Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #1137 #1138 #1139 #1140 #1141 #1144 #1146 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ' מרחשון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Thursday
Jun292017

הגאולה בי"ב תמוז - השלב האחרון בהכנה לגאולה האמיתית והשלימה

במה מתבטא החידוש של הנס והגאולה בי”ב-י”ג תמוז, לגבי ניסים אחרים במשך הדורות, שדווקא גאולה זו מתייחדת בכך שזוהי גאולה כללית עבור כל הסוגים של היהודים, עד שבעל הגאולה מכנה את “חג הגאולה” הזה – “מועד המועדים”? • משיחות ש”פ שלח, מברכים החודש תמוז, כ”ג סיון ה’תשמ”ז. תרגום חופשי

א. בדורנו התגלה1 שחודש תמוז – שהתברך משבת מברכים זו – מתייחד בכך שהוא “חודש הגאולה”: בחודש זה – בי”ב-י”ג תמוז תרפ”ז – כ”ק מו”ח אדמו”ר נשיא דורנו השתחרר באופן מלא2 מהמאסר והגלות, בהם הושיבו אותו בגלל עבודתו והשתדלותו ב”הרבצת התורה וחיזוק הדת”3 במדינה ההיא.

וזו לא הייתה גאולה פרטית בעבורו בלבד, אלא כפי שהוא כותב במכתבו הידוע4 “לא אותי בלבד גאל הקב”ה בי”ב תמוז, כי אם גם את כל מחבבי תורתנו הקדושה, שומרי מצווה, וגם את אשר בשם ישראל יכונה5 כו’”, שזה כולל כל סוגי היהודים, כל היהודים.

ולכן יום זה נקבע “ליום התועדות והתעוררות לחיזוק התורה והיהדות בכל אתר ואתר לפי ענינו כו’, להוסיף אומץ בהרבצת תורה והחזקת היהדות וכו’”6.

ב. דרוש אבל ביאור, במה מתבטא החידוש של הנס והגאולה בי”ב-י”ג תמוז, לגבי ניסים אחרים במשך הדורות, שדווקא גאולה זו מתייחדת בכך שזוהי גאולה כללית עבור כל הסוגים של היהודים (“לא אותי בלבד גאל הקב”ה בי”ב תמוז, כי אם גם את כל מחבבי תורתנו הקדושה, שומרי מצווה, וגם את אשר בשם ישראל יכונה”)7, עד שבעל הגאולה מכנה את “חג הגאולה” הזה – “מועד המועדים”8?

ויש לומר הביאור בזה:

כל המאורעות למטה, משתלשלים ממאורעות רוחניים בעולמות העליונים9. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר אודות מאסר של נשיא הדור, ובגלל פעולותיו (כנשיא הדור) בהרבצת התורה וחיזוק הדת – זה מראה שלמעלה היה קטרוג והעלם והסתר על האופן שחידש הוא בפעולות אלו10.

על דרך המפורש בנוגע למאסר של רבינו הזקן11 (הנשיא של דורו)12, שזה כתוצאה מהקטרוג (למעלה) על האופן שחידש הוא בפעולותיו בהפצת המעינות חוצה; והגאולה העידה על הנצחון שלו, שהוא היה צודק בגישתו בהפצת המעיינות חוצה, ואדרבא: על ידי המאסר והגאולה, נוסף יתרון האור מן החושך – תוספת גילוי והרחבה בהפצת המעינות חוצה13.

כן יש לומר בנוגע למאסר והגאולה של כ”ק מו”ח אדמו”ר, שזה נבע כתוצאה מקטרוג למעלה, ועל ידי הגאולה – התחזקו עוד יותר הפעולות בהרבצת התורה וחיזוק הדת14 בכלל, וגם בהפצת המעינות חוצה במיוחד15.

וכפי שהתגלה בפועל, ומעשה רב, שלאחר הגאולה, התחזקה שלא בערך העבודה של הרבצת התורה וחיזוק היהדות והפצת המעינות חוצה עד שזה (המאסר והגאולה) הביא ליציאתו מהמדינה ההיא, ולאחר השתלשלות – הגעתו לארצות הברית, שזה איפשר שעבודתו בהפצת היהדות והמעינות חוצה נהייתה יותר חזקה ורחבה שלא בערך, עד בכל קצוי תבל, ובאופן דפעולה נמשכת – הולך ומתפשט.

עד שאפשר לומר, שעל ידי (ולאחרי) הגאולה של י”ב-י”ג תמוז התחיל שלב חדש16 בשלשלת וגילוי (של רבותינו נשיאינו) של תורת החסידות, ובעבודה של הפצת התורה והיהדות והפצת המעינות חוצה17.

ויש לומר יתירה מזו:

מכיוון שהדור של בעל הגאולה הוא הדור האחרון בגלות (כפי שמובן מכל הסימנים בגמרא18, וכפי שבעל הגאולה העיד פעמים רבות) – הרי גאולתו, היא השלב האחרון בגאולה, בתור הכנה לגאולה האמיתית והשלימה [כידוע שכל ענין של גאולה, אפילו גאולה ש”לאו גאולה דגלות היא אלא שיגאלנו מן הצרות הבאות עלינו כו’”, הרי זה קשור עם הגאולה אמיתית מהגלות19, על אחת כמה וכמה גאולה של נשיא בישראל]. זאת אומרת, שבנוסף לזה שהפצת המעינות חוצה בכלל (על ידי כל הרביים) היא הכנה ל”אתי מר” דא מלכא משיחא20, הרי זה יותר מכך בנוגע ל: א) גאולה בענין הפצת המעינות חוצה, ובזה עצמו ב) גאולה בדור האחרון של הגלות.

בזה יובן החידוש בגאולת י”ב-י”ג תמוז לגבי ניסים וגאולות אחרות (אפילו של צדיקים כו’), שדוקא בגאולה זו מודגש שזוהי גאולה כללית לכל היהודים (“לא אותי בלבד גאל כו’ כי אם כו’”) ושזה “מועד המועדים”21 – מכיוון שהמאסר הוא העלם על כללות הפצת התורה ויהדות והמעינות חוצה (של כל היהודים)22, זה העמיד בסכנה ר”ל את כל ההמשך והשלשלת של התורה והיהדות של כל היהודים; והגאולה הייתה הנצחון בזה23, ואדרבא – בזה התחיל שלב חדש בהפצת התורה והיהדות והמעינות חוצה, כהכנה אחרונה לגאולה העתידה24.

 

1) ראה גם לקו”ש חי”ח ע’ 309 ואילך.

2) ראה ברה”נ בסידור אדה”ז (פי”ג ה”ה. וש”נ) שצ”ל “שיחזור לבוריו”.

3) ל’ המכתב שבהערה הבאה.

4) לחגיגת י”ב תמוז הראשונה — נדפס בספר המאמרים תרפ”ח ע’ קמו ואילך. תש”ח ע’ 263 ואילך. אגרות קודש שלו ח”ב ע’ פ ואילך. ועוד.

5) ראה (בענין כנוי וענין השם בכלל) ויק”ר פ”ל, יב. טושו”ע אה”ע סקכ”ט סט”ז ובנ”כ שם. קב נקי כלל לח. שד”ח אסיפת דינים מע’ גט ס”ז. תקו”ז טו, א. מאו”א כ, כד. סה”מ תרפ”ב ע’ לב. ה’שי”ת ע’ 97. ועוד.

6) ל’ כ”ק מו”ח אדמו”ר במכתבו הנ”ל.

7) ואין לתרץ שגאולת י”ב תמוז היא גאולה כללית היות שהיא גאולת נשיא הדור, שהוא הכל (פרש”י חוקת כא, כא) — כי מצינו גאולות של כמה נשיאי ישראל, ומ”מ לא נקבעו לגאולת כלל ישראל, ולפעמים אפילו לא ליו”ט בכלל.

8) ל’ מכתב כ”ק מו”ח אדמו”ר במכתבו לי”ב תמוז תרצ”ב (סה”מ קונטרסים ח”א לו, א. אגרות קודש שלו ח”ב ס”ע תכ).

9) ראה תניא רפ”ג: נשתלשלו מהן.

10) כי ח”ו לומר שיש לאוה”ע איזה בעלות על בנ”י ועבודתם בתומ”צ (ראה גם שיחת בעל הגאולה מג’ תמוז תרפ”ז — סה”מ תרפ”ז ע’ קצו ואילך. סה”מ קונטרסים ח”א קעה, ב ואילך. לקו”ד ח”ד תרצב, א ואילך).

11) ראה ספר השיחות תורת שלום ע’ 44; תש”ג ע’ 59. לקו”ש חכ”ה ע’ 530. וש”נ.

12) ועד”ז בנוגע לאדמו”ר האמצעי — ראה לקו”ש שם. וש”נ.

13) כידוע שיחת אדמו”ר נ”ע (תורת שלום ס”ע 112 ואילך), שעיקר ענין דיפוצו מעינותיך חוצה התחיל לאחרי פעטערבורג. וראה שם ע’ 26 בנוגע למאסרו של אדה”ז: מה הזית הזה כשכותשין אותו הוא מוציא שמנו כו’, כן ע”י הקטרוגי’ שהיו בפעטערבורג נתגלה הפני’ דוקא.

14) כדברי בעל הגאולה בשיחת ג’ תמוז (הנ”ל הערה 10): איך האף להשי”ת אז מיין צייטווייליגער עונש וועט בעזהי”ת בריינגען א פרישען קראפט אין דעם אייביגען חיזוק היהדות כו’.

15) ראה מכתב החסיד רא”ח אלטהויז הי”ד (נדפס בס’ התולדות אדמו”ר מהוריי”צ ח”ג בסופו) דברי בעל הגאולה: יעצט וועט צוקומען א פולע נייע ציורים אין די טיפע געדיכטע ענינים פון חסידות.

16) כמובן מזה, שלאחרי ולמרות גאולת אדה”ז וגאולת אדהאמ”צ וכל הגילויים של רבותינו נשיאינו עד שנת תרפ”ז, הי’ אפ”ל עוד קטרוג והעלם והסתר על הפצת היהדות והמעינות חוצה (ע”י מאסר של כ”ק מו”ח אדמו”ר). ומזה מוכח, שע”י גאולתו ניתוסף עילוי בעבודה זו שלא הי’ לפנ”ז — ראה שיחת י”ב תמוז תשל”א.

17) וראה שיחת י”ב תמוז תשכ”ז, שי”ל שגאולת י”ב תמוז הוא פתיחת הצנור לכל הנסים דאחבנ”י במשך השנים שלאחרי זה (כולל בזמן המלחמה).

18) בסיום מס’ סוטה.

19) פרש”י ד”ה אתחלתא — מגילה יז, ב.

20) אגה”ק הידועה דהבעש”ט — נדפסה בכתר שם טוב (הוצאת קה”ת) בתחלתו. ובכ”מ.

21) ולהעיר שי”ט כסלו נקרא “חג החגים” (מכתב כ”ק מו”ח אדמו”ר מיום כ כסלו תש”ג — אגרות קודש שלו ח”ז ע’ ל. וראה לקו”ש חכ”ה ע’ 385 ואילך).

22) שבשביל זה — תורה וישראל — נברא העולם (פרש”י ר”פ בראשית).

23) ראה גם שיחת י”ב תמוז שבהערה 16.

24) משא”כ הנסים פרטיים בו’ של יחידים או אפילו של צדיקים וכר במשך הדורות — אף שגם הם נשתלשלו מקטרוגים כו’ למעלה — חלקם אינם ענינים הנוגעים דוקא לכלל ישראל, ועאכו”כ שאינם שלב האחרון קודם הגאולה.

 

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.