Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן באור החסידות בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור‭ ‬אישי טור למחשבה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד רמב"ם לימוד תורה לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו משה רבינו משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תלמוד תמוז תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Thursday
Mar302017

ולא תשבית מלח

הקבלה — בחינת מלח

כ”ק אדמו”ר הזקן: חכמת הקבלה היא בחינת מלח. שכן היא בעצמה נסתרה ונעלמה שאינה מושגת בבחינת טעם ממש, כפי שיש לנו השגה וטעם בנגלות לנו. ואף על פי כן המלח נותן טעם בכל המאכלים גם בלחם ובבשר. ובנמשל: כל הנהגת העולמות היא על פי פנימיות התורה, וכל התורה נאמרה על פי הקבלה.             (לקוטי תורה ויקרא, ד, א)

גבורה שבחסד

כ”ק אדמו”ר האמצעי: כל הדברים החריפים, כתבלין וסממני רפואה וכו’ שמהווים מרפא לנפש, למרות שהיא קצה בטעמם, זהו משום שהוא בחינת גבורה שבחסד. שכן הגם שבעצם מהותו הוא מר וקשה, אך בהעלם יש בו במלח חיות להשיב את הנפש. ודווקא על ידי ההעלם שמתעלם בדבר רע ומר, משם מגיע הוא לידי גילוי טוב וחסד. כשם שבנמשל: אי אפשר לפעול פעולת חסד, מבלי שיהיה בזה גם שמאל דוחה וייסורים ממרקים, שזהו עניין גבורה שבחסד.

(מאמרי אדמו”ר האמצעי ויקרא, עמ’ כח)

ברית במלח וביסורים

כ”ק אדמו”ר הצמח צדק: בברכות ה,א. איתא: “נאמר ברית במלח ונאמר ברית בייסורים, במלח: ולא תשבית מלח ברית.ובייסורים: אלה דברי הברית, כפי שנאמר אחר הקללות בספר דברים. ומה ברית האמורה במלח, המלח ממתיק את הבשר, כך הייסורים ממרקים את כל עוונותיו של אדם. ופירש המהרש”א: כפי שהמלח נכנס בבשר ומוציא את הדם ממנו וממתיק את הבשר, כך הייסורים נכנסים בבשר האדם ומוציאים ממנו את רתיחת הדם, המביאו לידי חטא, ועוונותיו מתמרקים. ויש לבאר את המילים “מלח ממתיק את הבשר”, שעניינן הוא: המתקת הגבורות, וכן כותב האריז”ל: שהמלח הוא גבורות ממותקות.         (אור התורה ויקרא, הוספות עמ’ רכז)

מלח ברית אלוקיך

כ”ק אדמו”ר מהר”ש: נאמר: “מלח ברית אלוקיך”: לאמור, שהמלח הוא ברית המקשרת ומחברת את בחינת שם הוי’ בשם אלוקים. וזהו “ברית אלוקיך”.               (ספר המאמרים תורת שמואל תרכו עמ’ פג)

הפנימיות של הפנימיות

כ”ק אדמו”ר מהורש”ב: במאמר ד”ה ולא תשבית מלח, מבאר אדמו”ר הזקן שישנן שתי בחינות: השכל עצמו שהוא מכוחות הנפש, ולבוש המחשבה, ובמילים אחרות: ישנו כח המחשבה וישנן אותיות המחשבה.

(ספר המאמרים תרמ”ג עמ’ טו)

וכל קרבן מנחתך במלח תמלח

כ”ק אדמו”ר מהוריי”צ: שלוש מעלות למלח: שהוא מפריש את הפסולת, נותן טעם וכן מקיים את הדבר. ועניינו של הקרבן הוא קירוב האדם לה’.

וכך הוא בכל קירוב של האדם לאלוקות בלימוד התורה או בעבודת התפילה, צריך למלוח אותו במלח, דהיינו: להפריד את פסולת הרתיחה, ללמוד תורה באימה ויראה, ולהסיר את הבליטות וההתפעלות הבלתי אמיתית, בתפילה. ולאחר הסרת הפסולת הוא נותן בו טעם — של תורה בידיעה שזה דבר הוי’ ותפילה מתוך התקשרות אמיתית.

ופעולה שלישית של המלח: הענקת הקיום שתוצאת הקירוב לאלוקות היא שמה שלומד, יקיים אכן בפועל ממש, ושהתפילה תשפיע על התנהגותו בסור מרע ובצדקה וחסד, כל היום.                   (ספר המאמרים תש”ט, עמ’ 188)

על כל קרבנך

כ”ק אדמו”ר מלך המשיח שליט”א: בלקוטי תורה מבאר אדמו”ר הזקן שהמלח מורה על פנימיות התורה, שכשם שהמלח נותן טעם במאכל כך פנימיות התורה נותנת טעם בלימוד הנגלה. ומדוייק הדבר: כי הנה נאמר בפסוק “על כל קרבנך תקריב מלח”, לאמור: כשם שבקרבנות, גם נשים יכולות להביא קרבן, כך גם בפנימיות התורה, גם נשים יכולות ומחוייבות ללמדה, שכן הן מצוות באהבת ה’ ויראתו, שבזה עוסקת פנימיות התורה.           

(שיחות קדש תשמ”א חלק ב, שיחת ש”פ ויקרא — זכור, עמ’ כב)

הנהגה נסית

ויהי רצון שההחלטה טובה שקיבל ויקבל כל אחד ואחד .. להוסיף בכל עניני העבודה, כולל ובמיוחד בעניני חג הפסח .. בלימוד הלכות הפסח ונתינת צרכי הפסח לכל הזקוקים, באופן של הנהגה נסית — תמהר ותזרז ותביא תיכף ומיד את השכר דהנהגה נסית ע”י הקב”ה, החל מהנס העיקרי דהגאולה האמיתית והשלימה, שאז יקיימו כל בני ישראל הלכות הפסח בשלימותן [ועל פי זה יש לומר שהגאולה אינה בתורת “שכר” על עבודת בני ישראל בהכנות לחג הפסח .. אלא דבר המוכרח לקיום ציווי הקב”ה בתורה להקריב הפסח].   (ש”פ ויקרא תנש”א)

 

[מוקדש לזכות ר’ חיים דוד בן אסתר עמוס לרפואה שלמה]

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.