Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #1137 #1138 #1139 #1140 #1141 #1144 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ' מרחשון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ני"א ניסן ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Wednesday
Dec032014

ויאבק איש עמו

פעולה קטנה זו יכולה להיות ה’מכה בפטיש’

…על דרך זה גם אצל יהודי, שכל יהודי הוא שלוחו של הקב”ה וכמותו דהמשלח (כנ”ל בארוכה), הנה אפילו כאשר מדובר אודות פעולה–טובה אחת ויחידה, ואפילו כאשר מדובר אודות פעולה קטנה ביותר שאינה אלא “כחוט השערה” - עליו לדעת, שיתכן, כי פעולה קטנה זו היא ה”מכה בפטיש”, או מקרבת יותר את הורדת הפטיש, שעל ידו נשלמת כללות העבודה דזמן הגלות, ומיד (לאחרי הפעולה) נכנסים ל”יום שכולו שבת ומנוחה”.          (ש”פ וישלח תשמ”ח)

במה טעה הס”מ?

כ”ק אדמו”ר הזקן: ויאבק איש עמו — הוא הס”מ. חיבקו המלאך בזרועותיו, שהן בחינות חסד — זרוע ימין וגבורה — זרוע שמאל (דהיינו מידות של הקליפה). סבור היה הס”מ שיעקב הוא בחינת חסד וגבורה בלבד, ולא היה יודע, שיעקב אבינו, שרשו ויסודתו בהררי קדש, חכמה העליונה. וזהו ויאבק — מלשון חיבוק. וכן עשה יעקב, בחבקו אותו עם חסד וגבורה — המידות שבקדושה —  וניצחו על שום הארת חכמה עילאה שמאירה בו.     (תורה אור, בראשית כו, ג)

ההתאבקות בעבודת התפילה

כ”ק אדמו”ר האמצעי: כאשר רוח האדם נלחמת עם רוח הנפש הבהמית, אזי בהכרח שיתאבקו ויתקרבו יחד. וזהו שורש הטעם להתגברות המחשבות הזרות בשעת התפילה דווקא, יותר מאשר בשעה אחרת, שכן “שעת התפילה היא שעת קרב”, מפני שהנפש האלוקית נלחמת לנצח את הנפש הבהמית. ועיקר הניצוח אינו בא אלא מסיבת ההתאבקות בקירוב דווקא. משום כך דווקא כאשר הנפש האלוקית פועלת בעת התפילה לברר ולזכך את הנפש הבהמית, מתגברות המחשבות הזרות כתוצאה מהשבת המלחמה על ידי הנפש הבהמית.                     (שערי תשובה, נ, ב)

עד עלות השחר

כ”ק אדמו”ר הצמח צדק: נאמר בפרשתנו: “ויאבק איש עמו עד עלות השחר”. פירוש הדבר: שעד עלות השחר שבגאולה לעתיד לבוא, כל ימי משך זמן הגלות, העבודה היא בבחינת “ויאבק”, ואדרבה, על ידי המלחמה וההאבקות בבירור והעלאת הנפש הבהמית לקדושה, נעשית העליה לעתיד לבוא.                    (אור התורה, במדבר כרך א עמ’ מג)

אבק מלשון אבוקה

כ”ק אדמו”ר מהר”ש: בעניין מה שנאבק יעקב עם המלאך אמרו חז”ל: “העלו אבק עד כסא הכבוד”. פירוש העניין: יעקב אבינו העלה עד כסא הכבוד שזו בחינת מלכות דאצילות. וזהו שיעקב העלה אבק, כי הנה כשם שהאבק אין בו ממש, כך הקליפה אין בה ממש. אולם יעקב העלה גם את בחינת ה”אבק” שתתכלל בקדושה, שכן כאשר “ויאבק איש עמו” אזי גם יעקב התחזק ובירר ממנו. ו”העלו” אבק — כלומר שהבירור היה על ידי שניהם. יעקב הוא המברר, והס”מ הוא המתברר. ועניין זה נפעל על ידי תשובה, ותשובה היא בחינת אבוקה שהיא ריבוי נרות. צדיקים הם כנר בפני אבוקה, אבל בעלי תשובה הם בחינת אבוקה — ריבוי נרות!               (תורת שמואל תרל”ט ח”א, עמ’ נא)

עלות השחר

כ”ק אדמו”ר מהורש”ב: לפני עלות השחר מתגבר החושך ביותר וכמו שבעקבות משיחא החוצפה תגדל, שזהו עניין התגברות החושך שקודם לגילוי האור של היום הגדול שכולו אור, אור עצמי. שכן אור השחר הוא אור עצמי.

(המשך תער”ב חלק ראשון, עמ’ תקנא)

אבק כאפר

כ”ק אדמו”ר מוהריי”צ: אבק הריהו כאפר. בהקרבת הקרבן ישנה אחר כך הרמת הדשן עליה נאמר “ושמו אצל המזבח”, שהיה נבלע במקומו, וכן מה שכתוב והוציא את הדשן אל מחוץ למחנה, דהיינו שפסולת זו אין לה תקנה. מה שאין כן הדשן שהיה מניחו על המזבח, יש בו את חלקי הטוב והם אכן מתבררים ועולים. והרי זה כפי שנאמר ביעקב — “ויאבק איש עמו” ודרשו חז”ל שהעלה אבק תחת כסא הכבוד, שהרי אבק הוא מה שנשאר מהאש, ויעקב בירר גם בחינה זו. ובעבודת ה’ הרי זה כהבדל בין עצבות למרירות. שכן העצבות היא רע גמור אולם המרירות מביאה לצעקת הנפש התובעת שינוי, ואזי אדרבה, האדם מתעורר בתשובה אמתית ומגיע בזכות זה לשמחה אמתית על שובו לאביו המלך.

(ספר המאמרים תרצ”ב עמ’ רעא)

עמו דווקא

כ”ק אדמו”ר מלך המשיח שליט”א: ידועה תורת הבעל שם טוב על המילים: “עזוב תעזוב עמו” —  שאין לשבור את הגוף על ידי סיגופים ותעניות, כי אם “עזוב תעזוב עמו”, לבררו ולזככו, ולקיים יחד עמו את ציווי הבורא. זהו גם תוכן העניין של “ויאבק איש עמו”, שהעלו אבק עד כסא הכבוד, שגם הגוף וענייניו שנאבקים עמו, הרי הם מתעלים עד כסא הכבוד, ששם הוא מקור הנשמות ש”חצובות מתחת כסא הכבוד”.

וכל זה נעשה על ידי עבודת האדם, על פי הוראות התורה, באופן שלך “ויאבק”, שמחבק ומעלה את כל העניינים שלמטה עד לכסא הכבוד, ועל ידי כך פועלים שתהיה עלות השחר של הגאולה.           (תורת מנחם כרך כט, עמ’ 242)

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.