Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #1137 #1138 #1139 #1140 #1141 #1144 #1146 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ' מרחשון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Tuesday
Oct082013

הציווי לך לך

מאב-רם לאברהם

כ”ק אדמו”ר הזקן: עד אברם הייתה בעולם “שבירת הכלים” שבאה לידי ביטוי בדור המבול. אולם מאברם מתחיל “עולם התיקון”. וזהו תוכן פנימיות  עניין הציווי לאברם – “לך לך”, לאמור: יציאת שם מ”ה (השם המתקן ומברר) אשר לצורך העלאת העולם וגילוי פנימיות אב – רם, צריכה להיות ירידה אחר ירידה, מאב-רם – בחינת פנימיות החכמה – עד “אל הארץ”, ש”ארץ” היא בחינת מלכות.

ועל ידי עבודה זו נעשה “אשר אראך” – שהקב”ה אומר: אראה ואגלה אותך בעצמך, כלומר שאתה תבוא לידי התגלות, מכוחה של מצות מילה, “והיה שמך אברהם – אב המון גויים”.

(תורה אור, פרשת לך לך יא, ב)

אור עליון מעצמות המאציל

כ”ק אדמו”ר האמצעי: גם בשביל קיום התורה והמצוות ברוחניות ציוה ה’ את אברהם “לך לך” וגו’. שתוכנו של ציווי זה הוא שיומשך אור עליון מעצמות המאציל מהעלם לגילוי, למעלה מכפי המידה והצמצום הראשון, דהשתלשלות הקדומה.

(תורת חיים פרשת לך לך פז, ד)

לך לך – ואעשך לגוי גדול

כ”ק אדמו”ר הצמח צדק: השכר על “לך לך מארצך” וגו’ הינו: “ואעשך לגוי גדול”. כי הנה על ידי מי היא ההשפלה והירידה כזאת, של בחינת שמו הגדול, שתהא ממנה התפשטות אור אין סוף למטה מטה עד אין תכלית? – דבר זה נפעל על ידי “גוי גדול”, כמו שכתוב באברהם אבינו – “ואעשך לגוי גדול”, שנאמר בו באברהם – “כי מי גוי גדול” – אני מעמיד ממך”.

ולפיכך נקראו ישראל “גוי גדול” – לפי שמקבלים מבחינת “שמו הגדול”, וכמו שכתוב: “וקרבתנו מלכנו לשמך הגדול”.

(אור התורה, במדבר כרך ד, הוספות, עמ’ טז)

לך לך לשרש נשמתך

כ”ק אדמו”ר מהר”ש: ידוע שישנו שרש הנשמה שלמעלה מהתלבשות בגוף. וזהו שנאמר באברהם “לך לך”, לאמור: שיבוא אברהם לבחינת שרש נשמת אברהם (“לך לך”).

זהו שנאמר “אל הארץ אשר אראך”, שכן אמרו חז”ל במדרש רבה על הפסוק “תוצא הארץ נפש חיה” – “זה רוחו של אדם הראשון” או “רוחו של משיח”, שכן אד”ם בראשי תבות: “והתפללו אליך דרך ארצם. כלומר, שמכיון אשר הארץ היא בחינת ביטול, וגם ש”ארץ” לשון “רצוא”, שעל ידי הרצוא לאלוקות מתוך ביטול, בבחינת ארץ, זוכה להגיע למעלת לך לך … אשר אראך”.

(תורת שמואל תרכ”ז עמ’ יד)

לך לך: טעם כפילות האותיות

כ”ק אדמו”ר מהורש”ב: איתא בילקוט שמעוני: “חמש אותיות כפולות הן (חמש אותיות מנצפ”ך) וכולן לשון גאולה. וצריך להבין טעם הכפל לך – לך, ובכלל, מהו עניין הכפל של האותיות, אשר היותן כפולות מורה על הגאולה?

אלא שעניין הכפילות מורה על ייחוד שתי הבחינות סובב כל עלמין וממלא כל עלמין. שעל ידי גילוי סובב כל עלמין בממלא כל עלמין, הנה על ידי זה היא הגאולה.

וזהו שדווקא אברהם פעל זאת על ידי עבודתו בייחוד “סובב” ב”ממלא”, כדברי ה”מדרש רבה”: “אמר לו הקב”ה לאברהם: טלטל עצמך ממקום למקום ושמך מתגדל”. שכן אברהם אבינו המשיך את גילוי “אור הבלי גבול” – ב”גבול” – בתוך גדרי העולם, וכך פעל גילוי אור גם בעולם הגשמי.

(המשך תער”ב ח”ב עמ’ א’קצה)

עבודה בכח עצמו

כ”ק אדמו”ר מוהריי”צ: כל עניין העבודה הוא, שיהיה בכח עצמו וביגיעתו של האדם. כך נאמר על אברהם אבינו בתחילת קרובו לה’, – “לך לך מארצך ממולדתך ומבית אביך”. שכן תכלית הכל היא לעלות ולהגיע בהילוך אחר הילוך לבחינת ומדרגת “לך” שהיא עצם ושרש הנשמה. אולם אופן הילוך זה והתחלתו הוא “מארצך”, דהיינו לצאת מהארציות והגשמיות. “וממולדתך” – שהוא עניין עזיבת הרגילות מה שהרגילה הנפש הבהמית את האדם. ו”מבית אביך” – שהוא השכל הטבעי, אשר כל השכלותיו  המה בעניינים גופניים ובדברים הגשמיים, ואז יעלה האדם ויגיע “אל הארץ” – שהוא הרצון האמיתי, שכל זה הינה עבודה ויגיעה גדולה של האדם.

(ספר המאמרים תרצ”ב. עמ’ רנג)

להתחיל מכח המעשה

כ”ק אדמו”ר מלך המשיח שליט”א: אחד הפירושים ב”לך לך… אל הארץ וגו’ הוא כפשטות הכתוב שהליכה זו היא מלמטה למעלה. שהרי ההליכה היא מארצך ממולדתך ומבית אביך שהיא כפשטות הכתוב, ארצו של תרח. זאת כדרשת חז”ל על הפסוק: “מי יתן טהור מטמא… כגון אברהם מתרח”, שזו הדרגא התחתונה ביותר. ברם משם ילך ויעלה מלמטה למעלה, עד “אל הארץ אשר אראך” – שהארץ מורה על ספירת המלכות, ועולה מעלה – מעלה עד לבחינות הנעלות ביותר, למעלה מסדר ההשתלשלות.

כך הוא גם בעבודת האדם: יש להתחיל מהכוח הנמוך ביותר, כח המעשה, ומשם מתחילה הליכתו מלמטה למעלה. והנה, על ידי שכך היה אצל אברהם אבינו, ניתן הכח לעבודה זו, לכל אחד ואחד מישראל.

(ממאמר ד”ה “ויאמר ה’… לך לך”, מוצאי ש”ק פ’ לך-לך ה’תשל”ח)

 

 

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.