Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן באור החסידות בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור‭ ‬אישי טור למחשבה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תלמוד תמוז תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Thursday
Mar302017

אחדות בין דברים מנוגדים - שמים ובריות

לא רק שהשליכו מעליהם את אלילי מצרים ואת כל הלך-הרוח המצרי, אלא שאף הקדישו את כל הכוחות ואת ה״רכוש גדול״ שהביאו ממצרים כדי לבנות משכן לו, יתברך, ובכך נעשה שלום בין כל הבריאה לבין הבורא. עד כדי ״ושכנתי בתוכם״ • מכתב כללי

ב״ה, ראש חודש ניסן, חודש הגאולה,

יום ג׳ פ׳ ויקרא, יום שהוכפל בו כי טוב,

ה׳תש״מ. ברוקלין. נ. י.

 אל בני ובנות ישראל

 בכל מקום שהם

 ה׳ עליהם יחיו

 שלום וברכה!

 הנקודה המרכזית של גאולת מצרים — ״בהוציאך את העם ממצרים״ — היא, הרי, כאמור בהמשך הכתוב: ״תעבדון את האלקים על ההר הזה״. כלומר — המטרה היא כדי לעבוד את ה’ באופן של חירות מלאה, על־ידי קבלת התורה מסיני, לימודה וקיום מצוותי׳ בפועל, שהרי ״המעשה הוא העיקר״. בד בבד משפיעה כל עשי׳ שעל פי התורה על מהלך נפשו של לומד התורה ומקיים המצוות, והיא מעדנת ומזככת אותו הן בשכלו והן במידותיו, כפי שהרמב״ם — מורה הנבוכים של דורו ושל כל הדורות הבאים — מדגיש במקומות רבים.

 מובן, שמאחר שכל מצוה וכל המצוות ניתנו מן הקב״ה, שהוא אין־סוף, הרי גם ההוראות וההשפעות של כל מצוה וכל ענין בתורה הן אין־סופיות. וככל שמצוה, מסויימת היא יותר כללית ובלתי מוגבלת — כך עמוקים יותר, רחבים יותר ומרובי־ גוונים יותר הם הענינים הקשורים במצוה זו.

 להוראות הנלמדות מן המצוה עצמה מיתווספת גם ההוראה הנלמדת מן ה״קביעות״ השנתית שלה, כלומר, ממשמעותו של היום בשבוע שבו חל התאריך של קיום המצוה, דבר המשתנה, כמובן, משנה לשנה.

למרות שההוראה הכללית קיימת תמיד בכל תוקפה.באה ה״קביעות״ השונה והמיוחדת של המצוה ומדגישה ענינים מיוחדים במצוה זו במדה בולטת וחזקה יותר.

 אם הדברים אמורים ונוגעים לכל מצוה ולכל ענין בתורה — על אחת כמה וכמה שזה כך באשר לענין כללי כיציאת מצרים, שאותו אנו מזכירים פעמיים בכל יום בתפלה. ובימי חג הפסח — באופן בולט במיוחד ובמדה המחי׳ את כל ימי השגה.

השנה חל חג הפסח, ה״קביעות״ של היום הראשון של החג, וכן ראש־חודש, היום הראשון של החודש — שהוא חודש הגאולה — ביום השלישי שבשבוע, ״יום שהוכפל בו כי טוב״. היום שהקב״ה ציין אותו ב״טוב״ כפול: ״טוב לשמים וטוב לבריות״. אחת ההוראות הכלליות מעובדה זו, איפוא. היא — שהשנה צריך חודש זה, ובמיוחד חג הפסח, זמן חירותנו, להכניס חיוניות יתר ותוספת בשני הקווים של ״בין אדם למקום״ ושל ״בין אדם לחבירו״. בעבודה שבכל יום בשנה.

נקודה פנימית יותר בענין זה של ״טוב לשמים וטוב לבריות״ היא שעל־ידי כך נעשית התאחדות במדה החזקה ביותר בין שני דברים מנוגדים לכאורה: בין הבורא (״שמים״) לבין הנברא (״בריות״). כך גם בין הנבראים עצמם, שלכל אחד מהם רצון ואינטרסים משלו, כשעל־ידי ״טוב לבריות״ נעשה שלום ואחדות ביניהם, עד למשמעות המושלמת ביותר של ״שלום״, כשעל ידי זה מיתווספת שלימות אצל כל אחד מן הצדדים.

מן האמור אף מובן שהמדובר על ״טוב לשמים וטוב לבריות״ אין פירושו שהם נשארים דברים שונים ונפרדים, כי אם הם נעשים כעין דבר אחד. וכפי שאמר אדמו״ר הזקן ש״ואהבת לרעך כמוך״ הוא ״כלי״ ל״ואהבת את ה׳ אלקיך״.

— גם כאשר ממבט ראשון הדבר נראה רק כענין של ״טוב לשמים״, הרי מאחר שהוא נובע מ״ואהבת את ה׳ אלקיך״, חייבת האהבה להתבטא בקיום מצוותיו, ובחיוניות גדולה של קיום הכלל הגדול בתורה “ואהבת לרעך כמוך״ — ״טוב לבריות״.

מאידך: מאחר שהמצוות (כולל ובפרט אלו שבין אדם לחברו) מצרפות ומזככות את האדם, את מהלך נפשו, שכלו ומדותיו, כאמור הרי על–ידי קיומן מגיעים לדרגה הנעלית של ״ואהבת את ה׳ אלקיך״ — (״טוב לשמים״) — ״בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך״, שכן כוחות הנפש הזדככו והם נמשכים לרוחניות ולאלקות.

זו גם אחת ההוראות היסודיות של יציאת מצרים, שמטרתה היתה מתן תורה, כך הדבר רמוז גם בראשית עשרת הדברות: ״אנכי ה׳ אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים״.

פירוש הדבר במלים פשוטות: לאחר שבני ישראל היו כמה דורות במצרים. במצב של ״עבדים לפרעה״ הן מבחינה גופנית והן מבחינה נפשית — נהפכו מן הקצה אל הקצה בכיוון להשגת החירות האמיתית. לא רק שהשליכו מעליהם את אלילי מצרים ואת כל הלך–הרוח המצרי, אלא שאף הקדישו את כל הכוחות ואת ה״רכוש גדול״ שהביאו ממצרים כדי לבנות משכן לו יתברך, ובכך נעשה שלום בין כל הבריאה לבין הבורא, עד כדי ״ושכנתי בתוכם״, שנעשתה לו, יתברך, דירה בתחתונים.

ויהי רצון שכל אחד מאתנו בתוך כלל ישראל יתברך ב״חג פסח כשר ושמח״ — ביטוי שגם בו משתקף ה״טוב לשמים״ (פסח כשר) וה״טוב לבריות״ (פסח שמח), שכן כדי ששמחת החג תהי׳ שלימה ומליאה יש לשמח ולדאוג ל״כל דכפין״ ו״כל דצריך״.

ועל־ידי קיום אהבת ישראל במלוא המדה תבוטל הסיבה לגלות הנוכחית, ונזכה לקיום ההבטחה האלוקית ״כימי צאתך מארץ מצרים״: ״ויביאם אל גבול קדשו גו׳ ויבן כמו רמים מקדשו גו׳״ (= הקב״ה יביא את כל עם ישראל לארצו הקדושה, ויבנה את בית המקדש כמו השמים הרמים), ״ואנחנו עמך וצאן מרעיתך נודה לך לעולם״, משום שתהי׳ זאת גאולה נצחית. גאולה שאין אחרי׳ גלות, הגאולה האמיתית והשלימה על־ידי משיח צדקנו ובקרוב ממש.

 בכבוד ובברכת חג כשר ושמח

ובשורות טובות בכל האמור.

 מנחם שניאורסאהן

 

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.