Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תלמוד תמוז תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Thursday
Feb122015

חיילים של אהבה

מאת: הרב חיים ועקנין, שליח הרבי בשכונת ‘נווה הדרים’, רמלה

א

 באחד מביקוריו של הצאר בסיביר ניגש אליו אחד המפקדים והציג בפניו את החייל שחיכה במסירות נפש לבוא הצאר עד שאוזנו קפאה. ‘עשר שנות עבודת פרך בסיביר!’ פסק הצאר. המפקד והחיילים מסביב היו המומים. בליבם כבר קינאו במדליה שאותה מן הסתם יקבל החייל, והנה עונש כזה… ואז נימק הצאר את גזר דינו: ‘כיצד יכול להיות שחייל שמחכה לצאר — קופא?! עצם הידיעה והחשיבה על הצאר הייתה אמורה לגרום לו שיתחמם ולא יהיה סיכוי שיקפא!’

את הסיפור הזה שמעתי בתור בחור צעיר, והאמת, כשקצת קוראים על רוסיה של פעם (לא שהיום הרבה יותר טוב…) אין הרבה שאלות ותמיהות. אבל מכיוון שהסיפור הזה עולה על שולחן מלכים בהתוועדויות של גדולי החסידים, הפריע לי בכל אופן — מה בכל זאת רצו מהחייל המסכן, שבאמת עמד במסירות בקור מקפיא שכזה?

 

ב

בקשר לפרשת השבוע פרשת משפטים, המגיעה מיד לאחרי מתן תורה, שואל הרבי מדוע אחרי מתן תורה כשבני ישראל הגיעו לשיא דרגתם, מתחילה התורה לדבר על נושאים ודברים המובנים לכאורה גם ללא התורה, על פי שכל? התורה הרי מחולקת לחוקים, עדות ומשפטים, כאשר ה’חוקים’ מייצגים את המצוות שמעל לטעם ודעת וה’משפטים’ מסמלים את המצוות המובנות על פי שכל, גם אלמלא הציווי. אם כן, מדוע החלה התורה דווקא בהם ולא בדברים ‘נעלים’ יותר? שאלה נוספת — אם אלו אכן דברים המובנים — מדוע מקדים להם את ענין ה’נעשה ונשמע’, ענין קבלת עול?

את התשובה הראשונה וודאי כולם יודעים, וחוזרים עליה רבות. החידוש הידוע שדווקא אחרי מתן תורה מדברים על מצוות שמובנות בשכל, כדי שגם אותן יקיים היהודי מתוך קבלת עול מפני שניתנו מהקב”ה. את הרעיון הזה מכירים כבר לא רק בבתי כנסת חב”ד אלא גם במקומות אחרים בהם מגיע ‘תמים’ לחזור שיחה.

אבל יש לשים לב לרעיון השני אותו מבאר הרבי בשיחה. התוועדנו פעם על כך שחסידות היא כמו שמן, ושמן מפעפע בכל דבר, כך גם החסידות חודרת בכל ענין. ולענייננו: החידוש של הרבי הוא לא רק שהחוקים חודרים אל המשפטים, שגם הדברים המובנים נעשים מתוך ביטול — אלא, יש גם את החידוש מהצד השני: שגם החוקים נכנסים באופן מסוים לגדרנו, ונקלטים באופן ‘פנימי’ והזדהות כמו המשפטים.

התכלית של מתן תורה היא לבטל את ההפרדה בין העליונים לתחתונים ולחבר ביניהם. והחיבור כולל שני שלבים. השלב הראשון הוא האמונה וההשגה האלוקית, העליון יורד למטה. השלב השני הוא שהאדם מבין את האלוקות בשכל ובגדרים שלו, שזהו התחתונים עולים לעליונים.

והחיבור הוא בשני האופנים. באופן אחד שכשהאדם מקיים מצוות על פי שכל, יקיים אותם מצד הענין האלוקי. אך האופן הראשון לבד אינו המטרה! האופן השני הוא, שכמו שהאדם מזדהה בשכל וברגש עם הענין של המשפטים — אותה הזדהות תהיה גם במצוות של החוקים. גם במצוות שנדמה לנו  שהענין שלהם הוא רק קבלת עול וכו’ — עלינו להכניס הכרה והזדהות פנימית.

חשבתי על דוגמא לכך: ידוע בחסידות שאמונה וקבלת עול מגיעים מהמקיף, לכן שייך בזה ציווי מלמעלה. אבל אהבת ה’ חייב להגיע מתוך עבודה לפי גדרי האדם, כי זה ענין פנימי והעבודה היא להכניס את האהבה (פנימי) גם בתוך הקבלת עול והאמונה (מקיף).

כאן נכנס שוב הענין של השמן, לא רק שמכניסים את החוקים לתוך גדרי השכל של המשפטים אלא שהכל מעורבב בהכל. גם במשפטים נכנס הענין של קבלת עול וגם בחוקים נכנס הענין של ההזדהות הפנימית.

כך גם אותו חייל שעמד זקוף בסיביר הקפואה והמתין לצאר: הוא עמד בקבלת עול מוחלטת ובמסירות נפש, אבל הטעות שלו הייתה שלא הזדהה באופן פנימי עם העניין ולא אהב והתחבר עם מה שעשה, עד שזה היה גורם לו שיתחמם מבפנים ואוזנו לא הייתה יכולה לקפוא… וזה מה שרצה הצאר.

 

ג

מספרים שפעם אחת ‘התלוננה’ הרבנית חיה מושקא בפני הרב יוחנן גורדון שלאביה הרבי הריי”צ היו חסידים, ואילו לבעלה הרבי אין חסידים…. ענה לה הרב גורדון ‘נכון, לרבי אין חסידים כמו של הרבי הריי”צ אבל לרבי יש חיילים (סאלדאט’ן)!’ לאחר מכן, כשעבר הרב גורדון לפני הרבי אמר לו הרבי ‘תנוח דעתך, כשם שהנחת את דעתה!’.

אנחנו חיילים. והרבי מלמד אותנו שגם חייל שמהותו הראשונית היא קבלת עול, אמונה וציות ללא עוררין למעלה מטעם ודעת — הרי על ידי עבודה נכונה, הוא יכול ועליו להכניס את אותה הזדהות ואהבה שיש במצוות שאדם מבין על פי שכל, גם בתוך ה’מקיף’ האינסופי של הקבלת עול. וזהו החיבור האמיתי.

 

ד

פעם שאלה הרבנית את אחד החסידים: מה הרבי דיבר בהתוועדות? אותו חסיד חזר על הענינים אותם אמר הרבי, וסיפר שבאמצע ההתוועדות הרבי ביקש להפוך את כל הכוסות. הרבנית מייד הפכה את הכוס שהייתה מונחת על השולחן.

הרבנית, שגדלה בבית המלכות — לא ויתרה להיות חיילת של הרבי. וגם אנחנו, החיילים הפשוטים ששייכים לקבלת עול — קיבלנו מהרבי מתנה, שזה יהיה גם מתוך אהבה.

לחייים! לחיים! שנזכה  להיות חיילים של אהבה.

לתגובות h0543031226@gmail.com

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.