Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #1137 #1138 #1139 #1140 #1141 #1144 #1146 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ' מרחשון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Thursday
Jul142016

נשיא וחסיד בחג הגאולה

י”ב תמוז, חג הגאולה תשל”ג. 19.45: שזר מגיע ל–770 ונכנס ל’יחידות’; 21.15: הרבי ושזר יוצאים לתפילת ערבית; 9.30: ההתוועדות מתחילה, כאשר שזר יושב ליד הרבי ומאחוריו מאבטחים. 2.00: ההתוועדות מסתיימת, שזר נכנס עם הרבי ל’יחידות’. 4.00: שזר יוצא מ’יחידות’ בליווי הרבי ומסיים שהות של לילה במחיצת הרבי. למפרע מתברר כי זהו הביקור האחרון של שזר אצל הרבי • חודש תמוז תשל”ג במחיצת הרבי - זכרונות מרתקים המתפרסמים לראשונה מתוך יומנו האישי של ר’ סעדיה מעטוף • חלק רביעי    *    מאת הרב סעדיה מעטוף ע”ה


“עמדתי קרוב לרבי”

יום ראשון, א’ תמוז תשל”ג. היום היתה ‘יחידות’ במהלכה נכנסו ליחידות: שבתי, ומשל’ה ארנשטיין [אז ‘תמים’ לאחר שנת ה’קבוצה’ שהגיע באותם ימים לבית חיינו, וכיום משפיע ראשי בישיבת חב”ד בצפת] ועוד שני תמימים מעולי בוכרה. תפילת ערבית התקיימה לאחר היחידות בשעה 12.20.

יום שלישי, ג’ תמוז. הרבי היום נסע לאוהל וכרגיל התפללנו מנחה מאוחר. קיווינו להתוועדות [לרגל יום הגאולה ג’ תמוז] אך לא היתה.

יום חמישי, ה’ תמוז. הרבי יצא לקריאת התורה והיום הרבי לא קרא בתהילים כרגיל בין קריאת התורה ועד להכנסת הספר תורה לארון קודש  - אלא עיין ברש”י [בתוך החומש]. [כנהוג היו חסידים שהניחו עבור הרבי, חומש או תהילים, ולאחר שהרבי עיין היו מקבלים את הספר:] התהילים והחומש היו של [נתנאל] דרייפוס [ע”ה].

הלילה היתה ‘יחידות’. עד לתפילה [התמימים ובהם כותב היומן, המתינו עד לסיום ה’יחידות’ כדי להתפלל עם הרבי תפילת ערבית בשעה מאוחרת], כתבתי שיחה למשה אחי [יבלחט”א ר’ משה מעטוף, כיום בנחלת הר חב”ד; כלומר, העתיק בכתב יד אחת מהשיחות האחרונות]. היום נכנס התמים חיים צדוק ל’יחידות’, הוא שהה ב’יחידות’ כשש דקות ועשרים שניות, כמובן שזה הרבה זמן בשביל בחור. ל’יחידות’ נכנסו גם שני חברי הפרלמנט [קונגרס/סנט] האמריקאי. תפילת ערבית היתה ב: 12.35 אחרי חצות.

מוצ”ש, ז’ תמוז. חשבנו שתהיה התוועדות [בשבת] אך לא היתה. הערב הרבי קידש את הלבנה, ועמדתי קרוב לרבי.

יום שני ט’ תמוז.  היום היתה הלויה של אחת מנשות חב”ד. הלכנו [ממקום הלימודים של ה’קבוצה’ - חובבי תורה] ל–770, בשעה שתים עשרה, כפי שהיה כתוב במודעה. אך ההלוייה התעכבה ורק ב–1.30 החלה ההלוייה. הרבי יצא וליווינו את הנפטרת עד אחרי רחוב קינגסטון כאשר המכונית עם הנפטרת המשיכה. בשלב זה פנה הרבי לחזור, ואנו מיד נדחפנו כי לא ידענו להיכן הרבי יפנה, חלפו מספר שניות, והרבי עבר בדיוק במקום שהצטופפנו ועברנו במהירות לצד השני. הלכנו אחרי הרבי. מראש דאגו שליד 770 יהיה מונח ספל מים עבור הרבי. הרבי שפך על הידיים ארבע פעמים על כל יד, ונכנס לזאל הקטן, שם החל לומר ‘יושב בסתר’ ובכמה מקומות. אני עמדתי במקום טוב וראיתי את הרבי. באמצע שהרבי אמר ‘יושב בסתר’, קם ממקומו והוריד פיסת נייר שהייתה על חומש שהיה שם בסמוך. כאשר הרבי יצא, הלפרין זכה בדף הזה לעצמו. אנו שבנו לחובבי תורה.

ה”שווער” של מנחם לרר [הרב חיים בנימיני מברזיל], בא מהארץ בדיוק כשהרבי יצא מתפילת מנחה, והרבי שאל אותו: “כעת הגעת?” והוא ענה בחיוב. הרבי אמר לו: “בשעה טובה ומוצלחת”.

יום רביעי, י”א תמוז.  היום באו שני תלמידים מישיבת ‘תורת אמת’, אחד כבר היה פה [בקבוצה] ושמו: משה קליין [כיום בקראון הייטס]. היום החליפו מרצפות בגן עדן התחתון.

ביקור ממלכתי
בחג הגאולה

יום חמישי, י”ב תמוז חג הגאולה.  היום עברנו [ממקום הלימודים של ה’קבוצה’ - חובבי תורה] ללמוד ב–770. אחרי התפילה הלכנו לחפש מכונית שתקח אותנו לאוהל, כנהוג לנסוע ביום זה לאוהל, ולכן גם לא אוכלים לפני הנסיעה. עשינו את כל המאמצים למצוא רכב, אך לא מצאנו. התמימים [מתלמידי ה’קבוצה’] חיים צדוק ודוד מלכא [ע”ה] עשו רשימה של מי שרוצה לנסוע באוטובוס, והיו בערך ארבעים [הזמינו אוטובוס מיוחד שיקח את התמימים לאוהל]. נסענו לאוהל ואמרנו את המענה לשון.

עשינו את כל המנהגים שצריכים לעשות באוהל, להוריד את הנעליים בחוץ וכל אחד קרא את הפ”נ שלו, ואמר את המענה לשון, והתעכבנו שם [באוהל והתפללנו] עוד כחצי שעה. כנהוג שאחרי קריאת הפ”נ קורעים אותו לקרעים ושמים אותו בציון.

נסענו ל–770, והתפללנו מנחה עם הרבי. משום מה, הרבי עמד כל חזרת הש”ץ למרות שכרגיל הרבי יושב. כנראה מישהו עמד להתפלל מול היכן שהרבי יושב, כך שהרבי לא ישב.

הלכתי לאכול ארוחת ערב ואז שמעתי אומרים ששזר יבוא לבקר אצל הרבי, ולא האמנתי, כי בכלל לא שמענו שנסע לחו”ל, אך בסוף האמנתי ובאתי ל–770 והמתנתי עם כולם [על המדרכה בחזית 770] ליד המעקה של הגינה. עוד קודם לכן, הגיעו למקום שוטרים רבים ואנשי בולשת אמריקאיים וישראלים.

שזר הגיע בשעה רבע לשמונה בערך, והרבי יצא לקראתו עד המדרגות הראשונות מהרחוב, וכשיצא מהמכונית, שזר פתח את ידיו ונתן שלום לרבי והתנשקו בשני הצדדים, וראיתי שהרבי נישק אותו. לאחר מכן הרבי החזיק בזרועו של שזר, ושזר הלך עם מקל, כי הוא כבר מידי זקן, ואנו הלכנו אחריהם עד המדרגות של הכניסה, ושם חסמו אותנו השוטרים, והרבי נכנס לחדרו הק’ עם שזר. כמה מזקני אנ”ש והשלוחים שהיו במקום, גם כן נכנסו. השליח של הרבי ממרוקו [כנראה כוונתו לרב בנימין גורודצקי], סיפר לאחר מכן, כי כל שאלה ששאל שזר, הרבי ענה לו עוד נדבר על זה ביחידות.

בינתיים הרב לייבל גרונר הכניס קנקן תה וכוסות ואחריו הכניס הרב בנימין קליין מגש של מזונות ומפיות, ואנו בינתיים, חצי מהתמימים בחוץ וחצי בפנים, תופסים מקומות עמידה לתפילת ערבית. הרבי יצא בשעה 9.15 עם שזר לתפילת ערבית, היה מאוד צפוף ואנשי הש.ב. [שב”כ] עמדו ממש ליד הרבי וליד שזר, כך שהסתירו לנו את הרבי. מיד אחרי תפילת ערבית מה’זאל’ הקטן הרבי ירד עם שזר ישר ל’זאל’ הגדול להתוועדות.

הרבי התחיל לדבר בערך בשעה 9.30, ובין השיחות דיבר הרבי עם שזר פעמיים. הרבי לא דיבר על מיהו יהודי, רק בעיקר על החינוך. ההתוועדות היתה גדולה יחסית, והוסיפו מקומות ישיבה והפירמידה לכיוון הארון קודש התרחקה יותר לכיוון הארון.

בניגון לפני ה’מאמר’ שזר עמד עם כל הזקנים [שעומדים מאחורי הרבי] ומיד שהרבי התחיל המאמר, התיישב, כי הוא מאוד זקן [היה זה זמן קצר לאחר שהגיע בטיסה ממקסיקו] ואין לו כח. אחרי ה’מאמר’ הורה הרבי לנגן ניגון “הבינוני” ואחר כך “ארבע בבות” לאדמו”ר הזקן. לאחר מכן הרבי דיבר בקצרה, ואז אמר שיעשו מגבית לקופת רבנו, והורה לנגן נייע זשוריצי כלופצי, הרבי עמד מלא קומתו ומחא כפיים, ומיד ישב.   

בסוף ההתוועדות הרבי התחיל לשיר ‘כי בשמחה תצאון’ והלך עם שזר לחדרו הק’, וחיכינו עד בוש, חשבנו שהרבי יצא מיד ללוות את שזר, אך הרבי דיבר עם שזר מסוף ההתוועדות בשעה שתיים בלילה בערך, עד השעה ארבע לפנות בוקר, אז הרבי יצא עם שזר ומיד הבחורים [שהופתעו מיציאת הרבי] שעמדו בגן עדן התחתון ובפרוזדור, ברחו החוצה, והשוטרים נבהלו, חשבו שמשהו קרה, אך מיד הבינו שהרבי יצא, ופינו דרך לשזר. הרבי עמד עם שזר ואמר לרב גרונר, שיביא פנס להאיר את הדרך לשזר, כי פשוט היה חושך. הרב גרונר מיד ביקש מאחד השוטרים את פנסו והאיר את הדרך. הרבי נפרד משזר בנשיקה, והרבי המתין עד שהאורח הנכבד נכנס למכונית. הרבי פנה אחורה, וכל החסידים זזו הצידה, אלא שהיה שם שוטר אחד וגבו מופנה לכיוון הרבי, ומיד אחד החסידים משך אותו הצידה…

שזר נסע והרבי נכנס לחדרו, ואנו ממתינים לצאתו של הרבי. לאחר זמן קצר, יצא הרבי מחדרו והתחלנו לשיר ‘כי בשמחה תצאון’, והרבי נכנס למכוניתו של הרב קליין, ואנו המתנו עד שהמכונית של הרבי לא נראתה כבר מהמקום בו עמדנו.

הורה לשתות את
הכוס “מים עד ים”

יום שישי, י”ג תמוז. השבת כרגיל אחרי “התוועדות רבתי” [בי”ב תמוז] יש התוועדות “שבת שלאחריה”, וכאמור וידוע, שאנו מחכים לכל התוועדות בכיליון עיניים.

שבת פרשת בלק, י”ד תמוז. היום היתה התוועדות, ובמהלך ההתוועדות, הרבי ראה מולו את הרב הכט ואמר לו שיגיד ‘לחיים’. הוא חיפש כוס ומצא כוסית, ומזגו לו יין, והתכונן לומר ‘לחיים’. הרבי אמר לו שצריך להיות ‘מים עד ים’, והוא לא הבין את כוונת הדברים, הרבי אמר לו שוב שהכוס צריכה להיות ‘מים עד ים’, כלומר יותר גדולה, ומיד מישהו מסר לו כוס ומילאו אותה עד הסוף ואמר ‘לחיים’ ושתה את הכל בפעם אחת. הרבי שוב אמר לו ביטוי באנגלית, שהכוונה להוריק את הכוס עד תומו, וכך באמת עשה, שתה את הכל ואחרי זה מיד הרבי נהיה רציני והתחיל את השיחה.

בסוף ההתוועדות קרא הרבי לנער בר מצוה [כנראה חגג בר מצוה באותם ימים] בשמו, וחיכו לו עד שבא, והרבי אמר לו שיגיד ‘לחיים’ וכן היה. עוד ילד שבא עם אביו להתארח וישב קרוב לרבי, הרבי קרא לילד ועטף לו עוגה במפית ונתן לו. הרב גרונר אמר לילד שיברך בקול, הילד בירך והרבי ענה ‘אמן’.

אחרי מנחה וסעודת שבת, תלמידי הקבוצה ובראשם משל’ה ארנשטיין החלו לחזור על השיחות שנאמרו בהתוועדות. לאחר תפילת ערבית והבדלה, לא היתה ‘חזרה’ עם ר’ יואל כהן, כי אמו ל”ע נפטרה והבחורים עצמם חזרו על השיחות לבד.

הרבי פסק:
לומר ‘אבינו מלכנו’

יום שלישי, צום י”ז בתמוז. בשחרית לא אמרנו תחנון כי היה חתן. בסליחות, כשהגיע הש”ץ ל”רחמנא דעני”, הרבי נתן דפיקה על העמוד והתחלנו לנגן את הניגון ‘רחמנא דעני’ הידוע. כאשר הגיע הש”ץ ל’אבינו מלכנו’ הגדול, היה ספק אם לומר ‘אבינו מלכנו’ או לא, כיוון שיש חתן. החזן שאל את ר’ מאיר הארליג, ולא ידע מה להשיבו. שוב פנה החזן אל הרב גרשון מענדל גרליק שהיה במקום, וגם הוא לא ידע מה לומר. בסוף הוחלט שלא יגידו והחזן החל לומר קדיש, אך הרבי דפק על העמוד, ותמה למה לא אומרים ‘אבינו מלכנו’, ור’ מאיר הארליגק השיב כי יש חתן, על כך הרבי אמר כי זה לא שייך. החזן רצה להתחיל לנגן ‘אבינו מלכנו’, אך הרבי הורה קודם לסיים את הקדיש. החזן סיים את הקדיש והרבי דפק על העמוד, והתחלנו לנגן ‘אבינו מלכנו’ [וממשיך ומפרט ביומן, שגם במנחה היה חתן ולא אמרו תחנון, אך אמרו ‘אבינו מלכנו [להעיר משיחת ותשרי תשלה]].

שבת פרשת פנחס, כ”א תמוז. היום לא היתה התוועדות. השבת בא ל–770, הרב הלל מדליה, רב מבלגיה שהגיש מועמדותו לרב הראשי בתל אביב, ודיבר עם הבחורים בענייני לימוד וגילה בקיאות בגמרא. הוא לא חסיד אך מחזיק מעצמו חסיד חב”ד, כי אביו היה כזה [אביו הוא הרב שמריהו מדליה הי”ד מחשובי רבני חב”ד ברוסיה]. כן היה השבת כתב של עיתון ‘שערים’ [מר יצחק הילדסהיימר] והוא גילה את הערכתו לרבי, וסיפר לנו שבשנה שעברה, כאשר נכנס ליחידות, הרבי שאל אותו על קרוב שלו [הרב ד”ר עזריאל הילדסהיימר], אם הוא עדיין מכהן כמנהל ספרית הרמב”ם בתל אביב, והוא השיב שקרובו יצא לפנסיה, והרבי אמר לו: אתה מתכוין כנראה לגמלאות [כך צריך לומר בעברית תיקנית], הוא השיב בחיוב, והוסיף ואמר לנו כי הרבי דיבר איתו עברית ממש צברית, ולא לשון הקודש.

יום ראשון, כ”ב תמוז. היום הרבי קיבל אנשים ל’יחידות’ ובין הנכנסים ליחידות הרב הלל מדליה, הנזכר לעיל. כן נכנס ר’ יהושע פוטרמן ורעייתו [מנחלת הר חב”ד] וכן מנהל בית ספר במושב ברוש.

היה שם אחד שנכנס עם בנו, והאבא נראה לא דתי, והילד בן שלוש בערך ידו חבושה, ואין ידוע מה קרה לו ביד. הם נכנסו לרבי עם מגש של כסף, וכשיצאו, הבחורים לא העזו לשאול אותם מיד מה הרבי ענה, רק בחוץ ניגשו אליהם ושאלו אותם כמובן באנגלית, והם סיפרו שהרבי נתן להם כתובת של רופא מומחה והרבי גם הסתכל על היד. ואנחנו כבר הבנו שיצא מזה טוב, שהרי כעת התחבושת ביד של האבא, ולא על היד כפי שהיה כאשר נכנסו ל’יחידות’. ובקשר למגש של כסף, סיפרו שהם הביאו אותו מתנה לרבי, אך הרבי ענה להם שאינו מקבל מתנות עבור פדיון נפש, וכדי שלא יעלבו, הרבי קיבל את המגש ונתן לילד מטבע מכסף בסכום של דולר, וכן סידור כיס קטן, והרבי אמר שילמדו את הילד את הא–ב מתוך הסידור.

ר’ יהושע פוטרמן סיפר, שב’יחידות’ הרבי קרא את הפתק והחל לדבר איתו באנגלית, אך הוא העז ואמר לרבי שאפשר לדבר בעברית כי אשתו לא מבינה אנגלית. הרבי דיבר איתם בלשון הקודש, ואשתו יצאה מהרבי בהתפעלות מהרבי. בעלה סיפר שהיא אמרה כי היא בטוחה שלרבי יש רוח הקודש. בין הדברים שסיפר - הרבי אמר לאשתו שאינה צריכה לפחד ולדאוג וצריכה היא לחשוב שכשם שהקב”ה נמצא בחדר הזה כך ישנו בכל מקום [סיפרתי לר’ יהושע, על הדברים הכתובים ביומן, והוא אישר את הדברים וסיפר כי רעייתו פחדה לשוב בלילה ממקום עבודתה בקרית מלאכי, ועל בעיה זו נסובו דברי הרבי. - ש.ז.ב.].

“צאתכם לשלום” לשליח לצפת

יום חמישי, כ”ו תמוז. שחרית, אחרי ‘הגבהה’, זה שגלל את הספר תורה לא כיוון שהתפר יהיה באמצע והרבי רמז לר’ דוד רסקין שיכוון את התפר באמצע. כשהרבי יצא לתפילת מנחה, הרבי נתן צדקה לעני שעמד בפתח.

היום היתה ‘יחידות’ ו[נתנאל] דרייפוס נכנס ליחידות, וכן יוסף סגל, יעקב לוין ונתנאל סגל. עוד נכנס ל’יחידות’ יהודי מארץ ישראל ושמו [הרב] יהונדב בן חורין [ע”ה] מהעיר רחובות, מגיד שיעור בבית כנסת חב”ד בעירו [ולימים מייסד בית כנסת עזרא הסופר ורב שכונת ‘אושיות’ ברחובות], והוא בא לשבעה ימים בלבד. הוא סיפר שהרבי קירב אותו מאוד ונתן לו יד ואמר לו שיישב, והרבי דיבר איתו בעברית צחה מאוד.

מוצאי שבת קודש מטות מסעי, כ”ח תמוז.  השבת שבת מברכין, הרבי התוועד ותקף בשיחה את מנהיגי המפד”ל בענין ‘מיהו יהודי’ וכן גם בענין העיר העתיקה והרבי דיבר גם שצריך לעשות פלפולים בנגלה ובחסידות. הרבי נתן משקה למנהל מברוש, ולר’ דוד רסקין נתן בקבוק יין ואת המזונות כדי לערוך התוועדות.

לאחר מנחה, הודיעו על קביעת התוועדות ביום ראשון ומסיבת ‘צאתכם לשלום’ לשליח של הרבי לצפת ר’ לייבל קפלן, הרבי פקד עליו שיקים שיכון חב”ד בצפת ובית הספר חב”ד וכולל. ומעניין שהרבי אמר לו שידבר לשון הקודש ולא עברית, כך שמעתי. הרבי התחיל לשיר נייט נייט, והרבי יצא.

יום ראשון, כ”ט תמוז. היום היתה התוועדות ‘צאתכם לשלום’ [לר’ לייבל קפלן שליח הרבי לצפת], ור’ דוד רסקין חילק יין מהרבי וכן מזונות מהרבי. ר’ יואל כהן חזר על שיחה אחת של השבת.

היום נסע הרבי לאוהל כרגיל בכל ערב ראש חודש, ולפני הנסיעה השליח ר’ לייבל קפלן ורעייתו עם בנם נכנסו ל’יחידות’. וכאשר הרבי יצא למכונית הרבי נתן צדקה לשלוש עניות שהמתינו בחוץ.

ר’ יהונדב בן חורין הנזכר, קיבל משקה מהרב חודקוב, ועוד חמישים לירות ואמר לו שחצי מהכסף יתן לצדקה, ועם השאר יערוך התוועדות.

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.