Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ני"א ניסן ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תלמוד תמוז תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Thursday
Jan112018

נתתיך אלוקים לפרעה

השתררות ואדנות

כ”ק אדמו”ר הזקן: טעם שאף קטן ועם הארץ הקורא ושונה, הקב”ה קורא ושונה כנגדו, הוא, שכבר מראש ניתן הכח לכך מהקב”ה למשה וממשה לכל ישראל, כפי שניתן כח זה במתנה לישראל בשעת מתן תורה, על ידי משה. שכן משה נקרא “איש האלוקים”, שפירוש המילה “אלוקים” הוא בחינת השתררות ואדנות, כנאמר “נתתיך אלוקים לפרעה”.

(מאמרי אדמו”ר הזקן, תקס”ו ח”ב, מאמר ד”ה משה ידבר, עמ’ תסב)

“תכלית המנגד” לקליפת פרעה

כ”ק אדמו”ר האמצעי: משה רבינו בהיותו בבחינת “עצם לב נשבר ונדכה נבזה בעיניו נמאס”, בתכלית הביטול לה’, דווקא הוא, הראוי והמתאים להיות “תכלית המנגד” לקליפת פרעה - תכלית הישות והגסות, להכניע את ליבו הקשה כברזל, לשברו לגמרי. לכן דווקא משה בהיותו בתכלית עומק רוח נשברה ונפש שפלה ביותר, הוא היה “אלוקים לפרעה” להכותו מכות גדולות, כמו שכתוב “ראה נתתיך אלוקים לפרעה”, עד שגם אבן קשה כפרעה נכנע ונשבר לפניו.

(תורת חיים, שמות ח”א, פרשת וארא, פג, א)

חולק ליראיו מכבודו ממש

כ”ק אדמו”ר הצמח צדק: אומר המדרש, במדרש רבה פרשת בהעלותך פט”ו: “מהו ה’ צבאות הוא מלך הכבוד סלה? שהוא חולק ליראיו מכבודו. כיצד? הוא נקרא אלוקים וקרא למשה אלוקים, כמו שנאמר ראה נתתיך אלוקים לפרעה”. והקשר בין זה לבין המילים “ה’ צבאות” הוא: שבו ועל ידו מתייחד ה’ עם הנשמות והמלאכים, שעל ידי זה הוא חולק ליראיו מכבודו ממש. וזהו גם מה שמבואר בגמרא בבא בתרא (עה, ב) ש”עתידים צדיקים שיקראו בשמו של הקב”ה”.

(יהל אור, מילואים, על פרק קמט, עמ’ תשד)

אני על גבך

כ”ק אדמו”ר מהר”ש: אמרו חז”ל במדרש רבה בתחילת רות: “אמר הקב”ה למשה אף על פי שקראתי אותך אלוקים לפרעה (בכל זאת) אלוקיך אנכי. אני על גבך”. וצריך ביאור היאך יעלה על הדעת באופן אחר, עד כדי כך שצריכה להיות הבהרה כזו?

ביאור הענין: משה רבינו הוא נשמה של עולם האצילות, ובעולם האצילות, זוהי אלוקות ממש, בהתאחדות גמורה עם השם יתברך, ועד כדי כך שבריאת העולמות, נעשית על ידי ספירת המלכות של עולם האצילות, ולפיכך משה אף הוא נקרא “אלוקים לפרעה”. אולם כיון שלגבי אור אין סוף ברוך הוא אין הבדל בין עולם העשיה הגשמי לעולם האצילות, שהכל בטל אליו לגמרי במידה שווה מצידו יתברך, לכן אמר למשה “אלוקיך אנכי”.

(תורת שמואל, תרל”א ח”א, ד”ה ויאמר וכו’ ראה נתתיך, עמ’ קלז)

בבחינת כוונה פנימית שבמוח

כ”ק אדמו”ר מהורש”ב: פרעה הוא בחינת עצמות הקליפה, כפי שמפרש המקדש מלך על הזוהר (פרשת בא). והנה על משה נאמר “ראה נתתיך אלוקים לפרעה” - דהיינו להיות שר ומושל על פרעה, לשבור את התוקף של “עצמות הקליפה”. שכן משה הייתה עבודתו בבחינת כוונה פנימית שבמוח, והיה בבחינת “ביטול במציאות” ממש, ועל כן היה ביכולתו לשבור גם את תוקף הקליפה.

(המשך תער”ב, חלק שני, עמ’ תתמא)

בכח עצמות אין סוף

כ”ק אדמו”ר מוהריי”צ: בשל שורשו של משה רבינו בדרגה שלמעלה מעולם התוהו, לכן היה ביכולתו לרדות את פרעה, וכמו שכתוב “ראה נתתיך אלוקים לפרעה”. וידוע שלשבר את הקליפה בעודה בתוקפה הוא רק בכוח עצמות אין סוף ברוך הוא, וזה האיר במשה רבינו. משום כך, על ידו נשבר פרעה.

(ספר המאמרים תש”ד עמ’ 197 ואילך)

נשיא הדור - משה שבדור

כ”ק אדמו”ר מלך המשיח שליט”א: כשם שהיה אצל משה רבינו בדורו, כך בכל דור ודור, שאתפשטותא דמשה בכל דרא ודרא, עד דורנו עתה, נתתיך אלוקים לפרעה. שלנשיא הדור שהוא המשה שבדור, נותנים לו את הכח לשבור את את כל הקליפות ולהוציא את בני ישראל מהגלות. שנותנים לו כח מלמעלה לשבור ולרדות את הקליפות במכות ויסורים, ולהוציא את ישראל מהגלות. וכח זה הוא ממשיך לכל השייכים אליו, ולכל המקושרים אליו, שלא להתפעל מכל ההסתרים, ולשברם ולרדותם במכות ויסורים, ולצאת מהגלות לגאולה שלמה ואמיתית.

(ספר המאמרים שמות חלק א’ מאמר ד”ה ויאמר גו’ ראה נתתיך, עמ’ קי ואילך)

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.