Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #1137 #1138 #1139 #1140 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ' מרחשון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ני"א ניסן ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Thursday
Oct252018

הֶיו מתוקים - וכשצריך, גם חמוצים

 

בדרך כלל נצטוינו להיות יותר “מתוקים” מאשר “חמוצים”. כשם שלהיות תמיד “חמוץ” זה לא טוב ולא נכון, הרי גם להיות “מתוק” ונחמד תמיד, גם זו אינה דרך נכונה. לעתים נדירות, צריכים להיות גם חמוצים. מתי? על כך בהתוועדות השבועית 

לקראת שבת קודש פרשת וירא תרל”ב, הגיעו לליובאוויטש אורחים רבים. בין האורחים היו גם החסידים רבי שניאור זלמן זלטפולסקי מקרמנצ’וק, רבי שניאור זלמן ניימרק מפולוצק ורבי ליב מנעוול.

ביום ראשון כ”א במר חשוון אמר הרבי מהר”ש למשרתו ר’ לויק שיקרא אליו את שלושת החסידים האמורים. כשנכנסו השלושה לחדרו של מהר”ש, במקום כבר היה נוכח בנו הרש”ב ולאחר שהורה לו להדליק את ששת המנורות - בכל מנורה היו שנים–עשר נרות - אמר להם: “היום יום שמחה לי. בני הרש”ב סיים ששה סדרי משנה.

“הבעש”ט - המשיך הרבי מהר”ש - הסתפק שיאמרו תהילים בעל–פה. הרב המגיד ממעזריטש הורה ללמוד בעל–פה את שירת האזינו, ואילו רבינו הזקן הורה שבני משפחתו ילמדו משניות בעל–פה”.

לאחר ששלושת החסידים יצאו מהחדר, ביקש הרבי הרש”ב לצאת גם כן, אך אביו אמר לו: “הסכת ושמע: הסיום של ששה סדרי משנה הוא טהרות - שיגיעו לטהרה. הסיום של טהרות - עוקצין. שתי המשניות האחרונות דנות אודות דבש, כוורת דבורים וחלות דבש. באמצעות המשניות מגיעים לטהרה. ברם, כשמגיעים לטהרה צריכים לדעת שעדיין ישנו העוקץ, ואותו צריך לתקן. כלומר, אחרי שהגיעו לטהרה ותיקנו את העוקצין, מתהוה באדם הרגשה של מתיקות, הרגשה של דבש; על כן צריכים לדעת ש”כל שאור וכל דבש לא תקטירו”, אי אפשר להביא קרבן מהם. חמיצות או מתיקות אינן טובות. ישנם אנשים שהם תמיד בחמיצות, ביום חמוץ, בלילה חמוץ, בשבת, בחג, ובימות החול, תמיד הוא חמוץ. וישנם אנשים שהם תמיד במתיקות. צריכים אפוא לדעת ש”כל שאור וכל דבש - מתיקות וחמיצות - לא תקטירו”, אי אפשר להביא קרבן מהם.” עד כאן דברי הרבי.

 

בכל מתיקות יש עוקץ

בדרך כלל נצטוינו להיות יותר “מתוקים” מאשר “חמוצים”. כשם שלהיות תמיד “חמוץ” זה לא טוב ולא נכון, הרי גם להיות “מתוק” ונחמד תמיד, גם זו אינה דרך נכונה - “כי כל שאור (שהוא חמוץ) וכל דבש (שהוא מתוק) לא תקטירו”.

נכון, וחשוב ונוגע ביותר וביותר, שהגישה הכללית והעיקרית צריכה להיות אור וחום חסידותיים הממלאים וכובשים בדרכי נועם ובדרכי שלום. כמו אצל המלך המשיח שיבוא ו”יכוף” אותנו על ידי אהבה רבה, ובכך הוא “מכריח” את כולנו לרצות לנהוג כפי שרוצים מאתנו - אבל יחד עם זאת אסור לנסות ולהיות תמיד אך ורק “מתוק” ונחמד. לפעמים נדרשת מאתנו דוקא תוקף ועקשנות. לפעמים יש גם צורך על פי התורה לנקוט פעולות חריפות גם כאשר הדבר לא מוצא חן בעיני פלוני.

לדוגמא, כאשר מסתיים מניין תפילה ומאיזה סיבה שתהיה אין מי שיכריז “יחי אדוננו” - כמנהג חב”ד שנתקדש במיוחד כאשר נהגו כך מאות ואלפי פעמים מול פני הקודש כאשר הרבי מעודד ועונה “אמן” פעמים רבות מאד - מי שמנסה להיות אז “מתוק”, וודאי ש”מתיקות” זו לא באה מן הנפש האלוקית.

כאשר מנסים לסלף ולהציג את גוף פלוני ואלמוני כדואגים יחידים לאהבת ישראל ואחדות ישראל ואחדות החסידים, תוך תקיפת החושבים אחרת על יסוד דברי הרבי שליט”א מלך המשיח, והצגתם כ”פוגעים באחדות” - הרי אף שבכלל אין צריך להילחם ולהתווכח אלא להאיר לחמם ולרומם, אבל יחד עם זאת, אסור להיות “מתוק” ונחמד ולתת לטוענים את ההרגשה כי לא עונים להם משום שאין מה לענות וכאילו ח”ו הם הצודקים.

כשעומדים לקראת כינוס אנ”ש בזמנים שונים - ואומרים לנו שאם ננהג רק באופן של שלום ואחדות ובשל כך כל הנושא של משיח יידחק לפינה צדדית ח”ו - אין ברירה, וחייבים לארגן כינוס נוסף כדי ש”הדבר היחיד שנותר בעבודת השליחות” - משיח, אכן יהיה במרכז הכינוס.

אמרו חז”ל שתלמיד חכם צריך להיות “נוקם ונוטר כנחש” ואם לאו “אינו תלמיד חכם”. וידוע הפירוש בזה שגם כאשר עליו לנהוג באופן שאינו אור וחום, הוא אמנם נוהג כך בניגוד לרצונו וחשקו, אבל גם אז אין לו שום עריבות ותענוג בזה, והוא עושה זאת כאילו כפאו שד, כמו נחש שאין לו שום טעם כאשר הוא נושך, כך מרגיש גם התלמיד–חכם כאשר עליו לנהוג באופן “חמוץ”. ועם סלידתו מהנהגה באופן כזה, עליו לנהוג כן לפעמים, כי לפעמים יש צורך גם “בתרופה המרה” - אם כי ודאי יש להשתמש בה רק כשאין ברירה אחרת, ולא יותר מדאי.

שכן התורה רוצה מיהודי שיעשה את כל מה שהוא עושה - הן את מה שנוח ונעים ו”מתוק” לו והן את מה ש”חמוץ” לו - לא בגלל שהוא רוצה והוא מבין והוא מרגיש, אלא אך ורק בגלל שזהו רצון ה’.

כדברי הרבי בשמחת תורה תשנ”ב, שלא די ב”אני נבראתי לשמש את קוני”, אלא יש דוקא צורך והכרח ב”אני לא נבראתי אלא לשמש את קוני”. חסרון עבודה זו הי’ בעבר הסיבה ל”עיכוב המבהיל” של הגאולה האמיתית והשלימה. אבל עכשיו, אומר הרבי, גם ענין זה כבר נשלם ואין עוד שום סיבה וטענה שיעכבו את הגאולה האמיתית והשלימה.

אלא ששוב ושוב יש להדגיש, ואף להגזים בזה ככל היותר: עיקר הדרך והכיוון היא תנועת האהבה והקירוב - “אהבה היא רוח החיים בעבודת החסידות, החוט המקשר חסידים איש עם רעהו, והחוט המקשר רבי עם חסידים וחסידים עם הרבי. זהו הן בדרך אור ישר הן בדרך אור חוזר. אין לה שום מחיצות, והיא למעלה מההגבלה של מקום וזמן” (היום יום כ”ו שבט).

יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.