Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן באור החסידות בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור‭ ‬אישי טור למחשבה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום כיפור יומן המאסר יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד רמב"ם לימוד תורה לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון ממשיח וגאולה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו משה רבינו משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תלמוד תמוז תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Saturday
Apr152017

חג הפסח מרומם במחיצתו של כ"ק אדמו"ר שליט"א

ככה ימי החג עברו שוב יפים מאוד. גם חלקו האחרון של החג נמשך יומיים, אך זה ממש אינו בבחינת תפיסת מקום, כי אין זמן למחשבה יתירה”. * תיאור נפלא ומרומם של ימי חג הפסח, והימים שלפניו, מתוך יומנו של הרה”ח הרב טוביה זילברשטרום, רבו של בית כנסת חב”ד בשיכון חב”ד בירושלים

הרב טוביה זילברשטרום מקבל כוס של ברכה מהרביכשרואים כל יום את הרבי בריא, אין למעלה מזה

בס״ד. מוצאי שבת קודש ויקרא ה׳תשל״ד

להורי היקרים ולכל המשפחה לאיו״ט

כבר למעלה מ–3 יממות שהנני נמצא בחצרות בית ה׳. וממש לא מוצאים פנאי ויותר נכון לא יודעים במה להתחיל.

הגענו לניו יורק בשעה 9.40 בערב לפי שעון ישראל, ובקורת המכס עברה ללא כל תקלות. מעניין שאף לא ביקשו לפתוח תיק אחד ומיד הכל עבר. בחוץ נפגשנו שוב עם כל החבר’ה שבאו לנגדנו לקבל אותנו, ביחד עם הרב מענטליק ראש הישיבה. היה זה כבר בשעה 6.15 לפי השעון המקומי, בדיוק הזמן שהרבי עומד לצאת מחדרו לנסוע הביתה.

נעמדנו בשורה ליד דלת גן עדן התחתון בצפיה מתוחה. היה אפשר להאזין לדפיקות הלב של החברים מרוב התרגשות, כי הנה בעוד שניות ספורות יוכלו לברך ברכת ״שהחיינו״ על מה שמצפים כבר שנים רבות. כרגע הס הושלך, הדלת נפתחת וכ״ק אדמו״ר שליט״א יוצא, שם את ידו הימנית על המזוזה ופונה לעבר הדלת בצעדים מהירים, ובינתיים במבט חטוף סוקר בסקירה אחת את הפנים חדשות שהגיעו לכאן. חיוך רחב השתפך על פני קדשו, והוא יצא החוצה.

הלב הרגיש העיניים ראו והמוח מתחיל לחשוב מה היה כאן, עדיין לא קלטו שמישהו זכה לזה, לראות את המנהיג הדגול מנהיג כל עם ישראל כולו. והנראה שיחד עם כל המנהיגות וכו’, הרי עיקר עניינו הוא התמימים תלמידי הישיבה. והעיקר לפועל להיות תלמידים נרות להאיר, להאיר את חשכת הלילה את העולם הנתון באפילה.

אחר כך כל אחד הלך להסתדר וחזרו כולם לערבית שוב יחד עם הרבי שליט״א. כל מבט נוסף מוסיף תנועת מרץ נוספת, בפרט כשקצת מתבוננים שיחד עם כל אמריקה וכו’, הרי זה אין תופס מקום וכו’.

למחרת הרבי הגיע לקריאת התורה בשעה הרגילה, ועלה לתורה ל’שלישי’. אחר קדיש נעמד מצד ימין וכל אחד מהנוסעים אחד אחר השני עלה לברך ברכת ‘הגומל’. הלב מתרגש מאוד כשעומדים כחצי מטר קרובים אל כ״ק אד״ש ובפרט כשמסתכל על כל אחד ואחד במבט חודר. החבר’ה סיפרו לי שכשבירכתי הביט עלי במיוחד יותר, כן ראיתי שגם הסתכל על אחד ובחן אותו מלמעלה למטה.

באותו יום נסע לאוהל בשעה 3.15 כך שמנחה התפללו לעת ערב, כשנכנס חזרה עטוף במעילו לאחר עמידה רצופה של קרוב לחמש שעות על האוהל, נעלי גומי לרגליו ובידו חבילת הפ״נ, רוחץ ידיו ונועל מנעליו הרגילים והחליפה הרגילה אחרי שהחליף בגדי הזיידיניס נכנס לתפילת מנחה. אחרי מבט חטוף על השעון מתחילה תפילת המנחה.

שוב בלילה ערבית עם הרבי, וככה מתרגלים לסדר חדש, דהיינו לצאת מרגילות וכל פעם, כל מבט נוסף, משהו חדש, ומרגישים שמתקשרים למשהו נצחי שלא ינתק לעולם. כמובן בשבת זו פעם ראשונה הרגשה כזו, כשהרבי נכנם לביהכנ״ס לקבלת שבת לכל התפילה, ולבסוף איך שעונה לכולם “גוט שבת”. כן שוב בשעות הבוקר, ובעיקר ההפטרה שב״ה הצלחתי לעמוד הפעם כחצי מטר מול פני קדשו ושמעתי כל מילה מההפטרה. בשעת מעשה מרגישים שחיים בתקופה של דברי הנביא וכו’. אחרי ההפטרה, כשהרבי חוזר למקומו ואחר כך מסתובב לכיוון הספר תורה עד שחוזר לארון קודש, ביני לביני נפגשו היום מבטינו והרבי הסתכל עלי כ־20 שניות. היו אלה רגעים של…….. לא ניתן לתאר בכתיבה.

לאחר התפילה קיוונו להתוועדות אך לא זכינו לזה. כשחזרתי לתפילת מנחה, שוב נפגשתי עם הרבי בכניסתנו ל–770. מעניין לראות איך שהרבי צועד רגלי לכיוון 770. ובינתיים, גוט וואך ולהשתמע.

התאקלמתי מאוד טוב במקום, וממש לא מורגש שום דבר חדש כשנמצאים ב–770 או בישיבה או בבית הכנסת אחר, שוכחים בכלל מהכל; וכשיוצאים, זה כמו לעבור בתל אביב באיזה רחוב.

ב״ה, מכל מה שקיוויתי והתכוננתי, מצאתי כאן פי כמה טובה כפולה ומכופלת, ויחד עם זה כשרואים כל יום את הרבי בריא, אין למעלה מזה. כוחו הולך ומתפשט בכל יום. רק לפני שבוע ביקר אצל הרבי לראשונה בהיסטוריה מנהיג הממשיך כביכול את שושלת הגר״א ז״ל, הרב משה פיינשטיין והיה למעלה משעה ביחד עם ר׳ שמחה עלברג. כשיצא, הרבי ליווהו עד לדלת גן עדן התחתון. פגישה זו עוררה הדים נרחבים בכל קצווי תבל כפי ששמעתי. לפניו יכרעו ציים, ועד לקיום היעוד וימלא כל הארץ וגו’.

בינתיים אַ גוט וואָך ולהשתמע

טוביה

אולי לי”א ניסן תהיה התוועדות עדיין לא יודעים.

 

המחזה המפתיע שנגלה מחלון חדרו של הרבי

בס״ד. י׳ ניסן, ה׳תשל״ד

משפחה יקרה לאיו״ט

מה שלומכם? ואיך ההכנות לחג הפסח הקרב ובא? - כאן ב״ה הכל מסתדר. לחג הפסח כל הבחורים כנראה אוכלים יחד בבניין קרוב ל–770, והרבי כידוע בא לשם בליל התקדש חג ומאחל לכולם גוט יו״ט וכו’. כמובן שעלינו לנקות את המקום טיפ טופ. כל בחור חייב לעבוד 6 שעות כפי שחילקו הממונים, גם אני כמובן השתתפתי בעבודה, כי יותר טוב עכשיו מאשר בימי החג ולאחריו.

מצות ב״ה קיבלתי, וב״ה ממש מהודרות. השנה אוכל לראשונה מצות שאפיתי במו ידיי. בערך קילו וחצי, ומקווה שיספיק. עלינו עוד לנקות את הדירה שאנחנו גרים בה, אמנם יש לנו עבודה קלה, כיון שזאת דירה חדשה שרק עכשיו שכרו אותה ואין לכלוך רב. קבלנו כלים לעבודה מהישיבה, כך שמאוד נוח לעבוד. אם אתם זוכרים את הדליים שהאמריקאים משתמשים בהם, שהם לא צריכים להתכופף ולסחוט, כיוון שהדלי סוחט מעצמו את הסמרטוט…

בינתיים עוד לא ידוע אם תהיה התוועדות, כולנו מצפים לזה בכיליון עיניים. אתמול התחילו להגיע השלוחים מכל קצווי תבל, שהיום שלהם הוא י״א ניסן, אז כולם מתאספים בחצרות קדשנו. כמובן שלפסח הם שוב חוזרים למקום שליחותם, והם באים לכאן לזמן קצר. אתמול לאחר תפילת ערבית חשבו כולם שהרבי ייצא לקידוש לבנה, כך שכל הקהל עמד בחוץ וחיכה, אך פתאום הודיעו שהרבי נוסע הביתה ואינו מקדש עכשיו. מיד פינו דרך, אך כל הקהל נשאר על עומדו. לפתע מפינה צדדית נשמע קול שירה, מהשלוחים שהגיעו ונעמדו ליד הדלת. הם פתחו בשיר ידוע על שלושה פסוקי תהילים מסיום פרק ע״ג.

כעבור כמה שניות הרבי יוצא, עמד על המתרחש, ותוך כדי הליכה כשחיוך רחב נסוך על פני קודשו, מעודד לעברם בתנועת ידו הידועה וממשיך במהירות לכיוון המכונית; ושוב, תוך כדי הליכתו הניף את ידו עוד פעמיים, כמובן שכל הקהל נרתם לעבודה והמשיכו בשירה.

אני מוכרח לכתוב מיום א’ כשהרבי יצא לתפילת מנחה, עמדו במעבר שתי נשים והרבי יצא ונתן חיוך רחב כלפיהן ונכנס לתפילה. הן עמדו גם בעת חזרתו מהתפילה לחדרו. לשאלתי סיפרו לי שהיו צריכים להוריד לאחת מהן את הרגליים, והרבי בברכתו הציל לה אחת מהן, והשניה היא מפלסטיק. פעם בשבועיים מגיעה כל המשפחה, האבא בנו ובתו והאמא. האמא ניצבת עם בתה שהולכת עם קביים במעבר של הרבי כדי להודות לרבי, ולקבל חיות לשבועיים הבאים, וכן חוזר בכל שבועיים.

בכל פעם שרואים את הרבי נכנס לתפילה מקבלים מרץ ועידוד חדש, כל אחד בעבודתו, ובפרט כאשר חושבים קצת מי עומד כאן. כלפי חוץ הרבי מתאמץ לא להראות כלום; וכך סיפר לי חבר, שביום א׳ בערב, לערך בשעה 11.20 בלילה הוא עבר ברחוב וחלון הרבי היה פתוח, כך שהוילון קצת הועף למעלה וראה את הרבי עומד ליד ארון הספרים ללא כובע וחליפה, והספר עומד על השולחן ומתעמק בספר וממש מבהיל לראות פניו. וכך הוא עובד יומם ולילה, אך כשיוצא הוא נראה כמו אחרי מנוחה ארוכה.

בינתיים נסיים בברכת כל טוב סלה ובברכת חג כשר ושמח, און מיט א שטורעם.

להשתמע ולהתראות כאן

ממני טוביה

נ.ב. היום מיידנצי׳ק הגיע לכאן ועוד שלוחים, ככה שמכאן מקור כל העולם וכולם מתקבצים להנה.

 

התוועדות שמחה של י”א ניסן

בס״ד. יום ג’, א׳ דחול המועד פסח, פה ברוקלין 770

להורי היקרים לאיו״ט, ולכל המשפחה שי׳ רב שלומות!

מה שלומכם ואיך עבר עליכם החג, והערב–פסח שהשנה חל בשבת קודש?

כאן ב״ה עבר יפה מאוד, מלא רשמים וחוויות.

ביום ד׳ בערב י״א ניסן התקיימה התוועדות שבוודאי תוכן השיחות שמעתם באה״ק, ובפרט מה שכ״ק אד״ש צעק אודות ‘מיהו יהודי’, על מה שכתוב ‘וישכון ישראל בטח בדד עין יעקב’; אימתי בטח? כשבדד! רמז למה שמתרחש לבוא. התוועדות זו היא ההתוועדות הראשונה שלי בבית חיינו, ותמיד שוב נזכרים במחז״ל ‘אינו דומה וכו’ כששומעים מתוך איזה רמקול או כשרואים וחיים יחד עם זה; איך שכ״ק אד״ש נכנס בשעה מדויקת ומיד מתחיל בהתוועדות. עד שתופסים בדיוק מהלך הענינים, הרי הרבי כבר יושב ואומר שיחתו על עניין פותחין בברכה וכו’.

בין לבין, בשירת הקהל, כשכ״ק אד״ש מנצח על השירה בתנועות ראשו ובידיו, ובחיוך קורן לכולם יחד או לאנשים פרטיים שפה ושם עדיין לא אמרו ‘לחיים’ או לאיזה בעל תשובה. ניתן לראות איך שיודע ומרגיש כל אחד ואחד שנמצא בקהל הרחב. באמצע הופיע גם הצלם, וכשעולה למעלה לצלם, פונה אליו כ״ק אד״ש בשאלה - האם כבר אמר ‘לחיים’.

החבר’ה פה אומרים שמאז תשרי לא הייתה התוועדות שמחה כמו זו, ואפילו לא בפורים. ב״ה היה לי מקום טוב לבינתיים, כי אלישע [שוחט] לא היה וככה עמדתי על מקומו. אני מקווה שאוכל לעמוד שם גם באחרון של פסח.

בינתיים התקבל גם הניגון ששרו בשעתו השלוחים מלוס אנג׳לס, בוודאי שמעתם השיר הראשון אחר השיחה הראשונה על השלושה פסוקים האחרונים, הגם עס קלעפט ניט צו גוט.


גם בחלוקת המצות רואים העניין של מנהיג ישראל

ביום חמישי לעת ערב ראינו את כ״ק אד״ש לוקח מים עבור אפיית המצות ‘מים שלנו’. כל הקהל עמד מסביב ודי נדחפו. כ״ק אד״ש פנה לעומדים סביבו ואמר ״הלוואי זאל מען זיך אזוי שטופען צו  לערנען [= הלוואי שידחפו כך ללימוד התורה].

למחרת ביום ו’ גם ראינו כ״ק אד״ש בשריפת החמץ במרתף הבניין, איך שהכניסו בנימין קליין ולייבל גרונר 4 חבילות גדולות ארוזות וקשורות, והשליכום לאש. כ״ק אד״ש ניגש וזרק מעטפה מסוימת ולאחר מכן את ה–10 פתיתים עם הכף כרגיל. אחר כך לקח המחתה וחתה ג׳ פעמים בתוך האש והחזירה למקומה, ואמר ‘היהי רצון’ כנהוג.

ביום ו’ הלכו לאפות מצות של כ״ק אד״ש משך כשעתיים וחצי. בתחילה עבור הרבי בעצמו ולאחר מכן אפו את המצות שמחלקים לקהל שבא לקבל מצות מידי כ״ק אד״ש. זכיתי לעלות בגורל להיות בין האופים מצות עבור כ״ק אד״ש. סיפרו לי בחורים שנמצאים כבר כמה שנים ועוד לא עשו זאת, ואני פה זמן קצר וכבר זכיתי לזה בשנה זו.

כשחזרתי ל–770 בשעת 3.00 לערך, אד”ש כבר עמד וחילק מצות, והתור כבר ארוך עד לקינגסטון, אחרי שעומדים צפופים לאורך כל עזרת נשים כ–10 אנשים בשורה! שוב ניתן לראות כאן העניין דמנהיג ישראל, איך שעומדים בתור רבנים מלמדים שו”ב וכו’ מראשיכם ועד שואב מימיך. כל אחד מביא איתו את ילדיו הקטנים וכ״ק אד״ש נותן לכל אחד בידו ב׳ חתיכות מצה (ויש שמקבלים מצה שלימה) ומאחל “א פריילכען און כשרן פסח”. כמובן שבמצה זו - כמו שאמר דוד רסקין - נותן כ״ק אד״ש כוח והמשכה שיהיה מיכלא דמיהמנותא, וגם עניין דאסוותא.

 

בליל הסדר מבקר הרבי בחדר האוכל שלנו

בשבת קודש, אחר תפילת מנחה, כ״ק אד״ש אמר את ההגדה וכשגמר קם ממקומו ועלה לחדרו, תוך כדי שהקהל מלווהו בשירת “על אחת כמה וכמה”.

בליל הפסח אחר התפילה כשמאחל “גוט יום טוב” לכולם בראשו, עבר ליד אחד הילדים ובידו עושה לו תנועת שלום כנהוג לילדים.

בלילה של פסח, הרבי נוהג לעלות אל הבחורים. זה מעניין מאוד לראות ‘סדר’ המתנהל ברוב עם כזה, בערך 300 בחורים שנמצאים בסדר מופתי והכל בצורה מסודרת, נקיה ומצוחצחת. כל שולחן יש לו 2 סדרנים, ככה שתוך 5 דקות מחלקים בשר או דגים לכל הבחורים וזה לא לוקח כמה שעות.

כ״ק אד״ש נכנס לחדר האוכל של הבחורים בלוויית המזכירים גרונר, חודקוב, קליין, ועוד. הוא סוקר כל חור וכל פינה במטבח, במחסן וכו’. גם הסתכל מעט על קערות הבחורים, אף העיר לעניין הנרות שיעמדו יחד, דהיינו אחד ליד השני לברכת הנר. בחזרתו עמד ובירך: ״כיון שפסח הוא זמן חירותנו גם בערך לשבת גם בערך לשבת הגדול ולערב פסח שחל בשבת, שיהיה לשנה הבאה בירושלים, והחירות תימשך לכל השנה כולה״.

לאחר מכן עלה ל’הדר התורה’ ול’מכון חנה’, וגם שם איחל לכולם שכל אחת תזכה לערוך סדר בביתה.

תפילות החג עברו כאן מאוד יפה עם חזנים שונים, שכל אחד מנסה להראות כוחו כשמלווים תפילותיהם בפזמונים מסוימים והקהל מלווה אותם. כ״ק אד״ש מנצח על השירה הזאת ממקומו בתנועת ידו על הסטנדר. כן הברכת כהנים במוסף. בשעת מעשה כל הקהל עומד תחת טליתות מול יותר מ–300 כהנים. בשעת מעשה מרגישים כמו שעומדים בבית המקדש.

בינתיים אסיים בברכת חג כשר ושמח, וכמו שבירך הרבי “ונזכה לאכול מן הפסחים ומן הזבחים ובניסן עתידים להיגאל” שיהיה זה בניסן זה.

להשתמע,

טוביה

 

סעודת משיח הראשונה אצל הרבי

בס״ד. מוצאי יום טוב שני של גלויות תשל״ד (חגה״פ)

למשפ׳ היקרה לאיו״ט רב שלומות.

השעה עתה 4.50 לפנות בוקר יום ב׳. לפני כשעה הסתיימה ההתוועדות שבאמת הייתה זו כידוע סעודת משיח.

עדיין עומד לנגד עיני כל המחזה הזה והרושם העז שפועל על כל אחד מהמסתופפים תחת כיפה זו. בין אם הם נכבדי זקני החסידים ובין הצעירים, האברכים, החתנים הבחורים, וכמובן גם על הילדים וביותר גם על העוללים ויונקים שנסחבים אחר אבותיהם ועומדים על מקומם שעות על גבי שעות. השמחה שוררת בעת השירה כשכ״ק אד״ש מנצח עליה בתנועות ראשו וידיו, ובכל פעם מוסיף שוב מרץ חדש ותוספת כוח, ומעל כולנה - מבטו של הרבי מביט על כל סביבו, על כל אחד ואחד בפרט. העיניים היפות מסתכלות פנימה, וחודרות אל לב איש הפוגע במבט פנימי וערכי הלזה, מבט כזה כוחו רב לפשט העקמומיות שבלב, והחן השפוך על שפתי אדם גדול זה נותנים המה תקווה טובה גם לקשיי יום; כוחם אדיר לעורר גם לב נשבר ונדכא.

מידי פעם פונה לאדם פלוני מדוע לא אמר עדיין ‘לחיים’, או לאדם פלוני שגם הוא ישתתף בשירה ובקול הששון שנשמע מכל פינות האולם המנגנים בקול ועליז, ובפרט כאשר כ״ק אד״ש מוחה כפיים, שאז כמובן זה מגיע לשיא השמחה אין קץ. מידי פעם מעביר את המטפחת על מצחו הגדול והרחב שהתכסה באגלי זיעה כעין אבני חן.

כולנו השתתפנו בסעודה זו, כשבתחילת הסעודה הכריז מישהו שמי שעדיין לא נטל ידיו ילך ליטול [כידוע] וכן עניין הד׳ כוסות כנהוג, שהפעם יצא לנו לשתות שלש כוסות בדרך חיובי; דהיינו, כוס ראשונה כשכ׳׳ק אד״ש ביקש שכל אלו שהשתתפו בתהלוכה [כדלהלן] יאמרו ‘לחיים’, והשניה כשהשיחה נסבה על בחורי ישיבה, שאז כל בחור מכל ישיבה אמר ‘לחיים’. הכוס השלישי היה כאשר כ״ק אד״ש אמר שיחה מיוחדת עבור ה’קבוצה’ שזה עתה באה מארץ ישראל ולבסוף פנה אליהם לאמר ‘לחיים’. אני במקרה עמדתי על המקום של אלישע, ככה שאליי הייתה זו פניה ראשונה, כאשר הרב מענטליק פנה לבחורים שיאמרו ‘לחיים’ ועדיין עמדתי משתומם וכו׳, ואז פנה כ״ק אד״ש ומסמן בידיו להגיד ‘לחיים’, ואחר כך כמובן גם לשאר הבחורים. לאחר מכן גם ביקש שיתחילו ניגון מארץ ישראל, ועד שהספקנו לאחר שהיססנו וכו׳ פתח כ״ק אד”ש בניגון “הושיעה את עמך” וגו׳ שבשעתו הביאו ניגון זה מזמרת הארץ. ושוב פנה במיוחד לכיוון הקבוצה ולעברי בתנועות ראשו ובידיו.

בשיחתו לתלמידי ה’קבוצה’ דיבר שצריכים לדעת על מה ולמה יצאו מארץ ישראל, שהאיסור אינו בתוקפו רק כאשר הלימוד בתורה הוא בצורה כמו שכתב הרמב״ם ללמוד תורה וכו׳ בכל רגע פנוי, שאז מותר לצאת לחו״ל וכו׳ אן קיינע פשעטלעך וכו׳.

בסיום ההתוועדות כ״ק אד״ש מברך על הכוס ברכת המזון ואחר כך מבדיל עליו, והתחילה חלוקת כוס של ברכה שנמשכה כשעתיים, בעוד הבחורים עומדים על משמרתם בשירה ובזמרה, ומידי פעם כ״ק אד״ש מגביר את ההתלהבות. גם עתה, כ”ק אד”ש פונה לכל אחד לפני ענייניו ולחלק מהם אף מוסר בקבוק יין, או למנהלי מוסדות וכדו׳. לבסוף ניגשו הבחורים לקבל כוס של ברכה, ואני ביניהם, והצעתי לבד מהכוס שלי עוד שני כוסות, האחד בשביל האבא במיוחד, ואחד לכל המשפחה, ואקווה לשלוח זאת עם הקבוצה שבעז״ה תחזור בשבוע הבא לאה״ק.

ככה ימי החג עברו שוב יפים מאוד. גם חלקו האחרון של החג נמשך יומיים, אך זה ממש אינו בבחינת תפיסת מקום, כי אין זמן למחשבה יתירה. כאן זה תפילה עם הרבי והסעודה, כאן צריך להספיק השיעורים הקבועים ושוב תפילה, והזמן עובר חיש מהר און מ’קען אַסאַך אַריינכאַפן. ובאמת די נחוץ מה שהאבא סלל כנראה את הדרך למשפחתנו, זיך אַריינכאַפן אין אַ שטיבעל בסביבה שנמצאים במקום שקט ורגוע, וקצת ארויס מהטומעל.

 

הרב שקיבל בחביבות את שלוחי הרבי

ביום השבת קודש לאחר מנחה יצאנו בתהלוכה לאחר שכבר יצאו הראשונים גם לכיוונים אחרים בפלטבוש או בארא פארק, או לכיוון ווליאמסבורג. מאות אנשים צועדים בריקודים לאורך כל הדרך כשמלכותא דרקיעא ומלכותא דארעא מלווים אותנו. ממש נראה בעין, כיצד לאורך כל הדרך עצי היער ימחאו כף. בכל מקום שבו עוברים, מציצים עלינו מכל עבר מהחרכים ומהחלונות, יהודים ולהבדיל שחורים, כיצד הרחוב שלהם שנהי׳ הומה מקהל גדול שהולך בשליחות נשיא דורנו.

כשהגענו לווילאמסבורג, התפצלנו לבתי כנסת באזור. אני ועוד אחרים הלכנו לבית כנסת פלוני, שם קיבל אותנו הרב שאחז באמצע דרשתו. בסיום פנה לעברנו שבוודאי אנחנו שליחי הרבי מליובאוויטש שבאו לכבד אותנו בדרשת החג. באמת יפה. אחד מאיתנו עלה והקריא בחיות את מכתבו של כ״ק אד״ש לחג הפסח. לאחר מכן עוד הספקתי להיכנס למקום המרכזי בבית המדרש של סטמאר. בדיוק אחזו שם בסיום הסעודה שלישית, וכבר התפללתי שם ערבית. בית כנסת יפה מאוד, ארכו לערך כמו שלנו היום, אך רחבו כאורכו. האולם מלא מקצה לקצה. עליתי למעלה וראיתי שם הרבי וחסידיו. בכל זאת קצת גישמעק לראות אווירה של ‘מאה שערים’ בתוככי ארה״ב, אך כל אחד בדרכו הוא. לאחר שקם האדמו”ר מהטיש ועד לתפילת ערבית, ריכזתי כ–20 חבר’ה ושוחחנו קצת על פעולות חב״ד. ובאמת התקבלנו באדיבות כאשר לבסוף כל אחד מהם בא להגיד גוט יום טוב וכו’.

גם בחזרה שוב הלכנו בשירה וכו’, ממש חוויה מרשימה ומעניינת.

ובינתיים נסיים מכתבינו בדרישת שלום כולכם וד״ש הסבתות תחי׳

להשתמע ולהתראות בקרוב

טוביה

 

צמאון ל’חזרה’

יום ב׳

הלילה הייתה ‘יחידות’ לרגל האורחים שבאו לחגים.

עדיין לא הייתה ‘חזרה’ מהר׳ יואל כהן שי׳, ואני מקווה (כמו שאמר לי היום) שמחר בערב יחזור השיחות, ובעז״ה אשתדל לכתוב על כל פנים תמצית מההתוועדות של אחרון של פסח. מזיכרוני גרידא עדיין אינני רוצה לכתוב. בזה גם אצרף השיחה על פרשת שמיני שיצאה לאור, כיון שבא״י נדמה לי מפרשת פקודי לא הוציאו, כי בינתיים גם אין מי.

לאחיי העניך ודוד שי׳

..נזכרתי כעת מה שכתבו לך פעם, איך שרואים אצל הרבי שיודע הכל הכל ממש בעל פה, ובכל זאת קורא כל מילה וכל תפלה רק מתוך הסידור, ואפילו “עלינו לשבח” ועוד. כן ראינו אתמול איך הרבי מברך ברכת המזון מתוך הסידור, ואיך מבטא כל מילה וכל אות בהדגשה יתרה. ובטוח אני שגם אתם שמתכוננים עוד לבוא לכאן, שמדבר זה בינתיים תתחילו להתכונן.

להשתמע מאחיכם אוהבכם,

טוביה

 

מופת גלוי בכוס של ברכה

יום א׳ לפרשת תזריע מצורע תשל״ד

להורי היקרים ולמשפחתי הנכבדת רב שלומות!

בזה אצרף תוכן השיחות מאחרון של פסח, שאקווה שיהיה אפשר להבין מזה קצת. זה לקח הרבה זמן, גמרתי רק ביום שישי. כנראה עד שמתרגלים לזה, ובפרט שלא הייתה חזרה מסודרת וצריך ווארט מפה ווארט משם, וחלק להעתיק וכדו׳. אך העניין בפני עצמו כדאי גם לעצמו שהדבר נשאר אחר כך בזיכרוני.

שיחות דשבת קודש שוב כתבתי, אך לא כולם. וכמו שכתבתי בפנים, שבוודאי תשמעו בעל פה מהחוזרים ביום ד׳ הבעל״ט.

כאן תמיד יש חדשות. עצם העניין שאפשר בכל יום לראות הרבי המוסיף כח מרץ וחיות, אין לך חידוש גדול מזה. ביום ה׳ שעבר נסע לאוהל ושיערו שזה בתמורת ערב ראש חודש, אך היום שוב נסע לאוהל וכך ימים אחר ימים ברציפות מעביר בצום וכו׳, ובכל זאת תמיד האיתנות המתמדת, וההליכה המהירה וכו׳.

היה באמת מעניין בשבת קודש זו, איך כל הקהל מלווה את הרבי אחר ההתוועדות עד קרוב לביתו. בראשית הילדים המנגנים כשכ״ק אד״ש מחייך וממריץ ומלהיב אותם. הוא עובר ליד כל עובר ושב ומאחל “גוט שבת”. בסיבוב הרחובות, היכן שהשוטרים עומדים, מצדיע להם תוך כדי הליכה לעברם. והם הביטו אחר משה עד בואו האהלה.

בשבוע שעבר הייתה יחידות. בין השאר נכנס יוסף י. גנזבורג מחברי הכולל מכפר חב”ד, והרבי שלח אותו להיות רב בכפר יונה הסמוך לנתניה. אברך צעיר ומוכשר, ואף הוסיף לו שילמד דיני שחיטה בנוסף לדיני בהמה דקה גם דיני בהמה גסה, כי יהא נחוץ לו פעם, אף שמי יודע אימתי.

במוצאי החג, בחלוקת כוס של ברכה, בין אלפי אנשים, נתן הרבי לאחד הבחורים, גרוזיני ממקורו, כוס של ברכה ומוסיף ונותן לו בקבוק יין קטן ואומר לו שיבשל זאת וישלח לאביו בארץ ישראל. הלה לקח ללא שאלה נוספת, אך בתמיהה קטנה מהו העניין, שכן הוא נמצא שנה וחצי אצל הרבי וזו לו הפעם הראשונה שהרבי פונה אליו ומביא לו בקבוק ללא שביקש זאת. והנה, ביום חמישי בלילה קיבל מכתב מארץ ישראל שביום האחרון דחול המועד ארעה תאונת דרכים ובתוכו היה אביו ואימו והמחותנים שלהם, ועוד אחד, ויצאו בפצעים קלים בלבד. הם היו בהלם ולקחום לבית הרפואה וב״ה בסדר הכל. ואז נודע מהותו של הכוס של ברכה במוצאי החג. ובחור זה הוא אחד תוך האלפים, שמי יודע ומבין ומשיג בכל זה. ומריבוי הרוחניות ממש אין זמן לחשוב על גשמיות.

במצב רוח מרומם נכנסנו לזמן החדש המתחיל לא מראש חודש אייר, אלא מיד ממחרת ‘אסרו חג’. כבר בהתחלה הזאל מלא מפה לפה בפלפולא דאורייתא וכו׳. מאוד גישמעק לשבת בזאל זה.

(מתוך תשורה שחולקה בשמחת הרה”ת יונה אלימלך ואסתר מלכה זילברשטרום)

 

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.