Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ני"א ניסן ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Wednesday
Nov092016

איש החסד

בכל שנה היו אלפי החסידים זוכים לראות את הרב שמעון גולדמן ע”ה עולה על בימת ההתוועדויות כששטריימל לראשו, ובנוכחות הרבי מספר סיפור או אימרה חסידית לאלפי המשתתפים, ולאחר מכן, בהוראת הרבי, היה מזמין את הציבור להשתתף במלווה מלכה השנתית לטובת גמ”ח שומרי שבת. היה זה מעמד שנתי קבוע, אך יוצא דופן בחצר הליובאוויטשית >> “בית משיח” מספר על דמותו רבת החסדים של הרה”ח הרב שמעון גודלמן שנפטר בשבוע האחרון, החל משנות נעוריו הסוערות בצל השואה >> זכרון לאיש הגמ”ח

למעלה: הרב גולדמן בשנחאי (האמצעי בשורה העליונה - מסומן בחץ]. למטה: ספר זכרונותיובשבוע שעבר נפטר לבית עולמו הרה”ח ר’ שמעון גולדמן ע”ה, ומקהילת ליובאוויטש שבקראון הייטס נגדעה דמות חסידית, הזכורה לרבים כאיש חסד בעל לב זהב - וכמה זה מתאים לשם משפחתו  - גולדמן - איש זהב.

עשרות שנים ניהל הרב גולדמן גמ”ח שהלווה הלוואות בסכומים גדולים, זאת לצד עשיית חסדים רבים בתחומים מגוונים.

בני משפחתו סיפרו כמה היה מפעים לראותו שב מעבודתו בחנות הבשר שניהל בסיום יום עבודה מפרך, ומיד שוקע כולו בענייני הגמ”ח. כזה היה ר’ שמעון - איש שעושה הכל למען הזולת, ללא אינטרס או טובת הנאה. ביתו היה פתוח בפני אורחים רבים שקיבלו בביתו כל טוב גשמי ורוחני, כאשר הוא ולצדו רעייתו מרת אסתר ע”ה, דואגים לאורחים עם כל הלב והנשמה.

תחת הכיבוש הנאצי

הרה”ח ר’ שמעון גולדמן ע”ה, נולד בעיר שעדליץ שבפולין ביום ה’ בטבת תרפ”ח. הוריו ר’ שמואל זאנוויל ומרת מנוחה קריינדיל נמנו על חסידי גור, אולם בבחרותו נשלח ללמוד בישיבות “תומכי תמימים” בוורשה ובקאלושין שבפולין.

השואה האיומה קטעה את מסלול הלימודים של שמעון הצעיר. עם פלישת הנאצים לפולין, סבל רבות תחת כיבוש המגף הנאצי, ובמשך השנים חווה הנער הצעיר ניסים גדולים, כפי שסיפר לימים, וזיכרונותיו פורסמו בסדרת “חב”ד בשואה” ב”בית משיח”, וכן ב”כפר חב”ד”, ובשנים האחרונות אף הוציא לאור את זכרונותיו בספר בשפה באנגלית.

כאמור, בפרוץ המלחמה למד בישיבת “תומכי תמימים” בעיר קאלושין שבפולין. כאשר פלשו הגרמנים לפולין, ניסו ראשי הישיבה להמשיך בשגרה, אך לאחר שבוע ימים, כאשר הנאצים התקדמו במהירות וכבשו שטחים נרחבים מפולין, הורתה הנהלת הישיבה לכל התמימים לשוב לבתיהם. שמעון הצעיר שב אפוא לעיר מגורי הוריו - שעדליץ. לאחר מסע תלאות הגיע הביתה, שם גילה כי הוריו נמלטו מהבית מפני ההפגזות. רק למחרת איתר את הוריו. שמחת הפגישה לא ארכה זמן רב, שכן הגרמנים שוב פתחו בהפגזה כבדה ושמעון ומשפחתו נמלטו לגינה בה גדלו ירקות, והשתטחו על האדמה, בעוד המטוסים שמעליהם צוללים לגובה נמוך. אבי המשפחה החל לומר וידוי עם הילדים, אך למרבה הנס, המפציצים הנאצים חלפו הלאה והמשפחה ניצלה.

כשבועיים לאחר תחילת המלחמה, ריכזו הנאצים רבים מיהודי העיר והסביבה ליד בית הסוהר המקומי, ובהם היו גם שמעון ואביו, וכן האדמו”ר מביאלה. לאחר שרוכזו היהודים, היה נראה כי הנאצים ממתינים להוראות כיצד לפעול. בינתיים ניגש קצין גרמני אל שמעון, ובשל גילו הצעיר הורה לו לשוב לביתו, אך שמעון חשש מאוד כי הנאצים המפטרלים באיזור יחשבו כי נמלט. הקצין נענה לבקשתו והורה לכל החיילים שעמדו מסביב, כי יתנו לנער לשוב לביתו. האדמו”ר מביאלה הוברח מהמקום בנס גלוי, ואילו המוני יהודים, ובהם אביו של ר’ שמעון, הוגלו לעיר סמוכה, אך כעבור זמן הוחזרו לעיר מגוריהם בערב חג הסוכות. מחשש מהנאצים, לא התאפשר לבנות סוכה של ממש, ולכן הוסר הגג מאחד המחסנים הצדדיים, ואת סעודות החג אכלו בו אבי המשפחה יחד עם האדמו”ר מביאלה, כאשר הת’ הצעיר שומר מבחוץ על מנת להתריע מפני אורחים לא רצויים.

נדודי הצלה

בימים הבאים הצליח להימלט מפולין לליטא ומשם לוילנה, אליה נמלטו עשרות מתלמידי ישיבות “תומכי תמימים” בפולין. הישיבה החב”דית נפתחה אפוא בשנית בוילנא לאחר שנסגרה זמן קצר קודם לכן.

באותם ימים נקט הרבי הריי”צ בדרכים שונות כדי להציל רבים מגיא ההריגה ובכללם אדמו”רים, רבנים, חסידים ותלמידי התמימים. הרבי אף הקדיש מאמצים רבים להצלת התמימים שהצליחו להימלט לוילנה. באוויר שרר חשש מוצדק, כי בקרוב יכבשו הגרמנים גם את וילנה, חשש שהתאמת במועד מאוחר יותר. לאחר תלאות רבות, הגיעו הבחורים לעיר קובה שביפן, שם קיוו לקבל ויזות לארצות הברית, אלא שהזמן חלף והויזות לא הגיעו. שלטונות יפן החליטו אפוא לגרש את הפליטים היהודים מקובה לשנחאי הבין–לאומית, ששכנה באותם ימים בשטח סין.

מי שקיבלם שם בזרועות פתוחות, היה הגה”ח הרב מאיר אשכנזי רב העיר, שסייע לתמימים להקים במקום סניף של “תומכי תמימים” בה שקדו על לימוד הנגלה והחסידות. שמעון גולדמן היה בין התמימים שכף רגלו מצאה שם מנוח, לבינתיים.

בתום המלחמה קיבלו התמימים ויזות לארצות הברית, מה שפתח בפניהם את האפשרות לצאת משנחאי.

עוד מכשולים רבים נכונו לקבוצת הבחורים, עד אשר כולם עלו על האוניה שהובילה אותם לארצות הברית. רק אז המתח הגדול הפך לשמחה של ממש. לאחר שנים רבות תיאר הרב גולדמן בזיכרונותיו, כי ברגע שנכנסו לספינה, השמחה עלתה על גדותיה; לתמימים הנסיעה לרבי הייתה כחלום לא מציאותי.

לאחר מסע תלאות, הצליחו התמימים להגיע לארצות הברית, והמשיכו את לימודם בישיבת “תומכי תמימים” המרכזית בצלו של אדמו”ר הריי”צ. בתום שנות המלחמה האיומה, התברר כי ר’ שמעון נותר אוד מוצל מאש, אחד מכל בני משפחתו. הוריו, וכל אחיו ואחיותיו נספו בשואה, ה’ יקום דמם.

בית חסידי ולא מודרני

בהגיעו לפרק ‘האיש מקדש’, נשא לאישה את מרת אסתר, בתו של החסיד הנודע הרב יוחנן גורדון - גבאי בית הכנסת 770 ומנהל גמ”ח ‘שומרי שבת’. זכה והרבי מה”מ סידר קידושין בחתונתו. באין לו הורים, מי שהובילו אותו לחופה היו שניים מחשובי החסידים - הרב מאיר אשכנזי רבה של שנחאי, והרב מרדכי אברהם ישעיה גרונר.

בעת התספורת של בנו שהתקיימה בשנת תשי”ג, הרבי גזר את שערותיו של בנו בן ה–3, ולאחר מכן אמר שיחה קצרה (נדפסה בתורת מנחם חלק ז’ עמוד 339). בסיומה בירך את אבי הילד: “שיהיה לו בית חסידי ולא בית מודרני, דבר שיתבטא גם בכך שענין השערות יהיה כדבעי” (והוסיף בחיוך:) “בודאי מבין כוונת הדברים”.

ואכן, זכה ר’ שמעון להקים עם רעייתו בית חסידי שהיה פתוח קבוע בפני אורחים רבים. אלה זכו להתקבל בהכנסת אורחים חמה ולבבית ובמאור פנים.

רבי יוחנן, רבי שמעון והגמ”ח

הרה”ח ר’ יוחנן גורדון ניהל את גמ”ח “שומרי שבת”. לאחר פטירתו, קיבל על עצמו חתנו, הרב שמעון גולדמן לנהל את הגמ”ח. ואכן הוא השקיע כוחות ומאמצים רבים בניהול הגמ”ח ובהרחבתו. בעוד שבשנים הראשונות הגמ”ח גלגל מחזור כספים שנתי של מאות אלפי דולרים, הרי בשנים האחרונות זה הגיע למחזור שנתי של למעלה משלוש מיליון דולר.

הייעוד המרכזי של הגמ”ח היה עבור אנשים פרטיים הזקוקים להלוואות והרב גולדמן עשה הכל כדי שכל הנזקק להלוואה, יקבל את מבוקשו. לשם כך פעל בכל דרך כדי שקופת הגמ”ח תנוהל נכון על מנת שיוכל להיענות לכל בקשה. לצד זאת אף הלווה סכומים גבוהים למוסדות חינוך בשכונת קראון הייטס - תומכי תמימים, אהלי תורה, בית רבקה ועוד.

גמ”ח זה זכה לחביבות מיוחדת מצד הרבי מה”מ. מידי שנה, בשבת שלפני ה’מלוה מלכה’ שנערך לטובת הגמ”ח, היה הרב גורדון נוהג להכריז בפני הרבי על המלוה מלכה, כאשר בהכרזה שלו כלל דבר תורה או סיפור. על פי הוראת הרבי, נהג הרב גורדון לחבוש על ראשו שטריימל בעת ההכרזה.

עם פטירתו בשנת תשכ”ט, נטל על עצמו חתנו את ניהול הגמ”ח. בשנה הבאה לקראת המלווה מלכה, עלה הרב גולדמן להכריז את ההכרזה הקבועה בפני הרבי. כאן התייחס לכך הרבי באופן נדיר, וקישר בין המנהל המנוח, לחתנו שמחליף את מקומו בניהול הגמ”ח.

הרבי דיבר באריכות על רבי יוחנן בן זכאי ורבי שמעון, והדגיש את הקשר בין רבי יוחנן בן זכאי לגמ”ח, בקשרו זאת לגמ”ח ‘שומרי שבת’: “ובקשר לזה, הנה כיון שבמוצאי יום השבת קודש נערכת ‘מלוה מלכה’ לטובת הגמ”ח - בודאי יערכו עתה את ההכרזה הידועה בנוגע לזמן ומקום. מסתמא יאמר מישהו ‘פלפול’, אמרה טובה או דבר התעוררות, במלוא החגיגיות”.

כאן הורה הרבי לרב שמעון גולדמן לעמוד במקום גבוה כדי שכולם ישמעו את הכרזתו, וגם לו הורה לחבוש שטריימל לראשו. לאחר ההכרזה אמר הרבי לרב גולדמן: “יהודי תביא משקה”, והחל לנגן ‘והריקותי לכם ברכה עד בלי די’. בסוף ההתוועדות העניק הרבי את ה’מזונות’ שלו ויין עבור משתתפי ה’מלוה מלכה’. היה זה יחס נדיר ומיוחד.

מאז, מידי שנה בשנה, זכה הרב גולדמן לעמוד מול הרבי והכריז באוזני קהל האלפים על המלווה מלכה לטוב הגמ”ח, שהלך והתרחב עם השנים.

ביומנו של הרב סעדיה מעטוף שטרם פורסם, מסופר על אפיזודה מיוחדת ובה קירוב מופלא מהרבי לו זכה: “הרבי הורה שהנהלת הגמ”ח תודיע על המלוה מלכה שתתקיים במוצאי שבת, והוסיף ‘שיהיה [תרומות] יותר מכל שנה’. שניים מהנהלת הגמ”ח ניגשו אל הרבי, ונתן להם ‘משקה’. לאחד מהם הוא המנהל [הרב שמעון גולדמן] אמר שיכריז ושיחבוש שטריימל, אך חיפשו שטריימל ולא מצאו. בינתיים נתן ‘משקה’ לכמה מן הזקנים שישבו מאחור, ושוב הסתובב והזכיר בפליאה ‘היכן השטריימל?’ כשלא נמצא במקום מישהו עם שטריימל, הסיר הרבי את המפית המכסה את ה’מזונות’, והורה שישימו על ראשו… וכולם צחקו. המנהל הכריז והרבי הוסיף לו עוד דבר שיכריז, אך לא ברור לי מהו. אחרי זה הרבי נתן לו את ה’מזונות’ וכן נתן לו ‘משקה’”.

ראובן ושמעון סלקין

הנה התייחסות מיוחדת של הרבי להכרזה על אודות המלוה מלכה בשבת קודש משפטים תשנ”ב (מתוך “בית חיינו” גיליון 126):

“בשיחה השניה אמר הרבי כי אחת ההצעות לקירוב הגאולה היא להרבות בצדקה, כדברי הגמרא בבבא בתרא, וזה קשור ל’מלוה מלכה’ המתקיימת בקשר לקרן גמ”ח, ולכן יעלה ‘מיט א לבוש מיוחד’ [עם לבוש מיוחד, כשהכוונה לשטריימל], ויזמין את הקהל, ו”שמעון וראובן סלקין” בגאולה [הכוונה לדברי הילקוט שמעוני - כי לא שינו את שמם בגלות מצרים, וירדו למצרים ראובן ושמעון ואף עלו מגאולת מצרים בשמותיהם - ובכך רמז הרבי לרב שמעון גולדמן].

“לאחר סיום השיחה עלה הרב גולדמן, מנהל ‘קרן גמ”ח שומרי שבת’, על בימת הרבי כשבידו כוס. הרבי מזג מבקבוקון קטן לגביעו ומגביעו מזג שלוש פעמים לכוסו של הרב גולדמן. אחר כך נתן לו פרוסת עוגה. הרב גולדמן אמר ‘לחיים’ והזמין את כל הקהל להשתתף במסיבת ‘מלוה מלכה’, השנתית של הגמ”ח שתתקיים בבית הכנסת ‘בית מנחם נחום’ 440 קראון סטריט.

“אחר כך סיפר סיפור כדרכו מידי שנה [ראה מסגרת]. במשך הזמן שסיפר את הסיפור בעוד הקהל מקשיב, ענה הרבי מידי פעם ‘לחיים’ לקהל תוך כדי שהוא מקשיב לסיפור”.

הוא זכה לקבל עידוד רב מהרבי, ומלבד הקריאות לתרום בעת ההכרזה על המלוה מלכה, העניק הרבי ברכות לרוב ואף כתב אגרות מיוחדות למען הגמ”ח, מה שדחף רבים לסייע ביד רחבה.

הרב שמעון גולדמן לא הסתפק רק במעשי החסד שניהל באמצעות הגמ”ח, ומלבד זאת פעל לגיוס כספים למען “מעות חיטין” שחולקו על דעת הרבי. כמו כן גייס תקציבים עבור בניית מקוואות בארץ הקודש. כן כיהן כחבר הנהלת אגודת חסידי חב”ד העולמית וחבר הנהלת בית רבקה בקראון הייטס.

 דור ישרים יבורך

הרב גולדמן נפטר בכ”ט תשרי והוא בן 91 שנים. הותיר אחריו משפחה חסידית לתפארת: בנו הרב יוסף יצחק גולדמן משלוחי הרבי בדרום אפריקה, בנו ר’ שמואל זאנוויל גולדמן מקראון הייטס, בתו מרת קריינדי רעיית הרב משה הלוי קליין (הסופר) מקראון הייטס (בתו חנה לאה ברוק ע”ה), נכדים ונינים מהם רבנים ושלוחי הרבי בכל רחבי תבל.

 

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.