Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #1137 #1138 #1139 #1140 #1141 #1144 #1146 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ' מרחשון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Thursday
Apr142016

טומאה וטהרה

למעלה מהשכל

כ”ק אדמו”ר הזקן: ידוע לכל מבין ומעיין, בכל הלכות איסור והיתר, כשר ופסול, וגם בדיני ממונות - חייב וזכאי, הם למעלה מסברת שכל האנושי. וכל שכן שכך הוא בדיני טומאה וטהרה, כגון הדין שהנוגע - יטמא, שהוא למעלה משכל אנושי. אלא שורשן ויסודם של הדברים הוא בהררי קודש, שהיא בחינה הנפלאה מן ההשגה, אפילו בעולמות העליונים הרוחניים!

(מאמרי אדמו”ר הזקן תקע”ב, עמ’ קעז)

 

לעתיד לבוא - בלימוד בלבד

כ”ק אדמו”ר האמצעי: לעתיד לבוא לאחר שיושלם הבירור, אזי רוח הטומאה תאבד לגמרי. או אז ענייני טומאה וטהרה יהיו באופן של לימוד תורני בלבד, כי כשם שבגן עדן לומדים אודות רוחניות ענייני טומאה וטהרה, למרות שגוף עניין טומאה וטהרה לא שייך שם כלל וכלל, גם יהיה הלימוד לעתיד לבוא בגאולה האמיתית והשלמה.

(שערי תשובה, ס, ב)

 

מקיפים עליונים דקדושה

כ”ק אדמו”ר הצמח צדק: טומאה הוא עניין “מקיפים דקליפה”, שהרי הטומאה והטהרה אינן כעניין מאכלות אסורות או כשרות, שנעשים מזון לאדם האוכלם, שזהו עניין של פנימיות. ברם טומאה אינה אלא עניין “מקיף” מצד הטומאה, ואילו הטהרה, היא עניין העברת רוח הטומאה והמקיף דקליפה, שהעברתם היא על ידי התגלות מקיפים עליונים דקדושה.

(אור התורה במדבר כרך ב, פרשת שלח, עמ’ תרנג)

 

בירור הטהור מהטמא

כ”ק אדמו”ר מהר”ש: עיקר עסק התורה והמצוות הוא כדי לברר את הניצוצות, כנודע מהאריז”ל. לכן עיקר הלימוד הוא בעיון ופלפול הלכה באיסור והיתר, טומאה וטהרה, לברר את המותר והטהור מהאסור והטמא, על ידי עיון ופלפול הלכה מחכמה בינה ודעת, שכן “בחכמה אתברירו”, דווקא.

(תורת שמואל, תרל”ב ח”א, עמ’ פו)

 

ההבדל בין קדושה לטהרה

כ”ק אדמו”ר מהורש”ב: ההבדל בין קדושה לטהרה הוא: קדושה היא מלמעלה למטה, כמאמר חז”ל: “אדם מקדש עצמו מעט מלמטה, מקדשין אותו הרבה מלמעלה”, כתוצאה מכך הוא מואס ברע ובוחר בטוב. לעומת זאת, טהרה היא מלמטה למעלה, שהאדם מטהר את עצמו, וכמאמר חז”ל: “הבא לטהר מסייעין לו”, דהיינו רק סיוע מלמעלה, אבל העבודה הינה עבודת המטה.

(המשך תער”ב, חלק שלישי, א’שכט)

 

תקחו טהרה!

כ”ק אדמו”ר מוהריי”צ: ידוע הוא מה שאמר פעם אדמו”ר הזקן בשביעי של פסח לבניו: “תקחו חסידות, תקחו טהרה לכם ולבניכם ולבני בניכם, לדורי דורות”!

(ספר השיחות תש”ג עמ’ 85)

 

למעלה מהשכל

כ”ק אדמו”ר מלך המשיח שליט”א: חזקיה פעל לבטל את עולו של סנחריב, על ידי שדאג לכך שאפילו תינוק ותינוקת יהיו בקיאים בהלכות טומאה וטהרה.

והעניין בזה הוא: רצונו של סנחריב היה לפגוע בעיקר בתינוקות של בית רבן, וכנגד זה עמד חזקיה המלך מבלי להתחשב בשום דבר, גם לא בדעת שאר חברי הסנהדרין שלא היו סבורים כמותו, והתמסר ללימוד תורה עם תינוקות של בית רבן. הוא עשה זאת באופן שיהיה נרגש אצלם שלימוד תורה הוא עניין שלמעלה מהשכל, שזהו הדיוק בלימוד הלכות טומאה וטהרה דווקא, כדברי הרמב”ם ש”דבר ברור וגלוי שהטומאות והטהרות גזירות הכתוב הן, ואינן מדברים שדעתו של אדם מכרעתו”.

זה נבע מכך שמצידו של חזקיה היה יכול להיות הגילוי דמשיח, ואצלו אכן האירה בחינת משיח, אלא שמפני סיבה, לא בא הדבר לידי פועל.

(תורת מנחם חלק ראשון, שיחת יום שמחת תורה ה’תשי”א. עמ’ 51)

איתא בגמרא “מה שמו (של משיח) . . חיוורא דבי רבי שמו (מצורע של בית רבי), שנאמר אכן חלינו הוא נשא ומכאובינו סבלם ואנחנו חשבנוהו נגוע מוכה אלקים ומעונה”, “מאי סימני’ יתיב ביני עניי סובלי חלאים”, “מנוגעים, והוא נמי מנוגע, דכתיב והוא מחולל מפשעינו וכתיב חלינו הוא נשא”.

ובפרטיות יותר - כהמשך הכתוב “זאת תהי’ תורת המצורע ביום טהרתו”, ועד שנוהגין לקרוא פרשה זו בשם “פרשת טהרה” - ש”מצורע” הוא שמו של משיח בזמן הגלות, שאף שמצד עצמו הוא בתכלית השלימות, כמ”ש “ישכיל עבדי ירום ונשא וגבה מאד”, מכל–מקום, סובל וכואב בעצמו צער ומכאובי הגלות; ו”ביום טהרתו” (ש”נרפא נגע הצרעת מן הצרוע”) קאי על מעמדו ומצבו של משיח כשמתגלה וגואל את בני–ישראל בגאולה האמיתית והשלימה.

(ש”פ תזריע–מצורע, ו’ אייר ה’תנש”א)

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.