Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #1137 #1138 #1139 #1140 #1141 #1144 #1146 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ' מרחשון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Wednesday
Nov202013

ספר התניא חייב להשפיע

צריך לקשר את התניא לחיים, על ידי לימוד בספר התניא כיצד יש לעבוד את ה’, כאשר עבודת ה’ אינה רק בבית הכנסת או בבית המדרש, אלא כל החיים הם עבודת ה’, גם בבית, גם בחינוך הילדים, גם בשלום בית - הכל עבודת ה’, וממילא כל העצות שבספר התניא בנוגע לעבודת ה’ מתאימות לכל תחום בחיים • רגע לפני שמסיימים מחזור לימוד יומי נוסף בספר התניא קדישא

מאת הרב נדב כהן

 

זהו, חלפה לה כמעט שנה מאז התחלנו במדור זה ללמוד רעיון או נקודה מתוך לימוד השיעור היומי בספר התניא - מחזור אותו התחלנו לפני שנה בדיוק, ושבעים שנה לאחר שהחל המחזור הראשון (תש”ג). הנה, בשבוע הבא כבר מסיימים.

בגן פרקים הראשונים למדנו על עבודת הנפש, עבודה פנימית, שלא מסתפקת בחיצוניות, במעשים ובדיבורים בלבד, ללא שינוי פנימי מהותי ביחס שלנו לעולם (רגשות) ובתפיסת העולם שלנו (מוחין), יחד עם דגש על המעשה בפועל שהוא העיקר.

בשער היחוד והאמונה ,”למדנו אמונה טהורה מהי, והגדרנו מחדש במה בכלל צריך להאמין, ולמה אמונה בבורא אחד היא רק השלב הראשון ויהודי נדרש להרבה יותר מכך.

באגרת התשובה,” למדנו על מהות מצוות התשובה ,על פי נגלה ,על פי חסידות ,ואיך זה נראה בפועל בחיים שלנו ,איך תשובה מרוממת ומשמחת.

באגרות הקודש,” העמקנו במושגי חסידות שכבר למדנו ולמדנו עוד הרבה מושגים חדשים בחסידות - הכל כמובן כדי להביא לעשייה בפועל עם הדגשה על מצוות הצדקה, ובפרט צדקה לתושבי ארץ הקודש.

בשבועות האחרונים העמקנו (לפי ערך (בדיון אודות מעלת המעשה מחד ומעלת הכוונה מאידך, לפי כתבי הקבלה, הזוהר ועץ חיים.

תניא בחיי היום יום

אנשים רבים מבקשים היום ללמוד תניא ורוצים לדעת ולהבין כיצד זה גם נוגע לחיי היום יום, לפעמים הדברים כל כך גבוהים שאנשים לא רואים את הקשר לחיים הפרטיים שלהם. יש דרכים מגוונות שבהן ניתן לקשר את לימוד התניא לחיים המעשיים. אפשר לקחת עניינים גבוהים ולתת להם משל מתוך מה שאנחנו עסוקים בו בכל יום, חינוך, שלום בית, עבודה וכיוצא בזה. אך כאשר עושים זאת, לפעמים קורה שאנחנו מגשמים את התניא. התניא הוא ספר שכולו אלוקות ,ספר שמאפשר לאדם להתחבר עם הקבה ,וכאשר אנחנומלבישיםאת רעיונות התניא על חיי היום יום ,לפעמים אנחנו עלולים לשכוח מהעיקר .לפעמים מרוב שמוציאיםמתוך ספר התניא את העצות הרלוונטיות ,שוכחים מהאלוקות שיש בספר התניא.

יש אפשרות נוספת לקשר את התניא לחיים ,על ידי לימוד בספר התניא כיצד יש לעבוד את ה’, כאשר עבודת האינה רק בבית כנסת או בבית המדרש ,אלא כל החיים הם עבודת ה ,’גם בבית ,גם בחינוך הילדים ,גם בשלום בית - הכל עבודת ה ,’וממילא כל העצות שבספר התניא בנוגע לעבודת המתאימות לכל תחום בחיים .כשלומדים על המאבק בין הנפש האלוקית והנפש הבהמית ,אין זה נוגע רק לתפילה או ללימוד תורה ,אלא גם לאופן בו מתנהגים בבית ,או לאופן בו מתנהגים בבית חבד או במקום העבודה .ממילא אפשר להשליך את העצות של התניא גם על עבודת השם בשעות הפנאי ,’במסגרת הבלתי פורמאלית

תורת החסידות נוגעת לתכל’ס

ישנה אפשרות נוספת - בכך שלומדים את הנושאים הגבוהים והמרוממים בתניא ולראות כיצד המעשה בפועל ,’הנהגה בחיים הרגיליםשלנו, הם הביטוי לכל מה שלמדנו בתניא ,רק בעומק יותר .לימוד החסידות בא לידי שלימות כאשר הוא מתבטא בהתנהגות שלנו.

אחד הפירושים בהפצת המעיינות חוצההוא שגם בחוצה הפרטי שלנו ,ברובד המעשה החיצוני ,יתגלו המעיינות ,לימוד החסידות שלנו .במילים אחרות :שלימוד החסידות לא יישאר בתוך הספר ,ולא יתבטא רק בתפילה דבקותית או ביציאה למבצעים ,’אלא שלימוד החסידות ישפיע וישנה את האדם בכל תחומי חייו .אדם שלומד חסידות ,מזכך ומעדן את נפשו ומבטא את זה בלימוד תורהנטול ישות ,’או לפחותמופחת ישות .’כמו כן הוא מבטא את זה ביחס עדין וחסידי מול בני ביתו .לימוד החסידות צריך לחדור בנפש האדם עד כדי כך שמשתנה גם האופן בו הוא מתייחס לשכנים שלו ולחברים שלו.

תורת החסידות היא החלק הנעלה ביותר בתורה ,העצםשל התורה .אחת התכונות של דברעצמיהיא היכולת שלו להתבטא בפרטים הקטנים ביותר .כך ההתבטאות של לימוד החסידות בחיי היום שלנו היא דווקא בפרטים ועד לפרטים הקטנים ביותר .המעשה בפועלהוא אבן הבוחן של מידת החסידות שלנו .המעשה בפועל’ - באמצעות החדרת החסידות לחיי היום יום שלנו ,היא הביטוי לכך שתורת החסידות היא העצםשל התורה.

טעות לחשוב שחסידות זה דבר כה נעלה עד שאין מה לעשות עם זה כשזה נוגע לתכלס .גם על התורה עצמה נאמר” :בראתי יצר הרע - בראתי לו תורה תבלין ,”ולכאורה היה אפשר לשאול ,וזו כל המעלה של התורה שבאמצעותה נלחמים ביצר הרע ?הרי מהותה של התורה היא לא הסדר החברתי שהיא מנחילה לנו ,גם לא החיים המאושרים שהיא מספקת לנו ולא ההשכלה הגבוהה שהיא נותנת לנו .המהות האמיתית של התורה היא ,שהיא מאוחדת עם הקבה” - אורייתא וקובה כולא חד - “התורה והקבה הם דבר אחד ,כמאמר הזוהר ,ועל ידו גם ישראל מתדבקים בקובה .כל הדברים הנפלאים האחרים שבתורה הם גילויים שונים ,אך העצם והמהות היא האחדות שלה עם הבורא.

אם כך מדוע נאמר שהתורה היא התבלין ליצר הרע?

כל מילה בתורה היא מדויקת .כאשר אומרים שמתבליםאת היצר הרע אין הכוונה שמחסליםאותו אלא הכוונה שמשנים אותו ,שהופכים אותו מרע לטוב ,מחושך לאור וממר למתוק .דווקאבתיבולהזה מתבטא העצם של התורה ,משום שהתבטאות של העצם בפרטים היא הראיה כי מדובר בדבר עצמי ולא בגילוי .”כלומר ,המעלה העצמית של התורה מתבטא דווקא בפרטים ,כך היכולת של התורהלהפוךאת יצר הרע לטוב היא הראיה לכך שהתורה היא עניין עצמי.

גם אנשים פשוטים יכולים להגיע למדרגות הנעלות ביותר

כך נאמר גם בנוגע לתורת החסידות ובנוגע לספר התניא .החסידות היא העצםשל התורה, ההוכחה לכך היא דווקא בהתבטאות שלה בפרטיםוהראיה לכך שהיאעצמיתהיא דווקא ביציאה שלה החוצה.

כאשר השכל האלוקי מתבטא בחוצה ניתן להבין כי אכן מדובר כאן בדבר עצמי .החוצההוא השכל הגשמי, שלא תופס אינסוף ולא תופס אמונה (במקום בו נגמר השכל מתחילה האמונה). החוצההיא הנפש הבהמית שמתנהגת בדרכי החסידים (לפנים משורת הדין). כמוכן, החוצההיא העולם הגדול, מקום חשוך בו לא נרגשת הרוחניות ועל ידי לימוד החסידות גם אנשים פשוטים, אנשים שבדורות קודמים לא היו שייכים לעבודת השם ולהבנה באלוקות, יכולים על ידי תורת החסידות להגיע למדרגות הנעלות ביותר.

לקראת סיום התניא

בסימנים האחרונים בקונטרס אחרון’ ,מתייחס שוב אדמור הזקן לחשיבות של המעשה בפועל .’לימוד הלכות ,דקדוק בהלכות ,שגם הדקדוק הכי קטן משפיע על כל העולמות העליונים ,וכל סדר השתלשלות ,נתינת צדקה למעלה מההגבלות ,תפילה באריכות ,לימוד השס ולימוד הלכות שבת.

המעשה בפועלזהו הביטוי של לימוד התניא ,זוהי אבן הבוחן עד כמה אנו חיים תניא ,זהו הביטוי לשלימות של התניא ,שהיא חודרת עד לפרטים הכי קטנים של החיים.

 
הכותב
הנו מחבר הספרמודעות יהודית - רעיונות מרכזיים בספר התניא

להערות והארות: tanyavideoart@gmail.com



Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.