Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #1137 #1138 #1139 #1140 #1141 #1144 #1146 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ' מרחשון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Thursday
Mar162017

ונפלינו אני ועמך

שמכך דווקא יקבל עונג

כ”ק אדמו”ר הזקן: בקשת משה רבינו לקב”ה “ונפלינו אני ועמך מכל העם אשר על פני האדמה”, משמעותה: כיוון שעל ידי תפילתו לה’ שיסלח לעם ישראל על חטא העגל, המשיך המשכה ממדריגה כה גבוהה באין סוף, שלגביה אין שום דבר תופס מקום כלל, ולפניו כחשכה כאורה, לפיכך הוצרך לבקש מהקב”ה שלא תשרה שכינה באומות העולם, אלא שישכון דווקא בישראל, כי נתאוה הקב”ה שתהיה לו דירה בתחתונים, על ידי שישראל יהפכו את חושך העולם לאור על ידי עבודתם, שכך עלה ברצונו, שמכך דווקא יקבל עונג.

(תורה אור, הוספות למגילת אסתר, קכג,ד)

מדוע הוצרך משה לבקש?

כ”ק אדמו”ר האמצעי: יש להבין מדוע הוצרך משה לבקש שלא תשרה שכינה באומות העולם, בבקשתו “ונפלינו אני ועמך”, ולכאורה: הרי לא יוכל להיות גילוי שכינה בכל דבר רע, ולמה הוצרך כאן לבקש זאת? אלא כיוון שעל ידי תפילתו המשיך ממידת “ארך אפיים” שממנה נמשכת הסליחה גם לרשעים, הוצרך לבקש שלא תשרה שכינה באומות העולם. ובקשתו נתקבלה, שאכן לא היה עוד גילוי אלוקות בנבואה באומות העולם, אחרי בלעם.

(תורת חיים, שמות ח”א, פרשת בא, קכג,ד)

כחשכה כאורה

כ”ק אדמו”ר הצמח צדק: זהו שביקש משה “ונפלינו אני ועמך” וגו’. ולמה צריך היה לבקש, והרי בלאו הכי אין אור אין סוף שורה אלא במי שבטל אליו, ומה החשש שישרה באומות העולם שאינם בטלים אליו? אלא לפי שהגיע משה למדריגת י”ג מידות הרחמים, בחינת נושא עוון ועובר על פשע, ששם כחשיכה כאורה לפניו, יכול להימשך האור גם למי שאינו בטל אליו כלל. לפיכך ביקש משה שגם מבחינה זו לא יומשך האור אלא במי שבטל אליו יתברך, בלבד, הם ישראל עמו.

(מאמרי אדמו”ר הצמח צדק, ספר תרט”ו, עמ’ צח)

הבטיחו הקב”ה

כ”ק אדמו”ר מהר”ש: מאחר שראה משה שבחינת ארך אפים - מאריך אף גם לרשעים, על ידי שני שמות הוי’ שקודם י”ג מידות הרחמים, שמשם נמשכים י”ג המידות, אם כן יכולה להימשך משם הנבואה, גם ללא הכנת המקבל כלל. כך הרי היה בבלעם, שאף שהיה מזוהם, אמרו עליו חז”ל שהיה נביא כמשה. בשל כך התפלל משה שלא תשרה שכינה, כלומר, שגם מבחינת “פלא” - בחינת הכתר יומשך רק על ידי הכנת המקבל בתשובה. והבטיחו הקב”ה על כך, כנאמר: “גם את הדבר הזה אעשה”.

(תורת שמואל תרל”ב ח”א, עמ’ קכח)

שיהיו ישראל בבחינת נחלה

כ”ק אדמו”ר מהורש”ב: נאמר: “וסלחת לעווננו ולחטאתינו ונחלתנו”. פרש רש”י: שתתנו לך לנחלה מיוחדת. זוהי אכן בקשת “ונפלינו אני ועמך”. ביקש משה שלא תשרה שכינה על אומות העולם, כי אם בישראל. וזהו עניינה של “נחלה”: דהיינו השראת השכינה, וככתוב: “כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה”… נחלה זו ירושלים, כלומר, שישראל יהיו בבחינת נחלה - שתהיה בהם השראת שכינה. זהו “ונפלינו אני ועמך” - שזה שתהיה השראת השכינה בישראל דווקא, הרי זה כיון שזו המשכה מבחינת פלא עליון.

(ספר המאמרים פר”ת, ש”פ תשא, עמ’ שא)

פנימיותו של משה

כ”ק אדמו”ר מהוריי”צ: כאשר עבר הוי’ על פניו דוקא, דהיינו על הפנימיות של משה, שמשה הינו ראש אלפי ישראל, שמסר עצמו על התורה ועל ישראל, ולכן כשעבר הוי’ על פניו - על פנימיותו, מה שהפנימיות של משה הוא הרגשה בפנימיות מה שנוגע לכלל ישראל, ולכן נקרא בשם ראש, כשם שבראש מורגש מה שנוגע לכל אבר בפרט. הנה כמו כן הוא בבחינת ומדריגת משה שנקרא ראש אלפי ישראל. משום כך, כאשר עבר ה’ על פנימיותו, אזי צעק בקול גדול: הוי’ הוי’ א–ל רחום וחנון, סלח נא לעוונותיהם של ישראל, וחלצם מכל צרה והשפיע להם רוב טוב. ואז ביקש, שתשרה שכינה על ישראל ולא על אומות העולם, ככתוב “ונפלינו אני ועמך מכל העם אשר על פני האדמה”, וביקש עוד: הראיני נא את כבודך. ושלושה דברים אלו ניתנו לו, כמובא בספרי.

(ספר המאמרים תרפ”ט, מאמר ד”ה ויעבור וגו’ ויקרא, עמ’ 149)

השראת אלוקות בבחינת הפלאה

כ”ק אדמו”ר מלך המשיח שליט”א: המענה “סלחתי כדבריך” היה על בקשתו של משה רבינו מהקב”ה “ונפלינו אני ועמך מכל העם אשר על פני האדמה”. פירוש הדבר: שתהיה בעם ישראל השראת אלוקות בבחינת הפלאה (“ונפלינו”). כי הנה ישנה בחינת האלוקות המתלבשת בטבע, שאותה משיגים גם חכמי אומות העולם, על ידי ההתבוננות בעולמות. אבל “ונפלינו” פירושו - שבישראל תומשך בחינת האלוקות, המופלאת מדרגות האור האלוקי השונות, שהיא בחינת ה”עצמות” ממש. ובקשה זו נתמלאה בשעת עשיית המשכן, שהומשכה עצמותו ומהותו יתברך באופן של “ושכנתי בתוכם”.

(תורת מנחם כרך כה, חלק שני, עמ’ 82)

עם קשה עורף - למעליותא!

…ויהי רצון שסוף–כל–סוף ימצאו עשרה מישראל ש”יתעקשו” שהם מוכרחים לפעול אצל הקב”ה, ובודאי יפעלו אצל הקב”ה - כמו שכתוב “כי עם קשה עורף הוא (למעליותא, ולכן) וסלחת לעוננו ולחטאתנו ונחלתנו” – להביא בפועל את הגאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש.

…ועוד והוא העיקר - שיפעלו שתהיה הגאולה האמיתית והשלימה בפועל ממש, תיכף ומיד ממש, ומתוך שמחה וטוב לבב.

(כ”ח ניסן ה’תנש”א)

 

 

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.