Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ני"א ניסן ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Thursday
Jan112018

"א–ב–א חכה!"

א

מוצאי שבת קודש, כ”ג בטבת תקע”ג.

רוחה של שבת קודש עדיין מרחפת בחרישיות קסומה, כמו ממאנת להיפרד מהעולם. הזמן חולף. מסתבר שהרבי עסוק בשרעפיו.

יש להבדיל, אך החולשה עצומה היא. אחד מבני הבית מגיש לרבי כוס קפה שחור. הרבי בחולשתו העצומה מתקשה להחזיק את הכוס והוא נעזר באחת מבנות הבית. אף לשתות את הקפה בתום ההבדלה לא יכול הרבי, והקפה נשפך.

נכדו ה”צמח צדק” ניגש להתפלל ערבית של מוצאי שבת קודש. השעה הקשה השפיעה על הנכד, אברך בן עשרים–וארבע, שעמד בפינת הבית ומתייחד עם קונו בתפילת ערבית קורעת לב. תפילתו נאמרת ב’תנועה’ של מרירות ושל כאב פנימי עצום.

גם רבינו הזקן מתחיל להתפלל תפילת ערבית “בדעה צלולה ומיושבת ובדבקות נפלאה”.

מתח חרישי שרר בחלל הבקתה הקטנה. המצב קשה, כולם יודעים, הרבי מתייסר בייסוריו. מעולם לא התלונן על כאב פיזי או על מחוש כל שהוא. הפעם הראשונה הייתה כעת, כאשר פנה לרבנית מתוך כאב פנימי איום: “גיהינום בבטן שלי”. שלוש מילים שתמצתו את הכול. כאבי גיהינום.

לפתע קורא הרבי לנכדו האהוב והיקר, שגידל וטיפח כבן:

“מנחם מענדל”.

מתייצב הנכד בחיל ובמורא.

“האם אתה רואה את הקורה?” מצביע הרבי לעבר קורת הבית.

מביט הנכד כלפי הקורה ולא מבין את פשר שאלתו של הסב. הוא שותק בהמתנה, מניח בדעתו הרחבה כי הרבי יסביר בעצמו.

“אני, אינני רואה כעת את הקורה, כי אם את דבר ה’ המהווה והמחיה את הקורה”, אומר הרבי בגילוי פתאומי מרעיד–לב.

לאחר מכן נענה ואמר לבני המשפחה שהתאספו סביב: “מי שיאחז ב’ידית’ שלי, אעשה לו טובה בעלמא דין ובעלמא דאתי”.

עוד מסופר כי אמר לאשר ניצבים עמו: “ילדים! אל תבטחו בי ובזכותי, כי את הדלת לגן העדן שלי לא תמצאו”.

במוצאי שבת קודש פרשת שמות, כ”ד בטבת תקע”ג “כחצות שעה י”א, נשבה ארון הקודש מאור ישראל משיח ה’ ונתבקש בישיבה של מעלה - - -

“בחד קטירא איתקטר ביה בקוב”ה … אליו נשא את נפשו בשמחה וטוב לבב כאשר נראה בעליל לכל העומדים שמה אשר נתפלאו ונשתוממו על המראה”, כתב בנו אדמו”ר האמצעי במכתב ששיגר זמן מה לאחר מכן.

ב

שעה ארוכה לאחר חצות הלילה. האופל שולט. הקור חודר עצמות. היגון ממלא את הלבבות. מדויק יותר: הלם. הלם על פטירתו של רבינו בעל התניא, האור הגדול שהלך לפני המחנה.

אולם החסידים לא יכלו להישאר זמן רב באבלם וביגונם. היה עליהם להביא את הרבי למקום מנוחה. לאחר דין ודברים קצר התברר כי המקום הקרוב ביותר שמתגוררים בו יהודים הוא העיר האדיטש, השוכנת במרחק של כתשעים קילומטרים מן הכפר פיענא. שם, מתברר, נמצאת חלקת יהודים בבית העלמין.

כעת מבינים בני הבית את פשר דבריו של הרבי שאמר ביום השבת, כאשר חזר והזכיר את העיר האדיטש, את הנהר המקיף אותה ואת ‘בית החיים’ הנמצא בשיפוליה.

לא פשוט היה להביא את הרבי להאדיטש. הדרכים מכוסות בשלג עמוק או בקרח חלק ומסוכן. הקור היה מקפיא עצמות; ואם לא די בכך - הרי בגלל מאורעות המלחמה ניצבו שוטרים בערים ובכפרים וערכו בדיקות פתע בעגלותיהם של הנוסעים, מתוך חשש למרגלים העושים דרכם בנתיבות רוסיה כדי להעביר מידע לאויב.

אולם חזקה הייתה מצוותו של הרבי, ולאחר התייעצות ממושכת עם בני המשפחה ועם החסידים הוחלט להושיב את הרבי על מזחלת חורף, כאדם חי היושב בכיסאו, ועמו שלושה אנשים מלווים: הנכד הרבי ה”צמח צדק”, עוד נכד - רבי מנחם נחום, בנו של אדמו”ר האמצעי, ועמם אדם נוסף.

הדרך הייתה ארוכה ומייגעת, וניסים רבים נעשו להם בדרך המפרכת, עד כדי כך, שזמן מה לאחר מכן נגלה אדמו”ר הזקן לנכדו בחלום הלילה והודה לו על מסירות הנפש שהייתה לו כדי להביאו לקבורה בהאדיטש, ובזכות כך הבטיח לו להיות עמו במחיצתו בעלמא דאתי.

בתום נסיעה ארוכה, נטמן רבינו הזקן ברגבי אדמתה הקפואה של האדיטש, פלך פולטבה. “ועשינו כיפת עץ טוב וגם בית גדול, והכנו לבנים לבניין חומה כדי לבנות לכבודו” - מספר כ”ק אדמו”ר האמצעי - “וכמו על קברי אבות וגדולי הצדיקים שבאים להיות נודרים ומתפללים שם בעת צרתם, כי גדולים צדיקים במיתתן כו’”.

ג

סמוך ונראה, מימין לאוהל כ”ק אדמו”ר הזקן, ניצבה מצבה לא גדולה, מהוהה קמעה, מעידה על השוכנת מנוחה במקום זה, הרבנית פריידא, בתו של אדמו”ר הזקן.

מדוע זכתה צדקת זו להיטמן ליד אביה, שלא כמנהג המקובל שלא להניח נשים בסמוך למקום ציוני רבותינו נשיאינו?

שאלה זו שאל החסיד המפורסם רבי מרדכי יואל את רבי נחום, בנו של אדמו”ר האמצעי בעת ביקורו בציון הקדוש שבהאדיטש. רבי נחום, שכאמור הביא את אדמו”ר הזקן למקום מנוחתו זה, פתח וסיפר מעשה נורא ונפלא:

בשעת הסתלקותו של אדמו”ר הזקן לא היה בנו רבי דובער, אדמו”ר האמצעי, במחיצתו, שכן נסע בשליחות אביו לקרמנצ’וג למצוא מקום מגורים בעבור הרבי ופמלייתו שברחו מחזית הקרב מול נפוליון. הם קיוו להתיישב שם עד יעבור זעם אימי המלחמה. כשהגיעה הידיעה המרה על הסתלקותו של הרבי, בני הבית, שידעו את הקשר הפנימי–נשמתי העז בין האב לבנו, הכינו את רופאי קרמנצ’וג לעמוד על המשמר בעת בוא המבשר.

לא הועילו הרופאים ורפואותיהם, ורבי דובער נפל והתעלף פעם אחר פעם. כל סממני הרפואה שנתנו לו כדי להקיצו, לא הועילו, שכן מיד כשהתעורר ונזכר בהסתלקות, חזר והתעלף. מחזה מרטיט זה נמשך עשרים וארבע שעות רצופות!

הוגיעו החסידים את מוחם לטכס עצה מה לעשות. רעיון נצנץ במוחם - להביא לפניו תיבה מלאה בכתבי קודש של אביו. כשהקיצוהו לרגעים מעטים, הזדרזו להראות לו את כתבי הקודש. הביט בהם רבי דובער, בן–הרבי, ואמר: “נו, יש לנו במה לחיות”, ושוב לא התעלף.

ד

גם אחותו, הרבנית פריידא, לא קיבלה בקלות את ההסתלקות. היא הייתה אישה בעלת מוחין רחבים וחביבה מאוד על אביה. הוא היה אומר לפניה ביחידות מאמרי חסידות, עובדה המעידה על בינתה היתרה ועל החביבות הרבה שרחש לה. פעמים שאחיה, אדמו”ר האמצעי, ביקש לברר עניין בחסידות ואביו לא נענה לו, היה מבקש ממנה לפנות אל אביהם, והיא הייתה משיבה לו תשובה.

הרבנית פריידא קיבלה את הסתלקותו של אביה בצורה קשה. גם ככה הייתה אישה חלשה וחולה, ובגלל מאורע זה נחלשה עוד יותר. בלית ברירה, נאלצו בני משפחתה להביאה לנאות דשא כדי שתנוח קמעה, ותשוב רוחה אליה.

לא חלפו ימים רבים, והיא חשה כי כוחותיה הולכים ואוזלים. בבינתה הרחבה הבינה כי יומה האחרון הולך וקרב. זימנה אפוא את החסידים מקרמנצ’וג לבוא לביתה, כי דבר–סתר לה אליהם. הגיעו נכבדי החסידים וזקניהם והטו אוזן.

“חשה אני כי קרב ובא עת פקודה”, לאטה בקול רפה, “ועל כן, מבקשת אני מכם כי במלאת ימיי, שאוני להאדיטש, כי ברצוני להיטמן בבית העלמין מימינו של אבא”.

נענעו החסידים בראשם, ספק לחיוב ספק לשלילה. היו מופתעים מבקשה לא–צפויה זו. אמנם ידעו כי חביבה הייתה פריידא בעיני אביה, וקרובה אליו ביותר, אך בכל זאת, לקבור אותה ליד קבר הרבי??!

יצאו אפוא מביתה בלא להבטיח דבר; חיכו לראות כיצד ייפול דבר, בידעם שמעשי צדיקים הם מעשי שמים, והכול צפוי והרשות נתונה - - -

פקחית הייתה והבינה את ספיקותיהם ואת תשובתם שאינה תשובה.

חלפו עוד ימים אחדים, ושוב שלחה אחר החסידים וביקשה כי יואילו לבוא לביתה. לא פירטה הרבנית את הסיבה ששלחה לקרוא אחריהם, והם באו מצווים ועומדים למלא את בקשתה של צדקת זו, בת צדיק. אותו יום היה ט”ז בסיוון תקע”ג, פחות מחמישה חודשים לאחר הסתלקות רבינו הזקן.

משהגיעו לביתה, מצאו את מיטתה עומדת בטבורו של החדר הגדול. היא עצמה שכבה במיטתה, לבושה בבגדיה, מוכנה ומזומנת.

בניע אצבע הורתה להם להקיף את מיטתה, בעוד היא עצמה החלה לומר תפילת “אלקי, נשמה שנתת בי טהורה היא”. בקול צלול ומתון, כסופרת יהלומים, הודתה ושיבחה ליוצר הנשמות, “אתה בראתה, אתה יצרתה, אתה נפחתה בי, ואתה משמרה בקרבי”. משהגיעה למילים “ואתה עתיד ליטלה ממני”, זקפה לפתע את ידיה מעלה–מעלה, הושיטה עשר אצבעותיה כלפי שמיא, וצעקה בקול גדול:

“א–ב–א חכה! הנה, כבר!”

ידיה נשמטו באחת, וראשה צנח לאחור, משיבה את נשמתה לאדון עולם.

הביטו החסידים במחזה הנורא והנפלא, נדהמים ומשתאים, שותקים מאימת שעת הדין…

מחזה מיוחד שכזה כמעט שכנע אותם כי ראויה צדקנית זו כי ימלאו את בקשתה, ותיטמן ליד אביה הגדול. אך בכל זאת, כיוון שידעו כי ענייני צדיקים ורצונם נשגבים הם מבינתם, נותר שיור של ספק בלבם. נמנו וגמרו אפוא להניח עצמם בצד, וה’ יעשה הטוב בעיניו.

העלו את ארונה על מרכבה רתומה לסוסים, ויצאו בדרכם להאדיטש. בהגיעם לפרשת דרכים, כאשר דרך אחת פנתה לקרמנצ’וג ודרך אחרת פנתה להאדיטש, הניחו לסוסים ללכת כחפץ ה’, ובאשר ילכו - יהא זה סימן משמים.

“הלוא תבין מעצמך” - סיים רבי נחום את סיפורו באוזני החסיד רבי מרדכי יואל - “כי הסוסים המשיכו את דרכם להאדיטש, ושם נטמנה בכבוד לצד אביה הגדול רבינו הזקן”.

(מעובד על פי “לשמע אוזן”; “פניני הכתר”)

 

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.