Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #1137 #1138 #1139 #1140 #1141 #1144 #1146 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ' מרחשון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Thursday
Feb132014

תורת השלבים

נקודה מתוך “דבר מלכות” השבועי, עם מסר לחיים • והשבוע: מדוע חשוב כל כך לעבור את הירידה של שלב ב’, ומהי העלייה המובטחת של שלב ג’?

מאת: אריה יהודה

כל דבר טוב בחיים מוכרח להיות מלווה בקשיים עד שהוא מגיע לשלמותו. שום דבר לא קורה בלחיצת כפתור. זהו ‘כלל ברזל’ יסודי הקיים בכל העולם על כל פרטיו. רק לאחר שאנו מתמודדים עם הקושי ומתגברים עליו, אזי הוא הופך להיות חלק מהמציאות שלנו באופן שכבר ‘אי אפשר אחרת’. לפעמים אנו בוחרים בדרך הנראית קלה יותר ומתחמקים מהתמודדות חזיתית עם הבעיה. אנו מעדיפים להתעלם מהבעיה ולברוח ממנה או למצוא פתרון זמני רעוע. זו דרך קצרה וארוכה. במקרים כאלה הבעיה לא תיפתר באמת, אלא רק תלך ותחריף עם הזמן. עד כמה שזה נראה קשה ולפעמים לא אפשרי - אין מנוס מטיפול פנימי אמיתי ויסודי.

בחינוך ילדים לדוגמא אנו נתקלים בתופעה זו כל יום וכל היום. עקרת הבית תדע לספר איך שהילד שלה משליך את בגדיו על הרצפה וכל פעם מחדש היא צריכה לדקלם בסבלנות “מענדי, תרים בבקשה את הבגדים מהרצפה ותשים במקום”. בבית אחד זה הבגדים מהרצפה, בבית אחר זה הכלים שנשארים על השולחן בסוף האוכל.

לפעמים אנחנו עייפים ואין לנו כוחות להתאזר בסבלנות ולבצע ‘טיפול שורש’. או–אז אנו מעדיפים את הדרך הקלה והמהירה: נזיפה בילד, איום להענשה ואף הענשה בפועל. במקרים כאלה הילד ‘נכנע’ במהירות ומבצע את המבוקש, אבל הוא לא השתנה באמת. גם אם אנו בוחרים בדרך הפרסים לא תמיד פועלים את השינוי המיוחל בנפש הילד. “טוב, אז תרים את הבגד ותקבל סוכריה”. כשהילד שומע את ‘משפט הכניעה’ שהוא כל כך אוהב, הוא רץ להרים את החולצה ואמא מרגישה 1:0 אבל בראשו של הילד כבר נרקמת זריקת הבגד של מחר והכניעה שתבוא בעקבותיה, בליווי הבטחת הסוכריה כמובן…

גם פרס וגם גערה לא יגרמו את השינוי. ההתנהגות הטובה של הילד תחזיק מעמד כל עוד הגורם קיים. כמובן שלפעמים צריכים להעמיד את הילד על מקומו ויש גם מקום לפרסים, אבל כל זה רק בתור תוספת לחינוך עצמו ולא כתחליף לחינוך. אבן הבוחן האם אנו בדרך לפעול את השינוי האמיתי, היא: האם יש כאן מאמץ או שזה בא בקלות. כי זה הכלל בעולמנו - כדי להשיג דבר באמת צריך להתאמץ! כאשר ניגש לבעיה בגישה של סבלנות, עם מוטיבציה לחולל שינוי אמיתי, בסוף זה יקרה ויהפוך להיות חלק מהחיים.

תמיד יותר פשוט לתת דוגמא ממישהו אחר, עכשיו נסתכל על עצמנו. הילד הזה קיים בכל אחד, בכל מקום ובכל זמן. לפעמים אנו מתמודדים עם הבעיות בצורה אמיתית ולפעמים אנו מתחמקים ובורחים. בחור ישיבה יספר שכל החלטה טובה שהוא מקבל, בהתחלה הוא מרגיש ‘נפילה’ וחוסר הצלחה ורק אחרי מאמץ ו’מלחמה’ הוא מרגיש שהוא הצליח ‘לקנות’ לעצמו את ההרגל הטוב. חוזר בתשובה יוכל לתת רשימה ארוכה של הרגלים שהוא הצליח להשיג רק אחרי מאמצים מרובים, וכל זוג צעיר ידע לומר שבהתחלה היה להם קשיים ורק אחר כך הצליחו לעלות על דרך המלך.

אבל למה? למה זה צריך להיות כך שכל דבר צריך להיות מלווה בקושי וירידה?

המפתח להבנת הענין נעוץ בעובדה היסודית שכל דבר שקורה איתנו הוא בעצם תהליך. כאשר נבין זאת היטב, נקלוט שבעצם אין כאן בכלל ירידה, כי הכול מהלך אחד המובנה משלבים. כדי להגיע לשלב המתקדם יותר, חובה עלינו לצעוד בשלב הקודם לו.

התהליך מורכב משלשה שלבים: התחלה, אמצע וסוף. בחסידות זה נקרא א’, ב’, ו–ג’. הקב”ה ברא את העולם בצורה כזאת שכל דבר בנוי משלשת השלבים האלה. א’ הוא המצב ההתחלתי, ‘מצב נתון’. ב’ - כאשר אני מנסה להתקדם, להיות יותר ממה שאני. ג’ - כשהשלמתי את ב’ והגעתי לסיום. א,ב,ג היא שרשרת יחסית אין סופית של החיים, כי כאשר אני נמצא בג’ של ענין מסויים אז זה שוב א’, של ענין אחר - גבוה יותר.

בעולם קוראים לשלב הב’ - ירידה, “דאון”. בחסידות נקרא שלב הב’ “ירידה לצורך עליה”. בדבר מלכות השבוע הרבי מלך המשיח מרומם את זה עוד יותר וקורא לזה “עליה” ואפשר לומר “עליה לצורך עליה”. אם ניגשים נכון לשלב הב’, חווים אותו כחלק בלתי נפרד מהעליה עצמה.

אז מה הסוד? העולם נראה תחתון והקב”ה רוצה שאנחנו נגלה שהוא עליון. האפשרות לגלות את העליונות האמיתית של העולם נעשית רק באופן שנרד אליו לתחתוניות שלו ודווקא שם נגלה שהוא באמת עליון. כשהצלחנו לגלות את זה בתוך העולם - הגענו לג’.

כשהקב”ה מביא לאדם קושי, הוא מוליך אותו יד ביד לתוך הב’ כדי שמשם הוא יגיע לג’. מה יקרה אז? אם הוא יתמודד נכון עם הבעיה, אזי הוא יגיע לג’ ומכאן ואילך הוא כבר לא צריך את הב’ הזה. אבל אם הוא בורח מהב’ הזה - הב’ ירדוף אחריו ללא הפסקה עד שהוא יתייחס אליו בצורה הנכונה.

מה היה קורה אם האדם הראשון לא היה אוכל מעץ הדעת? מה היה קורה אם בני ישראל לא היו חוטאים בחטא העגל? הקב”ה היה ‘מסדר’ ומסובב הזדמנות אחרת שזה יקרה, כי רק על ידי המעבר דרך הב’ אפשר להגיע לג’. ובלשון חכמינו ז”ל “נורא עלילה על בני אדם”, “עלילה נתלה בו” - אם האדם לא יעבור את שלב הב’ הוא לא יצליח להגיע לג’ ולכן הקב”ה יסדר לו שוב את הב’ עד שהוא יכנס אליו. ואז - ורק אז - יגיע לג’. אחרת פשוט אי אפשר, כי צריכים להרים את העולם מלמטה.

עם ההבנה שהב’ הוא שלב הכרחי המוליך לג’, נתחיל להסתכל אחרת על כל המציאות הסובבת אותנו: אין ירידות, יש שלבים. כל דבר שנראה כירידה הוא “שלב ה–ב’”. אם ‘נפלתי’ לשלב הב’ - מצויין עכשיו אתגבר ואצליח להגיע לג’ (כמובן שאין הכוונה שאדם יעשה עבירות במכוון כדי להכנס לשלב הב’… אבל אחרי שהקב”ה הכניס אותי למצב הזה ו”נפלתי” לב’ כביכול - אני אומר תודה, קולט שזה שלב וממשיך בשמחה היישר אל הג’).

זהו גם ההסבר מדוע כל דבר מלווה בקשיים. כי אין דבר בעולם שאין בו את שלב הב’ ושלב הב’ הוא קשה כי קשה לנפש האלוקית שלנו ‘לרדת’ כל כך נמוך לתוך העולם. לרדת במרכאות כמובן, כי רק כך הנפש האלוקית תעלה את העולם ואת עצמה - ג’.

תכלס’: הגאולה האמיתית והשלימה היא הג’ הגדול מכולם. בגאולה יתגלה שכל בריאת העולם ועניניו לא היו ירידה כלל, אלא שלב שרק דרכו אפשר להגיע לגאולה. כעת, שאנו נמצאים כבר בתחילת שלב הג’, יש לנו כוחות להסתכל כך על המציאות, לחיות גאולה ולהביא אותה בפועל! הגאולה תהיה הג’ שכל העולם כולו!

חובה עלינו לזכור תמיד שאת הכוחות לעבודה זו מקבלים ממשה רבינו שלנו - הרבי מלך המשיח שליט”א שההתקשרות אליו נותנת לנו את ההכרה וההרגשה שהכל אלוקות ומה שנראה כירידה אינו אלא שלב וחלק מהתהליך האלוקי בהבאת הגאולה לעולם.

בהצלחה!

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.