Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #1137 #1138 #1139 #1140 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ' מרחשון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ני"א ניסן ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Saturday
May212016

יסוד בית ספר למלאכה

אחד הפרויקטים הראשונים של הרבי בארץ ישראל היה הקמת בית ספר למלאכה בכפר חב”ד, אשר כלל בתי ספר שונים בו תלמידים למדו מקצוע. בתי הספר היו תחת חסות חלקית של ארגון הג’וינט * בפרק זה אנו מגלים את תחילת הפרויקט, את התנאים שהרבי הציב, את האנשים שניסו לשבש את הפרויקט, ואת ההסכם בין חב”ד וארגון הג’וינט שנתן את חסותו לפרויקט * חלק ראשון


אחד
הפרויקטים הראשונים של הרבי בארץ ישראל, היה הקמת בית ספר למלאכה בכפר חב”ד, אשר כלל כמה מחלקות בהן למדו התלמידים מקצועות שונים. בית הספר היה תחת חסות חלקית של ארגון הג’וינט.

לאורך השנים התרחב בית הספר בסיוע כספי של ארגון הג’וינט, בתיווכו של בא–כחו של הרבי באירופה ובצפון אפריקה, הרב בנימין אליהו גורודצקי, אשר היה קשור לראשי הג’וינט ודאג שחב”ד יקבלו את מה שהם צריכים.

השבוע אנו מתחילים סדרה חדשה של מסמכים היסטוריים הדנים על הקמת והתפתחות בתי ספר למלאכה. בפרק הראשון נתמקד במו”מ לפני הקמת בתי הספר, והדיונים בין משרדי הג’וינט לגבי מיזם זה.

מסמכים מרתקים אלה מופיעים בארכיון הג’וינט (שעבר דיגיטציה ועלה על האינטרנט הודות למענק מד”ר ג’ורג’ט בנט וד”ר ליאונרד פולונסקי).

 

חורף תשי”ב: האישור הראשוני של הרבי

בכ’ כסלו תשי”ב כותב הרבי מכתב אל הנהלת ישיבת תומכי תמימים בארץ ישראל, ובו מתאר הרבי פגישה עם הרב ד”ר אלי’ יונג (יו”ר וועדת התרבות של הג’וינט בניו–יורק), שיזם את הרעיון של בית ספר מקצועי בארץ ישראל תחת חסות חב”ד (אגרות קודש ח”ה אג’ א’רצז):

כשבקרני הרה”ג והרה”ח וו”ח אי”א נו”מ משכיל על דבר טוב איש אשכולות בעל מדות תרומיות עוסק בצ”צ וכו’ הרב אלי’ שי’ המכונה דר. יאנג, הודיע לי כי בתכנית הדזוינט נכנסת תמיכה לבתי ספר למלאכה המתנהלים על ידי ישיבות באה”ק ת”ו ומהוים חלק מהן.

והוסיף, אשר דבר עמכם אודות ענין זה - היינו שישיבת לוד תפתח מחלקה ללמוד אומנות ומלאכה - וענו לו אשר ישאלו בזה את חוות דעתי.

ובמענה על שאלה זו:

נמנע הוא לשנות סדר ישיבות תומכי תמימים, באיזה מקום שיהיו, מהאופן והתכנית אשר התוו מיסדי’ ומנהלי’ הם כ”ק אדמו”ר (מהרש”ב) וכ”ק מו”ח אדמו”ר - זצוקללה”ה נבג”מ זי”ע. ומכיון שכך, הרי אי אפשר לכלול בעצם הישיבה גופא שיעורים ללימוד אומנות ומלאכה. אבל לאידך גיסא, באשר ישנם כמה אברכים ובחורים, אשר אי אפשר, מפני כמה סיבות, להכניסם ולהמשיכם ללימוד בישיבה כל היום כולו, אבל ילמדו איזה שעות ביום נגלה וחסידות, בתנאי אשר ילמדום גם–כן אומנות ומלאכה, הנה נכון במאד להשתדל בהנ”ל שיהיו תחת השגחתם והשפעתם התמידית וזה הרי אפשר הוא על ידי יסוד מוסד מיוחד ללימוד תורת הנגלה והחסידות וגם כן אומנות ומלאכה, שיעמוד תחת חסותה של הישיבה, והשגחתה והנהלתה. ובטח אשר מוסד שכזה הי’ מביא תועלת מרובה לכמה בחורים ואברכים. וכפי השיחה עם הרב יאנג שי’, הנה שאלת ההוצאות שבזה - ישתדל בכל יכלתו, אשר תהא נפתרת על ידי הדזוינט.

ובאשר להרב יאנג שי’ השפעה גדולה בדזוינט, יש לקוות אשר הדזוינט ימלא בקשה זו במילואה.

אחכה למכתבם מפורט בכהנ”ל (איזו אומנות, תכנית, תקציב וכו’) וההקדם בזה ישובח.

- ולכאורה טוב שהמוסד יהי’ בהכפר אבל בהנהלתם.

 

אין מילה בלשוננו לבטא גודל מעלת הענין והפלאתו

ביום א’ דראש חודש אדר תשי”ב, כתבו הנהלת ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש בארה”ק מכתב תודה חם אל הרב ד”ר אלי’ יונג על מעורבתו בתכנון בתי הספר למלאכה. המכתב חתום ע”י הרב אברהם מאיאר (דריזין) והרב אפרים וואלף:

הגיענו הבשורה הטובה בכוונתו הרצויה לכונן בתי תורה ומלאכה בתוך קהל החרדים והסכים על ידו עמוד התורה והעבודה אדמו”ר שליט”א מליובאוויטש נשיא מוסדנו.

אין מילה בלשוננו לבטא גודל מעלת הענין והפלאתו ואין לנו אותיות לתאר עוצם וגודל קידוש השם שיעשה כשיוציא כונתו הק’ מהכח אל הפועל כי כל מי שיראת ה’ נגע בלבבו מחכה בכליון עינים לאותה הטובה הגדולה שתעשה בדבר הגדול הזה לכלל ישראל, ואל יעלה על דעת רומע”ל שזהוא רק דעתנו הפרטית - לא כן אדוני, זהו דעת המקום ודעת אלפים מקהל ישראל יראי השם באמת ובתמים.

 

יחס המתנגדים לתוכנית, והרעיון של הג’וינט

שנה לאחר מכן, בט”ז תמוז תשי”ג, כתב מר יהודה שפירא (הג’וינט - פריז) לגב’ הנרייטה בוכמן (ג’וינט - ניו יורק) מכתב פנימי בו מסביר את התנגדות המחנה החרדי בארץ ישראל לבית ספר זה וכן מציין שמו של מי שניסה לחבל בפרויקט זה; וכן דיון מדוע הג’וינט תומך ברעיון כל עוד זה אינו כולל בית ספר לדפוס (תרגום מאנגלית):

נפגשתי עם הרב גורודצקי הבוקר … אני חושב שאת תהיי מעוניינת בשני היבטים חשובים של פגישה זו והשלכותיהם.

הרב גורודצקי הודיע לי אשר מר [אברהם] שער [מועד הישיבות בארץ ישראל] מחה בפני הרבי מליובאוויטש בניו יורק על פתיחת תוכנית חינוך מקצועי בישיבת חב”ד בישראל. את יודעת כי וועד הישיבות דחתה תוכניות כאלה באופן רשמי, וכן חיבלו באופן מעשי בהתפתחותם. הרב גורודצקי מתכנן להמשיך הלאה, והמשרד שלנו בארה”ק נותן 10,000 לירות בכדי לצייד נגרייה בישיבה בלוד. זה יהיה חלק מה–100,000$. שאנו מעניקים לחינוך מקצועי בישיבות בישראל.

הנקודה השנייה היא, כי פסקתי בענין ואת צריכה לדעת על כך, על אף שייתכנו חילוקי דעות לגבי החלטתי זו. ציינתי, כי הג’וינט לא יסכים לתחום ההדפסה כיחידה מקצועית בישיבות אלה בתקופה זו, אם כי אני יכול לשנות את דעתי בנושא במועד מאוחר יותר. הסיבה שלי היא, כי להכשיר צעירים בתחום הדפוס מחייב הפעלה המלאה של הציוד המודרני ביותר. במילים אחרות, באם התלמידים לא יתאמנו כדבעי אזי ההכשרה לא תתאים לתעסוקה מאוחר יותר. הישיבה מבקשת בית דפוס ורואה בכך הזדמנות להקים תוכנית אימונים על בסיס מסחרי שיביא הכנסה עבור הישיבה. בכדי להפעיל בית דפוס צריך להעסיק במשרה מלאה עובד מומחה, והתלמידים במקרה הטוב לא יהיו אלא שוליים במפעלים כאלה. כיום אפשרי שהתלמידים יהיו שוליים בחנויות הדפסה קיימות.

ישנן שתי סיבות נוספות עבור העמדה שלי: א) ציוד מלא והולם מסוג זה הוא יקר מאוד ואני לא בטוח שאנחנו חייבים, בשלב זה, להשקיע כספים רבים כל כך בדבר שהוא תוכנית ניסיונית; ב) הישיבה מחפשת מקצועות מעודנים וזה טעות לדבר על חינוך מקצועי במונחים של עידון, ולא במונחים של הצרכים הכלכליים של ממש בחברה הקיימת. אני לא מאמין שיש מחסור בכוח אדם בדפוס בישראל ואני לא רואה שום סיבה לפיתוח עסקי דפוס על בסיס כלכלי עבור הישיבות.

ביום כ”ד תמוז תשי”ג, גב’ הנרייטה בוכמן (ג’וינט - ניו יורק) כתבה מכתב למר יהודה שפירא (הג’וינט - פריז), ובו התייחסה למכתבו זה, ובין הדברים כתבה על ההתנגדות לבית ספר למלאכה החב”די (תרגום מאנגלית):

… המחאה של מר שער כלפי הרבי מליובאוויטש כאן נגד פתיחת תכנית חינוך מקצועית בישיבת חב”ד בישראל, מפתיעה אותי קצת. אני מניחה שזה נעשה בהתאם להוראה מאת הרב [זלמן] סורוצקין [מועד הישיבות בארץ ישראל] ולא כביטוי אישי של מר שער …

 

הג’וינט: אנחנו תמיד היינו מרוצים ממוסד זה

ביום י”ח תמוז תשי”ג כותב מר יהודה שפירא (ג’וינט - פריז), אל מר מ סטפני, חבר “הקרן הבריטית המרכזית לרווחה יהודית ושיקום”, ובו מתאר את תוכנית בית–הספר למלאכה של חב”ד, וכמה כסף ארגון הג’וינט מוכנים להשקיע בפרויקט זה (תרגום מאנגלית):

בתשובה לשאלתך, מר קצקי בקש ממני לשלוח לך קצת מידע בנוגע לבקשת הכספים על ידי אגודת חסידי חב”ד בישראל. כחלק מתכנית הסיוע לישיבות בישראל, ארגון הג’וינט ייסדו קרן מיוחדת לסייע למוסדות אלה לארגן תוכניות מקצועיות מיוחדות. אבל הארגון שלנו אינו מספק כספים לבניינים והסיוע שלנו מוגבל לספק ציוד לבתי ספר כאלה והשתתפות בעלות ההתקנה.

הקבוצה חב”ד מקימה כיום בניין ביישוב שלהם צפריה, ובו יוקם בית ספר מקצועי ראוי בעזרת כספי הג’וינט. הג’וינט נתן הלוואה של 10,000 $ עבור בניין זה אשר יורד מן המענק קבוע לקבוצה זו והיא תיפרע בתוך פרק זמן של כשנתיים.

תמיד היינו מרוצים מהתוכנית וההנהלה של המוסד הזה ואנחנו חושבים שהפרויקט כדאי.

 

ההסכם בין הג’וינט וחב”ד

ביום ט”ו אלול תשי”ג כותב מר צ’רלס פסמן (הג’וינט - ישראל) לד”ר יהודה שפירא (הג’וינט - פריז) על ההסכם שעשו עסקני חב”ד בארץ ישראל עם ארגון הג’וינט לגבי בית הספר המקצועי החדש (תרגום מאנגלית):

הני בזה להודיעך כי באתי לידי הסכם עם ישיבת ליובאוויטש בקשר עם הפרויקט שלהם על הצבת נגרייה להכשרת אברכים.

יש להם בלוד בניין ישן אשר אינו מתאים להתקנה מכונות שם, אבל ניתן להשתמש בו זמנית עבור התקופה הראשונה כאשר האימון יהיה לעבודה ביד. הם גם החלו לבנות בניין חדש בצפריה, ליד צריפין. התכנית של המבנה הוכנה בהתאם להוראות המהנדסים שלנו, בכדי להיות מתאים למטרה.

בית הספר יהיה עבור 25 תלמידים והתקציב מחולק לשני חלקים. לעת עתה, אנחנו צריכים לשים ספסלים עבודה וציוד אחר, כמו גם כלים, על מנת לאפשר להם להפעיל את מקצוע הנגרות. העלות תהיה 500 ל”י עבור כלי העבודה ו–2250 ל”י עבור ספסלי העבודה וציוד אחר. החלק השני של התקציב הוא עבור רכישת המכונות עם מנועים, אשר תעלה על 4500$ - מכונות אלה נוכל להזמין כאשר הבניין החדש יתקדם.

אני לא מניח שזה דורש אישור מיוחד, שהרי ישנו תקציב כללי של 100,000$ למטרות כאלה. באופן עקרוני אנחנו הסכמנו להתחשב בכל תוכנית לבתי ספר להכשרה מקצועית המוצעת על ידי ישיבות, כל זמן שזה יהיה מעשי ולא מדי יקר.

ולכן, אני אעשה את הסידורים עבור ביצוע פרויקט זה.

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.