Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן באור החסידות בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור‭ ‬אישי טור למחשבה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו משה רבינו משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תלמוד תמוז תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Sunday
Nov102013

בין מעשה לכוונה

מה נעלה יותר, מעשה או כוונה? הנושא מאוד חשוב לנו, שכן כולנו עוברים את הדילמה הזו, עם עצמנו, עם הילדים שלנו, עם המקורבים בבית חב”ד וכן הלאה, במה להשקיע יותר במצוות מעשיות או בכוונות? האם יש טעם לעשיה ללא כוונה, ומה לגבי כוונה ללא עשיה?

מאת הרב נדב כהן

בשיעורי התניא היומיים במסגרת לימוד החת”ת, אנו נמצאים ממש בעמודים האחרונים של ספר התניא, בחלק החמישי - קונטרס אחרון, קונטרס בו אדמו”ר הזקן מתייחס לנושא שעל אודותיו כבר היה דיון בפרקים ל”ט ומ’ וכעת מעמיקים בו שוב: מה נעלה יותר, מעשה או כוונה? הנושא מאוד חשוב לנו, שכן כולנו עוברים את הדילמה הזו, עם עצמנו, עם הילדים שלנו, עם המקורבים בבית חב”ד וכן הלאה, במה להשקיע יותר במצוות מעשיות או בכוונות? האם יש טעם לעשייה ללא כוונה, ומה לגבי כוונה ללא עשייה? השאלה מגיעה דווקא ממקום אמיתי בו רוצים לכוון לרצון השם ולקיים אותו באמת ועד הסוף, ללא פשרות וללא סטייה מהאמת כלל.

הישרדות אבל עם עוצמה

ישנו מכתב מדהים מהרבי, ‘מכתב כללי’ שיצא לקראת ראש השנה תשח”י, בו הרבי מתייחס לחשיבות קיום המצוות בפועל.

במכתב שואל הרבי מה שמר על עם ישראל במשך כל השנים, כיצד קרה שעמים שלמים ותרבויות נמחקו בעוד העם היהודי נשאר עומד בעינו? הרבי מעלה כמה אפשרויות ושולל אותן אחת אחת.

עצמה פיזית? אין זה בזכות עצמה פיזית או כלכלית שלנו, שהרי כמעט אף פעם לא היינו במצב כזה. גם בזמנים הכי מוצלחים שלנו מבחינה זו, כמו בימי שלמה המלך, לא היינו הכי חזקים או הכי עשירים. בבל, מצרים ואשור לדוגמה, היו גדולים וחזקים מאיתנו ומזמן כבר נמחקו מהמפה.

האם בזכות עצמאות שלטונית שרדנו? זה לא יכול להיות העצמאות השלטונית או המיקום הגיאוגרפי, כיוון שגם הם חדשים לנו; לא תמיד היינו בארץ ישראל, ולא תמיד היה לנו שלטון עצמי, להיפך, רוב שנות קיומנו היינו מחוץ לארץ וללא מדינה.

תרבות משותפת? זה גם לא יכול להיות התרבות המשותפת, כיוון שזו השתנתה פעמים רבות, ויהודים שהתפזרו למקומות שונים בעולם “השתלבו” בתרבויות המקומיות.

שפה? זו גם לא יכולה להיות השפה, כיוון שרוב השנים דיברנו ארמית (שפת הגמרא, הזוהר וחלק מהתנ”ך), או ערבית (תקופת רבי סעדיה גאון ותקופת הרמב”ם) או אידיש (יהדות אירופה).

אז מה בכל זאת החזיק אותנו כעם לאורך אלפי שנים בניגוד לעמים אחרים שנעלמו ונמחקו?

נשאר רק דבר אחד, משהו שהיה איתנו כל השנים, בכל מקום, בכל מצב, בכל תרבות ובכל שפה - קיום תורה ומצוות בחיי היום יום, מסירות נפש לקיום התורה. כל פעם שהיו יהודים שסטו מדרך התורה והמצוות, למשל המתייוונים, לא עבר זמן רב והם נעלמו מעם ישראל. כלומר, לאחר שויתרו על התורה ומצוות בתוך זמן מועט התבוללו ונטמעו בין שאר העמים.

ומה לגבי תיקון המידות? מה לגבי אמונה?

מסתבר שגם זה לא מספיק כדי להתקיים, שכן בלי הקיום המעשי של המצוות ובמסירות נפש גם בזמנים הקשים, היהדות לא מחזיקה. הניסיון של חלקים בעם להיות ככל הגויים, לוותר או להתפשר על קיום מצוות, לא רק שאינו מבטיח את קיומנו, אלא להיפך, לאור ההיסטוריה, הוא זה שמסכן את קיומנו.

לצערנו אפשר לראות לכך דוגמה מוחשית במקומות רבים היום בעולם, ובמיוחד באמריקה. יהודים שהגיעו לארה”ב ורצו לחנך את ילדיהם ככל הגויים, מבלי להבליט את השוני והמיוחדות שבעם ישראל, קיבלו ילדים שלא מבינים מדוע לא להתחתן עם גויים. ההורים לא התכוונו שהילדים יתבוללו, הם רק רצו שיהיו כמו כולם. עכשיו שהילדים (או הנכדים) גדלו, הם לא מוצאים שום סיבה להישאר יהודים.

הדרך היחידה להילחם בכך היא על ידי חינוך ילדינו לקיום תורה ומצוות, זהו הדבר היחידי שאיגד אותנו במשך כל הדורות לעם אחד, שום דבר אחר לא עשה זאת.

להבין, לחשוב ולהתחבר

אבל יש גם את הצד השני. מעשה ללא כוונה יש בו גם חיסרון; אדם שיקיים מצוות ללא הבנה של מה שהוא עושה, יתקשה להמשיך בקיום המצוות, בפרט בעולם המודרני, שבו אנשים התרגלו לעשות רק דברים שהם מבינים, והערך של קבלת עול פחות מוכר. יש לשלב כוונה וידיעת תוכן ורעיון המעשה ולשלבו יחד עם הביצוע.

בשנת תש”כ נכנסו אל הרבי ל’יחידות’ סטודנטים ובפיהם מספר שאלות על יהדות בכלל ועל חב”ד בפרט. אחת השאלות הייתה “מהו סוד ההצלחה של חב”ד?”, התשובה של הרבי מאוד מעניינת ומתחלקת לשתיים: החלק הראשון הוא הסבר שכלי, החלק השני - אמר להם הרבי - היא תשובה של חסיד.

תחילה ענה להם הרבי שנמצאים בדור כזה שאנשים רוצים להבין מה הם עושים, רוצים הוכחות לכך שצריך לעשות והסבר וטעם על למה לעשות, ובחב”ד מספקים את התשובות לכך. חב”ד, זה חכמה, בינה ודעת, הבנה והשגה וביאור עניינים ביהדות באופן שיהיו מובנים בשכל.

תשובה שנייה ענה להם הרבי שכחסיד הוא מאמין מעבר לכל ספק שחסידות חב”ד היא האמת, הרי שהאמת בהכרח שנוחלת הצלחה.

אמנם חסידות מדגישה שהמעשה הוא העיקר, אך כמובן שחסידות גם מדגישה את חשיבות הכוונה. והרי זה מה שלומדים בחסידות, להבין את העומק שכל במצווה בכל הלכה; להבין את העומק של התורה ועל ידי זה להגיע לחיבור פנימי. להבין את המשמעות של קיום תורה ומצוות באופן כללי ולהבין כל מצווה ומצווה באופן פרטי. כשחסר בהבנה הזו, המצוות הופכות להיות אוסף של מעשים טכניים שלא רואים את הקשר ביניהן כמו גם את הקשר בינן לבין הקב”ה. דווקא כשלומדים חסידות אפשר להבין שמצוות הם ‘צוותא’, חיבור לקב”ה, אפשר להבין את היוקר והחשיבות של כל מצוה.

אין מקריות במספרים

אדמו”ר הזקן ממשיך ומסביר בפרק הנוכחי, שכל מצווה שמקיימים היא המשכת אלוקות. אין זה מקרה שיש תרי”ג מצוות בתורה ובדיוק אותו מספר - תרי”ג אברים בגוף ובנפש. אין אקראיות בכך שיש רמ”ח מצוות עשה ורמ”ח אברים, שס”ה מצוות לא תעשה ושס”ה גידים. כל אחת מהמצוות ממשיכה חיות לאבר אחר ודרכו אל העולם כולו. המצוות פועלות על העולם ומביאות אור לעולם.

ההבנה הזו מוסיפה חיות בקיום המצוות ומאפשרת לנו לקיים את המצוות גם במעשה בפועל על כל ההידורים, שהרי זה מוסיף בהמשכת האור כראוי, וגם בכוונה, שהרי כשיודעים את חשיבות העניין ניגשים לכך אחרת.

אז מה עדיף מעשה או כוונה?

התשובה היא כמובן שצריך את שניהם, אי אפשר להסתפק במעשה ואי אפשר להסתפק בכוונה. הנפש הבהמית, שמרגישה את מציאותה, מתקשה לקבל תשובה המכילה שני הפכים בו זמנית (גם מעשה וגם כוונה), היא מעדיפה תשובה חד כיוונית לאחד מהצדדים או מעשה בלבד או כוונה בלבד.

אך הנפש האלוקית מסוגלת לקבל תשובה המצריכה נשיאת הפכים, הקב”ה הוא הרי נושא הפכים, ולכן הנפש האלוקית, שבטלה לקב”ה, מוכנה לקבל תשובה של נשיאת הפכים.

 הכותב הנו מחבר הספר “מודעות יהודית - רעיונות מרכזיים בספר התניא”

להערות והארות: tanyavideoart@gmail.com

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.