Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן באור החסידות בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור‭ ‬אישי טור למחשבה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תלמוד תמוז תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Friday
Aug112017

ויאכילך את המן

 טל שעתיד להחיות בו את המתים

כ”ק אדמו”ר הזקן: המן הוא בחינת טל, כמו שכתוב “ותעל שכבת הטל”, והוא “טל שעתיד להחיות בו את המתים”, שזו בחינת רחמים רבים, כפי שאנו אומרים בתפילה “מחיה מתים ברחמים רבים”.

(לקוטי תורה, פרשת עקב)

 

מקור לחיים נצחיים

כ”ק אדמו”ר האמצעי: המן עצמו מצד שרשו הוא אכן מקור לחיים נצחיים, ומה שלפני מתן תורה, לא פעל כן, הרי זה רק מסיבת המקבלים - הגופים הגשמיים אשר מעורב בהם טוב ורע. אולם בתחיית המתים, יחיו חיי עולם מטל עליון זה עצמו, לפי שהעולם כבר יהיה לאחר הבירור, בתכלית השלימות.

(תורת חיים שמות ח”א, ריא, ד)

 

המשכת אלוקות לנשמות וגופי ישראל

כ”ק אדמו”ר הצמח צדק: כנסת ישראל נקראת “ארץ לא שבעה מים” ועליה נאמר “ואכלתם ולא תשבעו”. דהיינו, שזהו הצמאון והרעב לאלוקות, וזהו סוד מה שנאמר “ויענך וירעיבך” - פעל ה’ בעם ישראל, צמאון לאלוקות, ולאחר מכן: “ויאכילך את המן” - המשכת אלוקות לנשמות וגופי ישראל, מן השמים.

(ספר החקירה, דרך אמונה, צח, ב)

 

יראו את המהות

כ”ק אדמו”ר מהר”ש: אמרו חז”ל: “אין ימות המשיח לישראל אלא ארבעים שנה, שנאמר שמחנו כימות עיניתנו, שאכלו את המן במדבר ארבעים שנה, שנאמר בו ויענך וכו’, וכנגד ארבעים שנה אלו שמחנו בימות המשיח ארבעים שנה”, ביאור הענין: במן אף שהיו טועמים בו את כל הטעמים שבעולם, לא היו רואים את מהות המאכלים הללו. כך גם בהתבוננות שלנו היום בעניינים אלוקיים, אין אנו רואים את מהותם אף שמרגישים אנו את מתיקותם. אולם לעתיד לבוא: נרגיש את מתיקותם ונראה את מהותם, בראיית המהות.

(תורת שמואל תרל”ה ח”ב, עמ’ תיג)

 

ה”עינוי” שהיה במן

כ”ק אדמו”ר מהורש”ב: יש מעלה בלימוד הנגלה שבתורה, שבלימוד זה מושגת מהות הלימוד ממש, בהיותו עוסק בעניינים גשמיים, כך שישנה בזה השגת המהות. אולם כשמפסיקים את “בעל הנגלה” ללמוד חסידות, אינו מוצא בזה עונג, מפני שבלימוד זה הוא מגיע רק לידיעת המציאות ולא להשגת המהות כבלימוד הנגלה. ועל כן מכנה זאת התורה: “ויענך”, שחוסר תענוג זה הינו עינוי עבורו. אבל אכילת המן שעניינו בעבודה הוא השגת פנימיות התורה מקנה לאדם את העונג העמוק יותר, העונג שלמעלה מהרגשה, העונג העצמי הבלתי מורגש, שמקורו עליון ביותר.

(המשך תער”ב, ש”פ עקב העת”ר א’ק)

 

הפרנסה בזמננו כהשפעת המן

כ”ק אדמו”ר מוהריי”צ: צריך שירגיש האדם שהשפע שנותנים לו מושפע תמיד מלמעלה, כמו המן שהיה ניכר בו בגילוי שמתחדש הוא בכל יום. כי הנה הפרנסה בזמן הזה היא באופן של השפעת המן מלמעלה. דווקא על ידי הרגש זה, נעשה האדם לכלי לקבלת השפע הבלתי מוגבל של בחינת המן, בזמננו זה.

(ספר המאמרים תש”ט עמ’ 21. ראה גם ספר המאמרים דברים ח”א, עמ’ קנב)

 

אכילת המן לעתיד לבוא

כ”ק אדמו”ר מלך המשיח שליט”א: במדבר, הייתה פעולת המן לבטל את אפשרות פירוד הנשמה מהגוף, לאחר שהנשמה כבר נמצאת בגוף. ברם לעתיד לבוא, יהיה במן עניין נוסף: ה”טל תחיה”, שהוא המן, יפעל את תחיית המתים, דהיינו שיפעל מלכתחילה את חיבור הנשמה והגוף, ולאחר מכן יומשך עניין זה בגשמיות כפשוטו, גם בזמן שלאחר שנפעל חיבור הנשמה והגוף. וכך יהיה כפשוטו ממש, שכן לעתיד לבוא תהיה אכילת מן כפשוטו, כפי ששקלו וטרו בזה בספרים, בשאלה - איזו ברכה ראשונה יברכו על המן לעתיד לבוא (ראה בשדי חמד, ועוד).

(מאמר ד”ה ויאכילך את המן, כ’ מנחם אב ה’תשד”מ, ספר המאמרים דברים ח”א)

מעקבתא - למשיחא

ישנם גם שני פירושים ב”עקב” בפירושו עקבתא דמשיחא: (א) מלשון עקביים, הדרגא הנמוכה ביותר. כשם שעקב הרגל הוא החלק הכי תחתון בגוף האדם, עד”ז דרא דעקבתא דמשיחא הוא הדור הכי תחתון במשך כל הדורות, כאשר שורר בעולם חושך כפול ומכופל. וכמבואר בחז”ל הסימנים הבלתי רצויים על החושך דעקבתא דמשיחא (כ”בעקבות משיחא חוצפא יסגא” וכיו”ב). (ב) מלשון סוף ואחרית, דקאי על סוף ואחרית הגלות והימים, תיכף ומיד, מיד ממש לפני ביאת המשיח, כי כבר “כלו כל הקיצין” ועומדים מוכנים לגאולה.

. . והחיבור דשני הפירושים הוא, שדוקא מצד זה שעקבתא דמשיחא הוא התחתון ביותר בבחי’ עקביים (וצריך לעלות מזה מלמטה למעלה), מתגלית השלימות דביאת המשיח בגאולה האמיתית והשלימה (מלמעלה למטה).

(דבר מלכות ש”פ עקב תנש”א) 

 

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.