Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן באור החסידות בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור‭ ‬אישי טור למחשבה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו משה רבינו משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תלמוד תמוז תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Friday
Sep012017

ובערת הרע מקרבך

גירוש הרע

כ”ק אדמו”ר הזקן: כשהאדם מגביר את נפשו האלוקית, ונלחם כל כך עם הבהמית, עד שמגרש ומבער את הרע שבה מהחלל השמאלי שבלב, כמו שכתוב “ובערת הרע מקרבך”, הרי שכל עוד לא נהפך הרע שבקרבו לטוב ממש, עדיין נקרא “צדיק שאינו גמור” ו”צדיק ורע לו”, דהיינו שיש בו עדיין מעט מזער רע.

(תניא, ליקוטי אמרים פרק י)

 

אין ביעור אלא באש

כ”ק אדמו”ר האמצעי: רואים אנו באדם, שעל ידי אור ה’ שמאיר במוחו ובליבו, אזי ירגיז את יצרו הטוב על היצר הרע, בבחינת כעס ו”גבורות”, ולא יוכל לסובלו. וזהו ביעור הרע, שכן כל ביעור הוא בדרך גבורות ודין, כמו המוכיח את בנו שמייסרו או מבטשו. דווקא כך נופל הרע או בורח ומסתלק, וזה נפעל על ידי אש האור האלוקי, שמרגיז וכועס על הרע לבערו, וכמו שכתוב “ובערת הרע מקרבך”, ואין ביעור אלא באש דווקא, כביעור חמץ.

(אמרי בינה, שער הציצית ב, ד)

 

ביעור הרע לעתיד

כ”ק אדמו”ר הצמח צדק: שלימות עניין “ובערת הרע מקרבך”, יקויים לעתיד לבוא, שאז יהיה גילוי אלוקות למטה, כמו שכתוב: “ונגלה כבוד ה’ וראו כל בשר”. ושני שלבים הם בתכנית האלוקית: הראשון, בירור הטוב המעורב ברע על ידי עבודת האדם, והשני: לאחרי עבודת האדם, יתקיים לעתיד לבוא הייעוד של בירור הרע בתכלית השלמות, ואז יהיה גילוי אלוקות למטה, כמו למעלה!

(מאמרי אדמו”ר הצמח צדק, ספר תרט”ו, עמ’ רסב)

מצוות לא תעשה: בירור הרע

כ”ק אדמו”ר מהר”ש: על ידי חטא עץ הדעת, התערבו הקליפות עם הקדושה, ועניין המשפט הוא - לבער את הרע ולברור אותו מן הטוב. זהו כל עניינן של מצוות לא תעשה: לבער את הרע, וכמו שכתוב: ובערת הרע מקרבך, שיהיה בירור הרע מן הטוב. וזהו מה שציווה אברהם את בניו: “ושמרו דרך ה’ לעשות צדקה ומשפט” - שהמשפט, הוא עניין ביעור הרע.

(תורת שמואל תרכ”ז, מאמר ד”ה כי ידעתיו, עמ’ כ)

העבודה של דחיית הרע

כ”ק אדמו”ר מהורש”ב: העבודה של דחיית הרע, מתחילה בתפילה, שעניינה הוא להתבונן באלוקות, ועל ידי כך, הוא מגיע לבחינת אהבה וקירוב לאלוקות, באופן כזה, שתכלית חפצו ורצונו הוא באלוקות ולא ירצה בגשמיות וחומריות העולם. זאת עד כדי כך, שאפילו בענייני העולם שהוא מוכרח בהם, ישתמש בהם רק מצד ההכרח, ובכוונה לשם שמיים. כך נעשית דחיית הרע שבקליפת נוגה, והעלאת הניצוץ הטוב, שנכלל בקדושה.

(המשך תער”ב, חלק ראשון, עמ’ סט)

להיות כלי לאור התורה

כ”ק אדמו”ר מוהריי”צ: המכוון במצוות ובערת הרע מקרבך, הוא, שעל ידי קיום מצוות לא תעשה, מקויים באדם “לא יגורך רע”, והוא נעשה “טהור עיניים מראות ברע”. משל למה הדבר דומה? לבית שרוצים להכניס לשם את המלך. צריך הבית כיבוד ורחיצה, שיהיה מנוקה מכל דבר לכלוך, שלא ימצא בו שום ניוול ואשפה. כך בנמשל: כדי שיהיה הלב משכן ומכון להשראת גילוי אור אין סוף, בתוכו ובפנימיותו של האדם, צריך הוא לטהר את הלב מכל רע, הן לסור מכל איסור ורע גמור, והן בכיבוש מידות רעות בנפש, כמו כעס, גאוה, שקר וכדומה. כך יהיה הוא כלי לאור התורה אשר ייקבע בליבו ובנפשו.

(ספר המאמרים תרצ”ב, עמ’ קלד)

 

לבית שמאי: ביעור הרע תחילה

כ”ק אדמו”ר מלך המשיח שליט”א: מה טעם אומרים בית שמאי, שבנרות חנוכה, מדליקים ביום הראשון שמונה נרות ואחר כך, בכל יום נר אחד פחות? ביאור הדבר על פי מוסר ועבודת ה’, כך הוא:

מי שיצר הרע טימא את מקדשו ובא להיטהר ולהיכנס תחת כנפות השכינה, לבית שמאי הסדר הוא כך: תחילת ועיקר העבודה הוא בסור מרע, ובערת הרע מקרבך. וכשמתחיל בעבודה, הרע עדיין בתוקפו, ונזקק הוא האדם, ליגיעה גדולה ואור רב, ואכן דורשים ממנו יגיעה כזו. אולם מיום ליום הרע פוחת והולך, ולכן אין האדם צריך לאור גדול כמו ביום שלפני כן… משום כך, גם בהדלקת הנרות המורה על גילוי האור, בכל יום ויום כבר מספיק פחות אור מקודמו, לביצוע העבודה… אך לבית הלל, מתחילים בעשה טוב, ומיום ליום גובר אור העשייה וההמשכה, ובמילא נחלש ומתבער הרע, ולכן בכל יום מדליקים נר נוסף, להורות על האור שמאיר בתוספת, בכל יום!

(לקוטי שיחות, כרך ל, הוספות חנוכה, עמ’ 302)

פתגם בגאולה ומשיח

 

לפרסם בכל מקום ומקום שעומדים בסיום וחותם דמעשינו ועבודתינו, ובהתחלת התקופה דתשלום השכר .. ובהתאם לכך צריכה להיות העבודה גם בענינים השייכים לימות המשיח, החל מלימוד התורה בעניני משיח וגאולה ובית–המקדש, ועוד ועיקר — מתוך מנוחה והתיישבות, שמחה וטוב לבב .. מעין ודוגמא והכנה לקיום היעוד “אז ימלא שחוק פינו”, אשר, בדורנו זה, שנשיא הדור, כ”ק מו”ח אדמו”ר, ששמו השני “יצחק”, על–שם הצחוק והשמחה, הוא נשיא השמיני להבעש”ט, נעשה הענין ד”ימלא שחוק פינו” בלשון הוה.

(משיחות ש”פ תצא תנש”א)

 

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.