Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן באור החסידות בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור‭ ‬אישי טור למחשבה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תלמוד תמוז תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Sunday
Mar292015

"עולם מלא" או פרט מ"עם אחד"?

כל יהודי הוא עולם מלא, ויש לו שליחות מיוחדת מן הקב”ה, בורא האדם, שליחות שעליו לבצע אותה במלוא המדה ולפי האפשרויות שניתנו לו, כיחיד.   מצד שני עליו לדעת כי הוא חלק מ”עם אחד” המורכב ממיליוני יהודים, כן ירבו     מכתב כ”ק אדמו”ר שליט”א -  תרגום מאידיש 

לע”נ הרב רחמים ב”ר יואב אנטיאן ע”ה

 ב”ה, מוצש”ק פ’ ויק”פ, כ”ה אדר,
מברכים חודש ניסן,
פ’ החודש, ה’תשמ”ב.
ברוקלין, נ.י. 
 
אל בני ובנות ישראל בכל מקום שהם ה’ עליהם יחיו
שלום וברכה!

עם בואנו מימי הפורים אנו נכנסים הרי אל ההכנות לחג הפסח. במיוחד — כשאנו עומדים לאחר שבת–מברכים חודש ניסן, פרשת החודש, ובאים במגע, שכתוצאה ממנה באה השפעה, עם רוח קרבן הפסח ויציאת מצרים שבפרשה המיוחדת שנקראה בשבת זו. 

חכמינו זכרונם לברכה קושרים את גאולת הפורים עם גאולת הפסח,  למרות ששתי הגאולות שונות לגמרי זו מזו. יש להן, למרות זאת, קווי אופי אחידים, שאחד מהם הוא ההדגשה על זכירת ושמירת ימים אלה לדורי דורות. בקשר לפסח אומרת התורה (בפרשת החודש): “והי’ היום הזה לכם לזכרון גו’ לדורותיכם”, ובקשר לפורים: “והימים האלה נזכרים ונעשים בכל דור ודור גו’”.

כבר הודגש תכופות כי הענין של זכרון, כפי שהוא בתורה ובחיים היהודיים בכלל, אינו ציון סתמי של אירוע חשוב, וכיו”ב, כי אם העיקר הוא שמאותו אירוע שהתרחש בעבר יש ללמוד ולהסיק הוראות מעשיות להיום ולמחר.

אף באשר להוראות ישנן נקודות זהות בין פסח ופורים, ועל אחת מהן נתעכב כאן. 

•      •      •

מצות קרבן פסח מחייבת שכל יהודי יקח לו שה לקרבן, עבורו ועבור בני ביתו (“ויקחו להם איש שה לבית אבות שה לבית”). בכך התייחד כל יהודי, כל משפחה וכל חבורה, בנפרד מן הצבור כיחידה עצמאית, עולם בפני עצמו. בד בבד היו כולם מאוחדים ב”כל עדת ישראל”, אשר יחד קיבלו אותו ציווי מן הקב”ה, לעשות אותה מצוה, באותו זמן ובאותו אופן. הדבר מודגש פעם נוספת: “ושחטו אותו כל קהל עדת ישראל”, כמצוה הקשורה ביציאת מצרים, הגאולה מן הגלות הראשונה כאשר כל בני ישראל יצאו יחד מן הגלות כעם אחד, וביד רמה, 

זו הגאולה המורה גם על הגאולה השלימה, הגאולה מן הגלות הנוכחית, האחרונה. 

כך גם מודגש במגילת אסתר שבה מסופר נס הגאולה של פורים, שאף  כאשר שרויים היהודים בגלות במצב של “מפוזר ומפורד בין העמים”, וכל  יהודי הוא עולם בפני עצמו, הם בכל זאת “עם אחד”, זאת משום ש”דתיהם  שונות מכל עם”, באורח חייהם ובחוקי התורה הם שונים מכל העמים. 

וגם במצוות הפורים כבקרבן הפסח: כל אחד צריך לשמוע בעצמו את  המגילה, לשלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים וכו’, אך הכוונה (הנשמה)  של המצוה היא לקרב ולאחד “איש” ו”רעהו”, “אביונים” וגם “זרעם”, מנער  ועד זקן טף ונשים, כך שהכל רואים שהם “עם אחד”, ובהתאם להכנה לכל זה,  שהיא, כאמור במגילה: “לך כנוס את כל היהודים”. 

ועל–ידי כל זה נעשה (עוד כשנמצאים בגלות) — “ליהודים היתה אורה  ושמחה וששון ויקר”. 

•      •      •

בתורה עצמה, שהיא “חיינו ואורך ימינו”, מודגשת הנקודה האמורה בהבלטה מיוחדת: ספר–תורה מורכב ממאות אלפי אותיות נפרדות, כשכל אות חייבת להיות מופרדת משאר האותיות, אך יחד עם זאת עליהם להוות “תורה אחת”, ותורה אחת זו כשרה ושלימה — כאשר לא חסרה בה אפילו אות אחת ויחידה. פירוש הדבר שבאות אחת, ובכל אות, תלוי’ שלימות התורה כולה. 

•      •      •

ההוראה מן ההוראה הכתובה לעיל — הוראה שצריכה לחדור ולהקיף את חיי יום יום בכל הפרטים של כל יהודי, איש ואשה — היא: 

כל יהודי הוא עולם מלא, ויש לו שליחות מיוחדת מן הקב”ה, בורא האדם, שליחות שעליו לבצע אותה במלוא המדה ולפי האפשרויות שניתנו לו, כיחיד, מבלי להסתמך על השני, השלישי, או כלל ישראל, שיבצעו את השליחות עבורו. 

מצד שני עליו לדעת כי הוא חלק מ”עם אחד” המורכב ממיליוני יהודים, כן ירבו, שהתברכו להיות “ככוכבי השמים לרוב”. 

— במובן עמוק יותר הרי זה עם אחד המורכב מיהודי כל הדורות, למן מתן תורה ועד אחרית הימים. 

ברור, איפוא, ששליחותו מהווה חלק מכלל ישראל וקשורה אליו, וטובת הכלל מכריעה חישובים אישיים ואינטרסים אישיים. 

מכך מובן גם שכאשר יהודי עושה לטובת הציבור, לטובת עם אחד, המקיף את כל הדורות, הוא שואב כחות מן המעיין הבלתי נדלה של “עם עולם”, והוא מצליח, ודאי, בכך, ועל–ידי זה גם בכל הענינים האישיים, בגשמיות וברוחניות גם יחד. 

•      •      •

ויהי רצון שכל אחד ואחת יהי’ חדור, בפועל ממש, ברעיון ובזכרון  האמור, בשני קצותיו: הוא (או היא) מהווה עולם מלא, והוא (או היא) צריך ליצור עולם יהודי מלא, אך יחד עם זאת — גם חלק מעם אחד של כל הדורות, המעניק לכל יהודי, איש ואשה וילד, כוחות אדירים, יחד עם הזכות העצומה והאחריות לכלל ישראל, ולפיכך אין הוא מתפעל משום קושי בביצוע השליחות  האלוקית, ובמיוחד לאור העובדה שהקשיים הם פרטיים–אישיים שלו, ואילו  הטובה היא לכלל ישראל כולו, 

והפעולות הטובות של כל יחיד בנפרד ושל כל בני ישראל יחד מצטברות  ומתמזגות, וה”כולנו כאחד” מביא ל”ברכנו אבינו באור פניך”, שאבינו בשמים  מברך את כולנו כאחד באור פניו, עד שמתקיים היעוד: “ה’ אלקים צבאות  השיבנו האר פניך ונושעה”, בגאולה האמיתית והשלימה על–ידי משיח צדקנו  בקרוב בימינו ממש. 

 

בכבוד ובברכה להצלחה בכל האמור.

כולל בהכנות לזמן חירותנו

ובברכת חג הפסח כשר ושמח

מנחם שניאורסאהן

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.