Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #1137 #1138 #1139 #1140 #1141 #1144 #1146 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ' מרחשון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Tuesday
Dec242013

גילוי מפתיע בלקוטי שיחות: משה גדל בבית הוריו עד גיל שתים עשרה!

מדוע התורה מציינת פעמיים על משה “ויגדל”? למה בתיה בת פרעה ויתרה על חווית האימוץ של משה במשך עשר שנים? וכיצד ידע משה הנער בן השתים עשרה, כי היהודים הם אחיו, אם גדל בארמון המלכות מאז היותו נער בן שלושה חודשים? • מבט מיוחד ומרתק לנושא השמות ומשמעותם, על פי מדרשי חז”ל, הקבלה והחסידות לאור תורת חב”ד

המנהיג הנצחי של האומה היהודית, “איש האלוקים” - משה רבינו גדל בארמונו של פרעה המלך. ככתוב בפרשתנו “ויגדל הילד ותביאהו לבת פרעה ויהי לה לבן”.

לכאורה הדבר תמוה: היתכן שהאדם הכי חשוב ונעלה מכל הנבראים, האיש השלם והמושלם מכל - “איש האלוקים”, האדם הכי קדוש בהיסטוריה שלא קם עוד כמוהו, מי שזכה לדבר ׳פה אל פה׳ עם הקב”ה, מי שזכה לתת את התורה לעם ישראל, דווקא הוא גדל בארמונו של אחד האנשים השפלים והאיומים בהיסטוריה האנושית, פרעה המלך הרשע והרוצח שהיה שקוע בשיא התועבה והטומאה.

ידוע שלסביבה ולאווירה שתינוק גדל ולחינוך שהוא מקבל בילדותו - ישנה השפעה מכרעת על עיצוב אישיותו לכל ימי חייו; אז מדוע ההשגחה העליונה סובבה שמשה יגדל בבית טמא ושפל ביותר; בית שהתנהל בדרך הפוכה ומנוגדת לחלוטין מהמוסר האנושי ומהמוסר היהודי–תורני. 

בספרי דרש וחסידות עוסקים בסוגיה זו בכמה היבטים (ומהם שאדרבא, זו גדולתו וייחודיותו של משה, שלמרות היותו בבית הכי שפל התעלה מעלה לשיא הקדושה), ובלקוטי–שיחות מובא הסבר מעניין השופך אור חדש על חיי הבראשית של משה רבינו משנולד עד גיל שתים–עשרה. 

כשהתורה מספרת שמשה רבינו חזר לארמון פרעה - לאחר שניגמל מהיניקה בבית אמו - נאמר בפסוק על משה פעמיים את המילה “ויגדל”: “ותקח האשה הילד ותניקהו. ויגדל הילד ותביאהו לבת פרעה ויהי לה לבן .. ויהי בימים ההם ויגדל משה ויצא אל אחיו גו”.

בפשטות ההסבר לכפל ה”ויגדל”, כי מדובר על שני שלבים וזמנים בגדילה: תחילה מדובר על הגדילה שהפסיק לינוק מחלב אמו, בהיותו תינוק כבן שנתיים, ואז הוא הוחזר מאמו המינקת אל בת פרעה. בהמשך מדובר על שלב שני בגדילה, כשהגיע לגיל שתים–עשרה או שלוש–עשרה אז יצא לראשונה לבדו מן הארמון לרחובות העיר, “ויצא אל אחיו”.

אולם כשמתבוננים היטב בפסוקים רואים שכשהתורה כותבת ויגדל היא מוסיפה ומציינת שזה היה “בימים ההם” כלומר באותם הימים ובאותו הזמן שהיתה הגדילה הראשונה - “ויגדל .. ויהי בימים ההם ויגדל” - נראה שממש באותם הימים (“בימים ההם”) שהיתה הגדילה הראשונה היתה גם הגדילה השניה ששתי הגדילות היו באותו פרק זמן. 

מכאן מבינים שמה שכתוב בפעם הראשונה “ויגדל” אין הכוונה לזמן שנגמל מהיניקה (גיל שנתיים בערך),  אלא בסביבות גיל שתים–עשרה (שכבר היה גדול ומסוגל לצאת לבדו לרחובות העיר).  

אז מדוע כתוב פעמים “ויגדל”? זו בעצם שאלת רש”י: “ויגדל משה. והלא כבר כתיב ‘ויגדל הילד’? אמר רבי יהודה ברבי אילעי - הראשון לקומה והשני לגדולה, שמינהו פרעה על ביתו”. כלומר, רש”י מסביר שאכן שתי ה”ויגדל” היו באותו פרק זמן, אלא שהויגדל הראשון מתאר את הגדילה הפיזית העצמית שלו (לקומה), והויגדל השני מתאר את כוחו המנהיגותי (שמינהו על ביתו).

ומכיוון שהתורה אומרת שמשה חזר לארמון רק לאחר שהוא היה במצב של “ויגדל”, וכאמור גדילה מדברת על גיל 12, אם–כן יוצא אפוא שמשה חזר לבית פרעה רק כשהיה כבן שתים–עשרה שנה, ועד אז, מיום שנולד, גדל בית הוריו.

דברים אלו מפורשים ב”מדרש רבה” (ה, ב), הקובע ש”בן שתים עשרה שנה נתלש משה רבינו מבית אביו”!

לפי זה יוצא שאת עיקר חינוכו ספג משה רבינו בבית אביו - מנהיג הדור הצדיק הקדוש - עמרם.

ויתור בשביל הילד

מדוע באמת הסכימה בת פרעה שמשה יישאר אצל המינקת עוד כעשור שנים לאחר שהוא כבר סיים לינוק? מדוע היא וויתרה על השהות ביחד עם הילד האהוב מגיל שנתיים עד גיל שתים–עשרה?

בת פרעה הבינה בשלב מסוים שנוצר קשר וחיבור נפשי עמוק בין התינוק לבין המינקת שלו, והרחקתו מהמינקת עלול לגרום לו משבר נפשי עמוק. לכן השאירה אותו בבית המינקת עד שיגדל ויתפתח נפשית ופיזית, ורק אז, כשהיה בעל חוסן נפשי ועצמאי יחסית - החזירה אותו לבית פרעה.

אין פלא אפוא שבתיה הסכימה שמשה לא יחזור אליה מיד כשפסק לינוק, כי אדרבה, דווקא בשל האהבה הגדולה שהיתה לה למשה, רצתה שיהיה לו את הכי הטוב שבעולם, ולכן השאירה אותו אצל המינקת, שם, ידעה, הוא יתפתח פיזית ונפשית בצורה הטובה ביותר1.

[ואין זה סותר למדרש המפורסם שכשמשה היה תינוק וישב על ברכי פרעה, הוא הסיר את הכתר מראשו של פרעה והניחו על ראשו שלו, ופרעה כעס ורצה להורגו, אך החליט לעשות לו מבחן לדעת האם משה הקטן מבין את חומרת מעשהו, או שמעשיו הם בגדר משחקים חסרי משמעות. או אז הגישו למשה שתי צלחות, באחת גחלים בוערות ובשנייה זהב (שאם יעדיף את הזהב, סימן שהוא כבר בר–דעת ולא תינוק המשחק בצעצועים), והמלאך דחף את ידי משה לצלחת הגחלים וכך הצילו מכעסו של פרעה שהבין כי משה עדיין ילד חסר דעת ואינו מבין את משמעות מעשיו. מכאן נראה שמשה היה בארמון פרעה כשהיה תינוק.

אולם אין זו שאלה, כי בוודאי שבזמן שגדל בבית המינקת, נלקח מזמן לזמן לביקור בארמון המלך כדי לפגוש את אמו המאמצת בתיה בת פרעה, וכך פגש את פרעה, ואז התרחש הסיפור האמור. אבל לא היה זה אלא ביקור ארעי, כי מגורי הקבע שלו באותם הימים היו בבית אמו המינקת].

לפי זה נבין את הכתוב שכמשה גדל ויצא מהארמון, מיד הלך לאחיו. לכאורה, איך הוא ידע שהוא יהודי אם הוא גדל כבן אצל בת פרעה כבר מאז היותו ינוקא? אך האמת היא כאמור, שהוא חי בבית הוריו עד גיל 12, שם התחנך ולמד תורה מאביו עמרם וכו’, ורק אז עבר להתגורר בארמון המלך. 

שני סוגי צמיחה - אישית ומנהיגותית

יש בני אדם מושלמים באישיותם, חכמים ונבונים, בעלי חושים וכשרונות בעלי עוז ותעצומות כוח נפשיים, אך אינם בעלי כשרון מנהיגותי; וישנם בני אדם שהתברכו בחוש מנהיגות, כריזמה לסחוף את הציבור שינהה אחריהם, אך אין להם חושים וכשרונות אישיים מיוחדים.

משה רבינו היה מושלם בשני המימדים: גם הייתה לו אישיות עצמית מלאה, חכם עצום ובעל כשרונות נפלאים בכל התחומים, והוא היה גם בעל חוש מנהיגות להשפיע על העם לדורי דורות. התורה עצמה העידה עליו ש”לא קם עוד כמשה”, לא היה עוד איש מושלם בכל הרבדים כמו משה רבינו!

ראו זאת עליו מיד כשנולד, כפי שמעידה עליו התורה באומרה “ותלד בן ותראה אותו כי טוב הוא”, מסבירים חז”ל שהיה “טוב” בשני המימדים הנ”ל: גם בשלימות האישית “טוב הוא - שנולד מהול” - שלא היתה בו ערלה המסמלת יצר הרע עם תאוות, אלא כולו מלא טוב וקדושה בלבד! נשמה אלוקית קדושה שמילאה את כל ישותו ומהותו בחכמה שאין כמוה, וגם “טוב הוא שמשנולד נתמלא הבית כולו אורה”, האור מסמל את המנהיגות הילה לו יכולת השפעה שאין כמוה על העם היהודי ואף על האנושות כולה.

 

כמו השלמות של משה הראשון, גם משה האחרון - מלך המשיח, יהיה שלם ומלא בתורה, כדברי הרמב”ם “הוגה בתורה ועוסק במצות כדוד אביו” וגם יהיה מנהיג “מלך מבית דוד .. ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה. וילחם מלחמות ה’ .. אם עשה והצליח ובנה מקדש במקומו. וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי”.

ויהי רצון שנזכה לגאולה האמיתית והשלימה במהרה בימנו בקרוב ממש.

 

מקור: לקוטי שיחות חלק טז, עמוד 20. 

                            

1) בדומה לזה מצאנו אצל רבקה אמנו, שכאשר הלכה עם אליעזר עבד אברהם להתחתן עם יצחק, הצמידו לה את המינקת שלה - דבורה. שהליווי והחיבור של המינקת היה מאוד חשוב וחיוני לרבקה, וכך גם בנוגע למשה רבינו.

 

 

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.