Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #1137 #1138 #1139 #1140 #1141 #1144 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ' מרחשון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ני"א ניסן ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Thursday
Jan012015

אם לחושים היה אזניים

הרב חיים ועקנין, שליח הרבי בשכונת ‘נווה הדרים’, רמלה

 א

 

הוא היה החברה’מן של העיירה. בחור כשרוני וטוב לב, שכל מי שהיה צריך עזרה ידע לפנות אליו, אבל רק הוריו ידעו את האמת וגם התביישו. משה’לה לא ידע לקרוא. אחרי החתונה, כשחיפש מקצוע להתפרנס ממנו, לחשה לו אימו בצער ‘סופר לא תוכל להיות, גם לא חייט, כיצד תרשום את מידות האנשים?!, אבל אולי… אולי תוכל לעזור ליוס’ל במכולת, זה כבר יותר בא בחשבון….’

הלך משה’לה למכולת על מנת להיפגש עם יוס’ל ולקבל את המשרה המיוחלת. יוס’ל התרשם מהחריצות, מטוב הלב ומהחיוך הכובש שלו, ‘זה בדיוק מה שאני צריך’ הוא אמר לו. אבל אז הגיש לו למשה’לה את פנקס החשבונות. וכשדפדף בו משה’לה נאלץ להודות במבוכה ‘אמ… אני לא יודע לקרוא…’ הוא נאלץ לוותר גם על המשרה הזו.

חבר טוב הציע לו לנסות לחטוב כמה עצים ולמכור אותם בשוק כדי להשיג את הפרוטות לכלכלת ביתו. משה התחיל לסחור בעצים. ולאט לאט נעשה סוחר מצליח וקנה יערות שלמים וסיפק עצים לאזורים נרחבים.

פעם אחת, במהלך אחת העסקאות הגדולות שביצע נדרש לחתום על חוזה ארוך. הצד השני חתם על העסקה, וכשהגיע תורו של משה טבל את אצבעו בדיו וחתם…. פערו הסוחרים את עיניהם בתמיהה ‘מה, אינך יודע לכתוב?!’ ‘לא. למזלי’ השיב משה. ‘אם הייתי יודע לכתוב הייתי היום עוזר לחנווני במכולת…’.

 

ב

 

בפרשת השבוע שלנו אנחנו קוראים על איש אחד שלא ידע. לא ידע לדבר ולשמוע. וכשלא הבין למה סבא מוטל כך בבזיון ולא נקבר במערת המכפלה, לא הצליח להבין שהדודים הקדושים מטפלים בענין. הדוד נפתלי הלך להביא את המכתב שהיה במצרים. גם הדודים יוסף ויהודה היו עסוקים בדבר. כל גדולי הדור. רק דבר אחד הוא הבין — סבא מוטל בביזיון ועשיו מונע מסבא להגיע למערת המכפלה. את סוף הסיפור אנחנו גם יודעים.

 

 

ג

 

לא פעם ולא פעמיים אני שומע הורים מתוסכלים מחיסרון של ילדיהם. למשל, הילד עם רצון טוב ויראת שמים ואפילו יודע ללמוד, אבל לא מספיק מבין ורגיש לקודים החברתיים ה’מקובלים’. או שאינו מסתדר תמיד במסגרת הרגילה של החדר או הישיבה. נכון, זה קצת מתסכל ומלחיץ לפעמים, בפרט בסביבתנו היום, אבל כשנתבונן בסיפור של משה’לה וההוראה מפרשתנו, אולי נגלה שהילד הזה שלא מבין כל כך את המצבים והמוסכמות המקובלים בחברה, דווקא בו מסתתר ‘סוחר מצליח וממולח’  שהמסגרת הרגילה פשוט משעממת אותו.

אז נכון, יכול להיות שרצית מאוד שהילד יהיה כך או כך, אבל יכול להיות שדווקא אם תזיז את התכניות שלך הצידה — תגלה את המיוחד שבו, או אולי שמסתתר בו איזה איש אמת שלא נכנס לפלפולים מיותרים והסברים ארוכים. כזה שלומד את השיחה של הרבי, מגיע להוראה בפועל וישר יוצא לפעול.

 

 

ד

 

ועוד נקודה באותו ענין. גם בתקופה שקברו את יעקב אבינו וגם בתקופתנו אנו — יש חושך ויש העלם. גם אז יעקב נעלם מעיניהם וגם אנחנו חווים העלם. אך יש הבדל קטן אבל גדול מאוד. אז היו ענקי העולם, עשרת השבטים, היה על מי להישען ועל מי לסמוך ובכל אופן עדיין היה צריך את חושים, שלא נכנס לכל הפלפולים ויעשה סוף לכל הענין.

אבל בתקופה שלנו ישנו העלם והסתר כפול ומכופל. ישנם אנשים השמים חושך לאור ואור לחושך. ולא רק ששקועים ברכילות ומחלוקות אלא שעוד מסבירים לך שזו ‘הנקודה’, וזה ‘הרצון’. לא לחינם כתב הרבי הרש”ב ב’יום יום’ שבתקופת ‘עקבתא דמשיחא’ צריך להניח את השכל וללכת בקבלת עול וכל אלו ההולכים אחר שכלם מרה תהיה אחריתם…

אז אולי במקום להתבייש באותם ילדים, נערים או בוגרים שלא כל כך בקיאים בניואנסים החברתיים ולא תמיד מסתדרים במסגרות ה’מקובלות’ — הגיע הזמן להבין שאולי בדור חשוך כמו שלנו, כשאנחנו עסוקים בכל מיני חשבונות יפים, הגיע הזמן להקשיב להם.

גם בלעדי חושים, יעקב אבינו היה מגיע למערת המכפלה. אבל בזכותו הוא הגיע מהר יותר. אולי גם אם אנחנו נפסיק לעצור או לזלזל באותם יהודים שנראים לנו פשוטים, שלא מתכוונים לפגוע באף אחד ופועלים מתוך אמונה פשוטה לזרז את ההתגלות, רק שהם לא פועלים בדיוק לפי הסדר שאנחנו חושבים שצריך לנהוג (כמובן שאין הכוונה להנהגה היפך מה שכתוב בשו”ע והשיחות וכו’) — נניח לאותם ילדים ‘להחלץ חושים’ ונזרז בעוד רגע את ההתגלות….

 

 

ה

 

ופינה קטנה לשלוחים. בואו נחשוב רגע על כל אותם שלוחים שפעלו בתמימות בלי להבין את סדרי וחשבונות ה’עולם’ ופעלו והצליחו מעל המשוער — למרות זאת, ואולי בגלל. ואיזה מזל שהתמימות שלהם אטמה להם את האזניים מההשפעה של העולם. אז קדימה חברה, בואו נעזוב את החשבונות והפלפולים. פשוט נחלץ חושים. העולם מוטל בביזיון, חייבים את ההתגלות!

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.