Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן באור החסידות בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור‭ ‬אישי טור למחשבה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד רמב"ם לימוד תורה לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו משה רבינו משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תלמוד תמוז תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Thursday
Mar302017

פרשת כתבי היד של הרבי הרש"ב

בסדרת מכתבים ששיגר הרבי לרה״ח ר׳ עדריאל זליג סלונים ע״ה, שפורסמו לאחרונה - נחשפה פרשייה מרתקת על יהודי שהחזיק במכתבים משפחתיים בכתב ידו של האדמו״ר הרש״ב » כאשר פנה לחסידי חב״ד בניסיון למכור את הכתבים במחיר מפולפל, הורה הרבי לרב סלונים להשתדל לפדות את כתבי היד, אך במחיר סמלי בלבד

בא ממדינתנו לפנים, והביא אתו כמה מכתבי כתי”ק…

ב”ה, אדר”ח אייר תשי”ח

ברוקלין

ש”ב הרה”ח אי”א נו”נ עוסק בצ”צ מוה’ עזריאל זליג שי’

שלום וברכה!

מוסג”פ [= מוסגר פה] העתק מכתבי להוו”ח כו’ מוה’ . . בירושת”ו, הכותב אלי שמי שהוא בא ממדינתנו לפנים, והביא אתו כמה מכתבי כתי”ק [= כתב יד קודש] של כ”ק אדמו”ר (מוהרש”ב) נ”ע1,

ומובן עד כמה נרעשתי ונבהלתי להנ”ל, ובפרט שהרי אפשר שעוד שאר ענינים נמצאים אצל הנ”ל, שמזה מובן בשתי הקצוות: החשד שמעורר אופן השגת המכתבים, ולאידך גיסא - שבאם יפחידוהו אי אפשר לדעת התוצאות. והרי סו”ס  [= סוף סוף] העיקר הוא להציל הכי”ק.

וביחד עם זה ידוע מכתב כ”ק אדמו”ר (מוהרש”ב) (שכותב כמדומה לי להרב סלונים דיפו2). שאין להעלות במחיר כו’, ובפרט בנדון דידן, שכיון שאין ידוע באיזה אופן באו הכתבים לידו של הנ”ל. ואל בינתו אשען, שלא יפרסם הענין, וישתדל שכשיפגש זה שבידו הכתי”ק אתו, להסביר לו שסו”ס יקרים הכתי”ק רק בחוג מסוים, נוסף על הנקודה שבהראותו המכתבים למי שהוא, הרי מקורם מפורסם לכל - מאיזה משפחה הם ובמילא למי שייכים גם עתה וכו’, ויהי רצון שיבשר טוב בכל האמור.

בברכה לבשו”ט [- לבשורות טובות] מבריאות זוג’ תי’

מ. שניאורסאהן

 

הענין בכלל פלא

ב”ה, אדר”ח אייר תשי”ח

ברוקלין

הוו”ח אי”א נו”נ וכו’ . .

שלום וברכה!

במענה למכתבו מז”ך ניסן עם המוסגר בו, בו כותב ע”ד [= על דבר] מי שהוא שבא ממדינתנו לפנים והביא מכתבים וכו’

והענין בכלל פלא, שאף שאמיתית ההשערה מי הוא כותב המכתבים ע”פ [= על פי] הפוטו ששלח, אבל לא נשארו מכתבים במדינתנו לפנים, כי הביאום לחו”ל [= לחוץ לארץ] ביחד עם כל הארכיון3,

ובמה ששואל, עם מי לבוא בדברים, = הרי מצוי בסביבתם ש”ב הרה”ח וכו’ מוהרע”ז שליט”א סלונים ויפנו אליו בזה.

בברכה,

בשם כ”ק אדמו”ר שליט”א

מזכיר

הסכום שדורש, אינו בא בחשבון כלל וכלל

ב”ה, ב’ תמוז תשי”ח

ברוקלין

ש”ב הרה”ח אי”א נו”נ עוסק בצ”צ מוה’ עזריאל זעליג שי’

שלום וברכה!

במענה למכתבו, בו כותב אודות המשך הענין בהנוגע למכתבי כ”ק אדמו”ר מוהרש”ב נ”ע שהביא פלוני אלמוני,

מובן וגם פשוט שהסכום שדורש, אינו בא בחשבון כלל וכלל, ויש להסבירו, שאפשר הסכום להיות רק בממדים של שכר בטלה וטרחה גרידא. ז.א. איזה לירות בעד כל אחד מהמכתבים, ולדרוש שלא יפזרם לכמה מקומות אלא יתנם כולם ביחד, כיון שזהו מכתבי משפחה4 וגם ע”ד [= על דבר] כמה ענינים פרטים. במלות אחרות, שהכסף הוא לא מפני שקונים את זה ממנו, אלא שמחזיר הוא המכתבים לבעליהם, והכסף אינו אלא בתור מתנה או השתתפות בהוצאות הנסיעה וכיו”ב. והרי בודאי מבין הנ”ל, שכל אחד שיבוא אליו המכתבים יוכרח לומר לו שהם שיכים למשפחה פלונית, שזהו כל השוי’ שלהם, ובמילא מעורר חשש אצל זה שבא אליו, שתתבע המשפחה ממנו אחרי זה וכו’ וכו’.

לפלא שאינו מזכיר דבר בהנוגע להמשך חילוף הספרים דמוסד הרב קוק וכו’5 - שכתבו לו מאָז.

בברכה לבשו”ט

בשם כ”ק אדמו”ר שליט”א

א. קווינט, מזכיר

לפלא השאלה עוד הפעם ובפרט שהחילוק גדול כל כך

ב”ה, כד’ מנ”א תשי”ח

ברוקלין

ש”ב הרה”ח אי”א נו”נ עוסק בצ”צ מוה’ עזריאל זעליג שי’

שלום וברכה!

במענה למכתבו מח”י במנחם והקודמו.

בהנוגע למחיר בעד המכתבים, כמדומה כבר כתבתי ברור, שלדעתי יש לתת רק איזה לירות למכתב וכו’. ולפלא השאלה עוד הפעם ובפרט שהחילוק גדול כל כך - ככתבו.

כן במ”ש [= במה שכתב] אודות ההיכל הידוע6, כבר שאלוני בזה וגם עניתי, שלפלא על אנ”ש שמחפשים להכנס דוקא בענינים של ספק, ובענינים שיש לשער שתגובת הצבור תהי’ חריפה על שלוקחים חלק בכלל במחלוקת.

במ”ש אודות השכון והתנאים שהציעו להם, מובן שבנוגע להתנאים צריך לברר התנאים הרגילים בכגון דא. לפלא קצת שכותב ע”ד המחיר, כי כמדומה נדבר מאז - שהשטח ינתן מהעירי’ וכיו”ב חנם. בהנוגע לפועל - בודאי יודע שאין דעתי נוחה מעשיית תכנית ואחרי כן אין איש שיבצעה בפועל, והאם יש להם עכ”פ [= על כל פנים] איזה סכום לפ”ע [= לפי ערך] . וכן בהנוגע להועד, הרי צ”ל [= צריך להיות] בו אנשים שיש להם קשרים, או בעלי מרץ שכבר הראו מרצם בפועל, או מי שיש בהם שתי התכונות גם יחד.

במ”ש בענין זה שמחכה ומבקש מענה מכאן בחוסר סבלנות, הרי כנ”ל - אינו מזכיר במכתבו מהמצב בהנוגע לפועל. ומזה מובן ג”כ [= גם כן] שלסדר הקמת אבן הפנה בשלשה שבועות מעתה, הרי כבר הורה הנסיון בעניני חב”ד באה”ק ת”ו - גודל ההיזק הנגרם ע”י [= על ידי] העדר הכנה בדבר. ובפרט בענין הנ”ל שכנ”ל אינו כותב מי ידבר במשרדים, ומי הוא הבעל מרץ שיקדיש זמנו לזה וכו’. וכשיסדרו פרטים אלו, או אם כבר נסתדרו - יתחילו בהענין ויה”ר [= ויהי רצון] שיהי’ בשטומו”צ [= בשעה טובה ומוצלחת].

במ”ש אודות כתבי ע”ד הפצת המעינות בכנוס הנוער וכיו”ב - ששאלוהו הרי צריך להכין מענה על הקושיות שלהם וכו’ = מובן שלא כתבתי כלל שחב”ד ישתתף בהכנוס, שהרי לזה חסרות ההזמנה ובעיקר - ידיעות על אופי הכינוס וכו’. ומה שכתבתי הוא - שרואים במוחש שבשעה שמלמעלה מביאים אליהם את המתבררים של אותן מדינות שצריכים היו להקדיש כל זמנם ומרצם להפצת המעינות שם, אין איש שם על לב להתענין מה יש לעשות בזה. והרי המשתתפים בהכנוס הנ”ל וכיו”ב - באים מכו”כ [= מכמה וכמה] מדינות ולאחרי זמן קצר יחזור כאו”א [= כל אחד ואחד] למדינתו ויספר שם ע”ד הרושמים, ז.א. שכל זמן שהותם באה”ק ת”ו מקדישים הם להיות מקבלים, ומאנ”ש - זה יושב תחת גפנו וזה תחת תאנתו ורוב מרצם - בפזור הנפש בכו”כ ענינים. ותפקידם העיקרי - מוזנח עד כדי להבהיל. והרי באם היו עושים התועדות - באיזה סיבה שתהי’ - ומשתדלים שהנ”ל מהתיירים יבקרו בהתועדות אלו, ועוד והוא העיקר שההתועדות תהי’ מסודרה בכיוון להשפיע על הנ”ל, היו הנ”ל מפרסמים מה ששמעו בכל קצוי תבל. ולפלא שבענינים פשוטים כהנ”ל - צריכים לעורר מעבר לים.

בעת רצון אזכיר את זוגתו תחי’ על הציון הק’ של כ”ק מו”ח אדמו”ר זצוקללה”ה נבג”מ זי”ע להמצטרך לה, ויהי רצון שילך מצבה הלוך וטוב.

ימים אלו ביקרני ד”ר אברהם שי’ גולדברג, ושאלתיו עוד הפעם בענין הספרים וכו’5, ועוד הפעם חזר על דבריו שמוכן בכל עת לסייעו בזה ככל יכולתו, אף שעתה כבר החליף משרתו למשרה אחרת, אף כי באותו המוסד. וכן אמר עוה”פ [= עוד הפעם] - שלא רק הספרים שבהוצאתם הם, אלא כל הספרים המופיעים באה”ק ת”ו מוכן לתווך ולהמציאם. ובהשתמש בהסגנון של כת”ר במכתבו ע”ד חוסר סבלנות, תקותי שעכ”פ עתה יתעסקו בזה במרץ המתאים, שאפילו את”ל דע”ע [= אם תמצי לומר דעד עתה] אנוסים היו מפני כמה טעמים שהיו - אפילו אונס גמור כמאן דעביד לא אמרינן. ומובן שכדאי שיתראה עם ד”ר גולדברג שי’ בסמיכות לשיחתנו כאן.

בברכה לבשו”ט בכל האמור

מ. שניאורסאהן

 

(המכתבים מתוך תשורה לחתונת סלונים–העכט)

 

1) באג”ק חלק כא, עמ’ שסו, מעורר הרבי בקשר לארכיון רבותינו נשיאינו שהתגלה בוורשה בשנת תשי”ז. במכתב שלפנינו, משנת תשי”ח, מתפלא הרבי על מה שכתבו שמחזיק הכתבים הגיע מרוסיה. ואולי האמת הייתה שמכתבים אלו נלקחו מהארכיון בוורשה, ורק בניסיון להסוות את מקורם - סיפר האיש כי השיגם מרוסיה. ואולי הן הן האגרות שמר שז”ר הביא לרבי במתנה בביקורו בשנת תשכ”ו - ראה בספר נשיא וחסיד פרק לד.

2) ראה אג”ק אדמו”ר מוהרש”ב חלק א’ עמ’ קג.

3) בשנים האחרונות התגלה שחלק מהארכיון נחטף בחזרה על ידי הממשל הסובייטי ונמצא בשבי בארכיון הצבאי במוסקבה. כמו כן חלק מהכתבים נמצאים גם בספרית לנין במוסקבה. אך לעת עתה לא נמצאו שם מכתבים בכתי”ק הרבי הרש”ב.

4) כנראה הכוונה שהמכתבים האלו לזוגתו הרבנית מרת שטערנא שרה ולכ”ק בנו כ”ק אדמו”ר (מהוריי”צ) נ”ע.

5) במשך השנים עורר הרבי את הרב סלונים לבקש ממחברי ספרים ומו”ל לשלוח את ספריהם לספריית הרבי, ובתמורה לתת להם את ספרי קה”ת.

6) הכוונה להיכל שלמה שנפתח בתקופה ההיא בירושלים, וגרר מחלוקת עזה בין חוגי המזרחי לחוגים חרדיים.

 

 

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.