Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן באור החסידות בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור‭ ‬אישי טור למחשבה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו משה רבינו משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תלמוד תמוז תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Saturday
Nov092013

יעקב ורחל

חתן וכלה

כ”ק אדמו”ר הזקן: יעקב ורחל הם בחינת חתן וכלה. ביאור העניין: “כנסת ישראל” נקראת רחל, והיא בחינת ספירת מלכות דאצילות, המתלבשת ויורדת לעולמות בריאה, יצירה ועשייה, להשפיע להם חיות. הוא שנאמר “כרחל לפני גוזזיה נאלמה”. “גוזזיה” - הם הנבראים, שהרי הם בבחינת “יש”, ההיפך מבחינת אור אין סוף. וספירת המלכות מוכרחת מה’ לרדת ולהשפיע להם. ולפיכך נקראת היא בשם כלה, על שום תשוקתה שהיא בבחינת “כלות הנפש” - לעלות ולהתכלל באור אין סוף.

בדומה לכך נקרא יעקב - חתן (מלשון “חות”) בבחינת “חות דרגא” (רד דרגה), מבריח מן הקצה אל הקצה, שממשיך אור אין סוף מראש כל הדרגות עד לבחינת “רחל” - ספירת המלכות.

(לקוטי תורה ויקרא ח, ד)

רחל - ה”צאן” שלמעלה

כ”ק אדמו”ר האמצעי: יעקב אבינו היה עסקו עם הצאן בעצמו ממש, שלא כאברהם ויצחק שלא היו רועים בעצמם כלל, כי היה מי שיעשה זאת עבורם. הטעם הפנימי לכך הוא: שרשו של יעקב (ספירת התפארת - מידת הרחמים) גבוה הוא משורש אברהם (ספירת ומידת החסד) ויצחק (ספירת ומידת הגבורה). שכן יעקב הוא בחינת תפארת, אשר עולה עד פנימיות הכתר, ששם עצמות האור אין סוף ממש. אשר על כן הייתה עבודתו לרעות את הצאן העליון, להמשיך מבחינה זו להאיר לספירת המלכות - שנקראת “רחל” מלשון “כרחל לפני גוזזיה” - שזהו צאן, אשר יש בהם רחמים והכנעה, וקולם מעורר רחמים. כי הנה הצאן העליון, בחינת רחל, הן נשמות ישראל, שנקראים צאן מרעיתו של ה’, אשר הינם רחמנים בני רחמנים, כיעקב שמהותו הינה בחינת הרחמים, הקול קול יעקב.

(תורת חיים בראשית ח”ב, עמ’ לא)

“שם ה’ - קטנה רחל”

כ”ק אדמו”ר הצמח צדק: דמיון מיוחד יש במהות עניינם של יעקב ורחל כמשפיעי אור אין סוף באופן המוגבל ליכולת הקיבול של ה”מקבלים” בעולמות בריאה יצירה ועשיה. כי הנה על יעקב נאמר: “כי קטן הוא” (עמוס ז, ח) שכן כיון שיעקב הוא “מבריח מן הקצה אל הקצה”, נמצא שישנו “קצה” בראש ו”קצה” בסוף. הרי לנו, איפוא, שיש לו בחינת גבול, והרי זה בבחינת “קטן” ביחס לאין סוף ברוך הוא. וכן בעניין רחל: נאמר אודותיה “שם הקטנה רחל”, לאמור: ה’ קטנה - זוהי ספירת המלכות, שהיא ה”א אחרונה של שם הוי’, שעניינה לפעול שתהיה “מלכותו בכל משלה” להוות את הנבראים מאין ליש. משום כך היא בבחינת “קטנה” לפי שהיא בבחינת גבול ומיצרים ביחס לאור אין סוף ברוך הוא.

(אור התורה חנוכה עמ’ 569)

יעקב (מ”ה) ורחל (ב”ן)

כ”ק אדמו”ר מוהר”ש: יעקב ורחל הם מ”ה (שם מ”ה - הכח המברר) וב”ן (שם ב”ן - המתברר) שכן בכל עולם, האבות הם בבחינת שם מ”ה והאמהות הן בבחינת שם ב”ן. לפיכך היו האבות “משפיעים” כעניינו של שם מ”ה, והאמהות היו “מקבלים” כעניינו של שם ב”ן. ברם בשורשן היו האמהות בבחינת “זכר” - “משפיע”, בחינת “כתר”, ולכן היו האמהות עקרות.

(תורת שמואל תרמ”א עמ’ רסו)

יעקב - אותיות  יבקע

כ”ק אדמו”ר מהורש”ב: יעקב ממשיך ההארה מבחינת חכמה שבאצילות, לבחינת מלכות דאצילות. זאת באמצעות בחינתו - ספירת התפארת. ועל ידי שבוקעת ההארה (באמצעות יעקב - אותיות יבקע) להביא תוספת שפע לספירת התפארת ולכלל המידות שבאצילות, נמשך השפע למען תהיה בחינת הדיבור העליון, שזוהי ספירת המלכות שבאצילות, בחינת רחל. אולם לעתיד לבוא, תהיה בחינת המלכות שהיא בחינת רחל, כתר לספירת החכמה, והיא זו אשר תשפיע לספירת החכמה.

(סה”מ תרנ”ב עמ’ פ)

קול יעקב וקול מבשר

כ”ק אדמו”ר מוהריי”צ: בזמן הגלות נמצאות נשמות ישראל בגלות, ונאמר: “רחל מבכה על בניה כי איננו”, וישראל נמצאים בתכלית השפלות כרחל לפני גוזזיה נאלמה. והנה בגילוי ה”קול” - היא היציאה מהגלות. שכך נאמר ביציאת מצרים: “קול דודי הנה זה בא”. וכן הוא בגאולה הבאה במהרה בימינו, שהיא באה על ידי גילוי קול המבשר. וכן אמרו חז”ל שהקב”ה הנחיל ליעקב את הקול. ללמדנו שעל ידי קול יעקב - בלימוד התורה ובהקדמת עבודת התפילה, פועלים את גילוי הקול בגאולה.

(סה”מ תרצ”ט עמ’ 33)

הכיצד נשא יעקב את רחל ואחותה?

כ”ק אדמו”ר מלך המשיח שליט”א: אמרו חז”ל בתלמוד שקיימו האבות את כל מצוות התורה אף לפני שניתנה. ומפליא הדבר: הכיצד נשא יעקב שתי אחיות, דבר שהינו איסור מפורש בתורה: “ואשה אל אחותה לא תקח”! ואף שעונים המפרשים על שאלה זו, אולם רש”י שדרכו לתרץ כל שאלה שעלולה להתעורר אצל “בן חמש למקרא” לא מזכיר אפילו, שאלה זו. מכך מוכח שיש לשאלה זו תשובה כה הגיונית ומתבקשת בפשוטו של מקרא, עד שרש”י סומך הוא על ה”בן חמש למקרא”, שיבין זאת מעצמו.

והביאור: יעקב אבינו אשר על פי דין התורה יש לו דין בן נח, מחויב הינו לקיים את הבטחתו לרחל שישאנה, שהרי אסור לבן נח  לעבור על איסור רמייה הנכלל ב”דינים”. מאידך, איסור נשיאת שתי אחיות לפני מתן תורה, מהוה עבורו “הידור” בלבד, שכן איננו מחייב בו עדיין. וכשמתנגש “הידור” עם “חיוב” שחל עליו, אזי על פי תורה, אין בכוח ההידור לדחות את החיוב.

(לקוטי שיחות ח”ה עמ’ 41)

 



Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.