Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן באור החסידות בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור‭ ‬אישי טור למחשבה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תלמוד תמוז תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Wednesday
Jan132016

לבנות ולהתפתח, ואז לבקש…

הדיונים “מאחורי הקלעים” בין ראשי הג’וינט באירופה ובמרוקו בנוגע לפעילות חב”ד שהחלה ללא תיאום עם הג’וינט, ולאחר מכן הם התבקשו לתמוך בה…

הקדמה: ההסכם הרגיל בין ארגון הג’וינט ובין המוסדות הנתמכים על ידם הוא: המוסדות צריכים לגייס אחוז מסוים של כספים מהקהילה המקומית, וארגון הג’וינט ישלים את החסר. בתנאי שהם לא יגייסו תרומות בארה”ב באופן עצמאי, אלא יצטרפו לגיוס כספים במסגרת ה”מגבית היהודית המאוחדת”. הרב בנימין גורודצקי, בא–כחו של הרבי באירופה, ישראל וצפון אפריקה הסכים לתנאי זה, ולא גייס תרומות בארה”ב עבור הפעילויות החב”דיות באירופה ובצפון אפריקה.

כמסופר בשבוע שעבר, התכנית של השלוחים במרוקו הייתה: לבנות מוסדות ואז להציג אותם בפני הג’וינט כעובדה מוגמרת, ולבקש מהג’וינט לשלם חלק מההוצאות. בשנים הראשונות של השליחות במרוקו, פקידי הג’וינט במרוקו נאבקו נגד ההתרחבות והצמיחה המהירה של חב”ד ברחבי מרוקו, והתלוננו על כך תדיר בפני הנהלת הג’וינט המרכזית.

השבוע אנו מציגים התכתבות בין משרדי הג’וינט המתארים את היקף פעילות חב”ד במרוקו, תשעה חודשים לאחר בואו של השליח הראשון, והדיונים האם לתמוך בעבודת חב”ד במרוקו או לא - כפי שהם מופיעים בארכיון הג’וינט (שעבר דיגיטציה ועלה על האינטרנט הודות למענק מד”ר ג’ורג’ט בנט וד”ר ליאונרד פולונסקי).

ב–12 במרס 1951, מר ויליאם ביין (נציג הג’וינט במרוקו) שלח למר יהודה שפירא (מנהלת הג’וינט בפריז) דו”ח ראשוני על פעילות חב”ד במרוקו, ועל בקשתו של הרב גורודצקי שארגון הג’וינט יתמוך בפעילות חב”ד:

להלן דו”ח ראשוני מביקורו של הרב גורודצקי. אתה ודאי זוכר שכתבתי לך שלפני זמן מה ארגונו [של הרב גורודצקי] שלח את הרב [מיכאל] ליפסקר למרוקו, והוא הקים ישיבה במקנס עם 65 תלמידים, שכולם אוכלים במזנון שלהם ו–30 מתוכם לנים בפנימיה… יש להם עוד ישיבה במידלת עם 130 תלמידים…

הוא סיפר לי על שיחותיו עם מר שלום [יו”ר “אוצר התורה”] ועל כוונתו לשלוח לכאן 3 רבנים; אבל מר שלום מסרב לשלם את משכורותיהם של רבנים אלה, ולכן הם עצמם החליטו לפתח חינוך במרוקו, כפי רצונו של הרב שניאורסאהן ז”ל. לכן הוא הביא עימו 2 אנשים נוספים, 1 מהם - הרב [שלמה] מטוסוב. [הרב גורודצקי] אמר לנו שכוונתם היא לפתח פעילות בעיירות הקטנות, וישתדל ללמד מלמדים ושוחטים…

הוא בא אליי בכדי לדון בעניין זה, והתייחס לשיתוף הפעולה ההדוק והתמידי בינו לבין ארגון הג’וינט, וביקש שנקדיש סכום מסוים עבור עבודתם בעבר ובהווה…

אין ספק שכאן במרוקו ישנו צורך גדול למורים, ועם כל הכבוד לישרות הנעלית של ליובאוויטש, אני מסרב לבצע דבר שמאוחר יותר עשוי להתברר כבומרנג.

לאחר שלושה ימים, ב-15 במרס 1951, מר יהודה שפירא (ג’וינט - פריז) מגיב למר ויליאם ביין, ומתאר את דרך הפעולה של חב”ד: קודם בונים, ואז שואלים. וכן מביע את דעתו האישית על חב”ד:

מכתבך עם תיאור הדיונים עם הרב גורודצקי ובקשתו מהג’וינט לתכנית החינוך הדתי שלו, היא מעניינת ביותר.

לפני זמן מה גיליתי שהרב גורודצקי החל לעשות עבודה במקנס. גיליתי אז ששיטת–הפעולה שלו היא להתחיל פעילות ובמועד מאוחר יותר להגיש לג’וינט בקשה לתמיכה. לכן אמרתי לו, שהפעם, מבחינתנו (הג’וינט) אנו מילאנו את אחריותנו בתחום החינוך הדתי במרוקו על ידי התמיכה במוסדות “אוצר התורה”. ציינתי בפניו שאנחנו מכירים את המגבלות של תכנית אוצר התורה, ושבהחלט יתכן שחברי הקבוצה שלו יכולים לשמש כמורים במערכת “אוצר התורה”, אבל לזה הוא יצטרך לעבוד על יחסיו עם אוצר התורה. אמרתי לו שאנחנו לא נחשוב על מענקים לחינוך דתי במסגרת קבוצה אחרת שאינה “אוצר התורה”…

המכתב שלך מראה, שעל–אף הנכתב לעיל, הרב גורודצקי המשיך לפתח תכנית עצמאית לחלוטין מ”אוצר התורה” ועכשיו הוא בא אלינו עם בקשה, למרות שהזהרנו אותו מראש…

אחרי כל האמור לעיל, יש צורך לציין, ששירותו של הרב גורודצקי טוב יותר מזה שנעשה על ידי “אוצר התורה” עד עכשיו. ולכן, עמדתי היא: לא להתנגד לעבודתו של הרב גורודצקי. ולדעתי, הסדר של הג’וינט איתו, הוא טוב בהרבה מאשר עם אוצר התורה…

ב-16 במרץ 1951, מר ויליאם ביין (ג’וינט - מרוקו) כתב מכתב נוסף למר יהודה שפירא (ג’וינט - פריז), המתאר פגישה נוספת עם הרב גורודצקי בעניין, ומתאר את “הבעיה” שיש לחב”ד יותר מדי השפעה על הג’וינט…

הסברתי להרב גורודצקי, שלמרות ההערכה הגבוהה שלנו למסירות ולישרות של ארגונו, המדובר כאן הוא על בעיה של מדיניות, דהיינו, האם על הג’וינט לסבסד כל פעילות חדשה הנעשית בנפרד מהארגונים המקומיים הקיימים…

עוד אמרתי לו, כי מובן שיש הרבה מקום לשיפור בתחום החינוך במרוקו, ובוודאי ניתן להקים לפחות מספר בתי ספר, ישיבות, ובפרט פנימיות באם ישנם האמצעים לכך.

אתה כמובן מבין עד כמה קשה מצבי, שהרי זה סוד גלוי שהליובאוויטשערס טוענים שיש להם “השפעה” מסויימת על המחלקה הדתית של הג’וינט…

דעתנו כאן היא, שהם מתכננים לפתוח רשת של מוסדות בקהילות שונות שאינן מקבלות סיוע בתחום זה מאוצר התורה או מאתנו; ואז, אם אנחנו מוכנים לשתף אתם פעולה בהמשך - אזי הם יגישו את החשבון לג’וינט, ואם [לא] - אזי הם לא ישתתפו במגבית היהודית המאוחדת, ויתחילו קמפיין גיוס כספים עבור המוסדות הקיימים שהג’וינט עזר (או לא עזר) להקים במרוקו …

כמה ימים לאחר מכן, ב–21 במרץ 1951, מר ויליאם ביין (ג’וינט - מרוקו) כתב מכתב נוסף למר יהודה שפירא (ג’וינט - פריז), המתאר את פגישה נוספת עם הרב גורודצקי בעניין, ומתאר את הערכתו לפעילות חב”ד:

היום הייתה לי שוב שיחה עם הרב גורודצקי. הוא בא לדבר איתי על “תכל’ס” …

לאחר שיחה ארוכה אתו (אתה כמובן יודע    שאני מכיר את הליובאוויטשערס בערך 20 שנים, וברוסיה, כמו גם בפולין הייתי בקשר הדוק עם אותם) הוא ביקש שהג’וינט ישתתף בהוצאות שלהם במרוקו…

אמרתי לרב גורודצקי, שהן לג’וינט והן לי אישית יש הערכה אמיתית ליכולת ולישרות שלהם, אבל לדעתי התפקיד שלהם אמור להיות לקחת חלק פעיל בהוראה, ובשום פנים לא צריכים ליצור מוסדות חדשים ובמיוחד לא פנימיות שהן יקרות… וכן אמרתי לו, שהשירות הטוב ביותר שהם יכולים לתת הוא, לדאוג להגיע להסכם עם “אוצר התורה” ואז מוריהם [של חב”ד] ישחקו תפקיד חשוב בתכנית החינוכית של התלמוד–תורה החדש…

אני ממהר לשלוח לך את המכתב הזה, כי הרב גורודצקי יבוא לבקר אותך בימים הקרובים.

בשלב זה של השליחות, ארגון הג’וינט עוד לא היה מוכן לתמוך בבתי הספר של חב”ד במרוקו, אך חב”ד המשיכה בכל זאת בהרחבת המוסדות, בגיוס כספים בעצמם, ובעבודה למציאת פתרון.

בשבוע הבא נספר על המשך המגעים, וכיצד בסופו של דבר נפתרה הבעייה של התקציב למוסדות חב”ד.

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.