנו זמן בשבילו, עוד חמש דקות בתפילה על אף השעון המתקתק, ועוד פרוטה לצדקה על אף האוברדרפט בבנק.

אז בואו ונזכור, המפתח לגאולה - עשיית “חור” בתודעה!

 

(לשיעורים מלאים על ‘משיח בפרשה’ - באתר MoshiachBP.com)

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.