Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן באור החסידות בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור‭ ‬אישי טור למחשבה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תלמוד תמוז תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Saturday
Sep162017

התשובה

מילת הלב

כ”ק אדמו”ר הזקן: נאמר בפרשת ניצבים: “ומל ה’ אלוקיך את לבבך “. והנה “מי יעלה לנו השמימה” בראשי תיבות: מילה. ובסופי תיבות: שם הוי’. והנה שתי בחינות הן במילה. ישנה בחינת מילה שהיא פעולת האדם עצמו, מה שנקרא בלשון החסידות “מלמעלה למטה”. וישנה בחינת מילה שהיא הארה אלוקית מיוחדת, שתתגלה לעתיד לבוא בגאולה, כפי שנאמר: “ומל ה’ אלוקיך את לבבך”. מלמעלה למטה. מעצם העובדה שראשי התיבות הן  – מילה, ואילו שם הוי’ הוא רק בסופי  התיבות, מובן שבכוחה של המילה להביא לגילוי אלוקי הנעלה עוד יותר משם הוי’. ואכן הגילוי האלוקי לעתיד בקיום היעוד “ומל ה’ אלוקיך את לבבך”, מקורו בבחינה  שהיא למעלה משם הוי’! 

(תורה אור בראשית, יג, ג-ד)   

בידך אפקיד רוחי – ראשי תיבות באר

כ”ק אדמו”ר האמצעי: טעם הוידוי שצריך האדם להתוודות בפיו בנוסף לתשובה, הוא כדי להוציא על ידי זה את יניקת הקליפות הקשות שנעשו מחטאיו, שהם החומר והכלי שבו מלובש הרע שבפועל ממש. שכן אם לא התוודה, אזי הגם ששב בתשובה בפועל ממש, עדיין יש למקטרג חיות מהמעשה הרע, וביטול בחינת חומר המלאך הרע, נעשה על ידי הוידוי דוקא. משום כך אומרים לאחר הוידוי של קריאת שמע, בחשבון הנפש היומי, את הפסוק “בידך אפקיד רוחי” – ראשי תיבות  באר. כלומר שהתשובה שבוידוי מביאה את האדם להמשיך הארה משורש אור חיות הנשמה והרוח, שבחינה זו נקראת באר. כי ממנה השפע לפדות את הנשמה מהקליפות, שלא ישובו לטמאה.

(דרך חיים עמ’ 32)

מדוע נתקן הוידוי על פי סדר הא-ב ?

כ”ק אדמו”ר הצמח צדק: כשאדם חוטא רחמנא ליצלן, אזי נעשים מכך שני ענינים: נפש הקליפה וגוף הקליפה. נפש הקליפה נעשית על ידי תאוות נפשו המונחת במעשה החטא, בעוד שגוף הקליפה מתהווה על ידי מעשה החטא עצמו. והנה כשהאדם עוקר רצונו מהחטא על ידי עבודת נפשו במרירות ובחרטה על העבר, ובהסכם חזק בנפשו על להבא, אזי בכך ממית הוא את נפש המלאך הרע – נפש הקליפה. אולם את גוף הקליפה – גוף המלאך הרע – היה צריך לבטל על ידי מעשה בפועל ממש. אך בחסדי ה’ עלינו, מחשיב לנו ה’ את ה”מעשה זוטא” – המעשה הקטן –  של “עקימת שפתיו הוי מעשה” – שבדיבור, באמירת הוידוי, כמעשה ממש המבטל את גוף הקליפה. זהו שנתקן הוידוי על פי סדר הא-ב, כדי שיהיה בזה את עקירת כל המחשבות הלא טובות, המורכבות מאותיות הא-ב שמהן נבנו המילים שהיו במחשבתו.

(דרך מצותיך מצות וידוי ותשובה)     

אסיפת המעשים באמצעות התשובה

כ”ק אדמו”ר מהר”ש: חג האסיף, חג הסוכות, הוא בחינת תשובה, משום היותו אחר ראש השנה ויום הכיפורים שהם ימי התשובה, ונקרא הוא חג האסיף על שם הפסוק “וה’ יאספני”.

ומטעם זה נקרא סוכות בשם חג האסיף, לאמור: לאחר שנתאספו כל הניצוצות על ידי התשובה של ראש השנה ויום הכיפורים, כנרמז בפסוק “באספך את מעשיך” – שהאדם אוסף את כל המעשים על ידי התשובה.

(תורת שמואל תרל”ג ח”א עמ’ קנ)

איך מגיעים לגילוי עצמות הנשמה?

כ”ק אדמו”ר מהורש”ב: מלמעלה עושים את בני ישראל להיות בבחינת  “ניצבים”, להיות קיימים ועומדים, מתוך גילוי עצמות הנשמה. ברם כדי לזכות לכך צריכה להיות בכל השנה העבודה בכוחות הגלויים של הנשמה. לשם כך באה הקדמת העבודה של חדש אלול ובפרט בימי הסליחות, להיות ממארי דחושבנא (מבעלי חשבון הנפש) בפרטי עניניו, ובפרטי עבודת כל השנה. ואם היה שלא כפי הצריך, יתמרמר על כך בנפשו, ויקבל על עצמו להבא, ובזכות זאת יזכה להתגלות בחינת עצמות הנשמה בראש השנה.

(המשך תער”ב ח”א עמ’ קכו)

התשובה שבתקיעת שופר

כ”ק אדמו”ר מהוריי”צ:  כללות ענין מצות שופר היא מצות התשובה, אשר בעת תקיעת שופר צריך האדם להתעורר בהתעוררות גדולה ולהתוודות על כל עניניו הלא טובים, ויתחרט עליהם בחרטה גמורה על העבר ויבכה במר נפשו ויתחנן אל ה’ מקרב ולב עמוק, בהתעוררות גדולה כעומד בדין נפשות ממש, אשר בזה תלויים חייו וחיי בני ביתו. ויעשה הסכם חזק בנפשו, כי מעתה יהיה חזק בלימוד התורה ובעבודה שבלב, בתפילה ובקיום המצוות, שעל ידי זה מעורר רחמים רבים על נפשו, ומרחמים עליו.

(סה”מ תרצ”ב עמ’ יג) 

דמעות של שמחה

כ”ק אדמו”ר מלך המשיח שליט”א : כשמונחים ב”להאיר”, בדרך ממילא נדחה ה”חושך”. ואם צריכים לבטל ולעקור את האותיות של כל המחשבות הדיבורים והמעשים שאינם מתאימים אם היו, – הרי גם את זה אפשר לעשות בקו הימין, דהיינו על ידי דמעות של שמחה… ואת הענינים של שכל ומידות שאינם מתאימים כל כך,– על ידי שלושת האהבות: אהבת השם, אהבת התורה ואהבת ישראל, ועל ידי העסק בלימוד התורה ובפרט ב”מאור שבתורה – היא תורת החסידות  שעל ידי זה יהפוך החשך לאור.

(אגרות קדש ח”ד עמ’ שיד)

פתגם השבוע בענייני גאולה ומשיח

היות שרבותינו נשיאינו, וכללות הענין דגילוי פנימיות התורה והפצת המעינות חוצה על ידי רבותינו נשיאינו, הרי הם קשורים עם הגילוי דמשיח צדקנו . . מובן איפוא, שזה (השייכות של הרביים עם משיח) ישנו בהדגשה אצל הצמח-צדק הכולל את כל הנשיאים.

מזה מובן, שביום ההולדת של הצמח-צדק (בערב ראש השנה), שאז הרי “מזלו גובר” – אזי גובר הענין דשמו של משיח, שבעל יום ההולדת עושה כל התלוי בו – ובמילא בודאי שזה פועל פעולתו – שיהיה הגילוי דשמו של משיח, ויתירה מזה – הגלוי דמשיח עצמו (כפי שהוא למעלה משמו).

(משיחות ערב ראש השנה תשנ”ב)

 

 

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.