Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #1137 #1138 #1139 #1140 #1141 #1144 #1146 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ' מרחשון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Friday
Jan182013

הנושא: מכות מצרים 

האגוז והקליפה 

כק אדמור הזקן: לאחר “שבירת הכלים” שמעולם התוהו, ירדו ניצוצות הקדושה והתלבשו בתוך הקליפות. מה משמעות הביטוי קליפה? אלא שהקליפות הן כמשל הקליפה החופפת ומקפת את הפרי הכמוס בתוכה ומסתרת אותה, כמשל קליפת האגוז. התרופה היחידה למצב כזה היא: שבירת הקליפה! וכך הוא בנמשל: כדי להוציא את ניצוצות הקדושה מהקליפות המסתירים עליהם, היתה צריכה להיות שבירת הקליפות. וזהו ענין אותות ומופתים ומכות שבמצרים. אבל ישראל לא היו צריכים למופתים כלל כי הם מאמינים בני מאמינים.

(תורה אור נז, א)

וידעו מצרים כי אני הוי

כק אדמור האמצעי: על המכות נאמר: “וידעו מצרים כי אני הוי’”. לכאורה צריך ביאור מה התועלת בכך שידעו מצרים כי אני הוי’, הרי הם גויים וערלים? אלא ששרש שרשם של הקליפות הוא בעולם האצילות, וענין עשר המכות נועד להפיל ולשבור את שרשם של הקליפות. לאמור: היות ו”הטבע” בגימטריה “אלוקים”, דהיינו שקליפת מצרים המקבלת חיותה משם אלוקים המעלים ומסתיר, לפיכך על ידי עשר המכות יכירו וישיגו בבחינת אור אין סוף שבשם הוי’, המחולל ניסים ונפלאות הללו שלמעלה מהטבע. כך יכירו מצרים שהעיקר הוא שם הוי’, ואין הטבע מסתיר עליו.

(תורת חיים שמות רעא, ג) 

המטה, התנין והמכות  

כק אדמור הצמח צדק: בהפיכת המטה, שהוא מלשון הטיה והמשכה, מעביר ה’ את המסר שגם התנין הגדול – קליפת מצרים, יונק חיותו וקיומו מהקדושה ובלעדיה אין לו שום קיום. ואחר כך נתהפך התנין קליפת מצרים למטה שהוא ענין המשכת האור העליון דקדושה. זה בדיוק מה שארע בעשר המכות: על ידי שבירת קליפת מצרים, שהיא כקליפת האגוז, הוציא ה’ את הטוב הגנוז בקליפה, כאגוז שהיה בקליפה. והפנים פרעה, שענין נס המטה והתנין, הכל תלוי אך ורק ברצון ה’, שברצות ה’ משפיע לתנין, וברצות ה’  – שוברו.

(אור התורה במדבר כרך ג עמ’ 50) 

המשכה מהעצמיות 

 כק אדמור המהרש: יש להבין: הרי עשרת המכות הן ענין של יש מיש, ואילו בריאת העולם היא באופן של יש מאין, שזה נס גדול באין ערוך. ואם כן, מדוע במתן תורה כשה’ רוצה להחדיר בהם יראת שמים, אומר הוא: “אנוכי ה’ אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים”, ואינו אומר – אשר בראתי שמים וארץ? אלא שהעולם נברא בבחינת דיבור, וכמשל הדיבור שהוא הארה חיצונית מהנפש. וכך בריאת העולם היא מבחינת הארה בלבד מה’. אולם במכות מצרים גילה ה’ המשכה מעצמיותו ממש. וזהו “מאין”: שמקור הבריאה הוא הארה בלבד, שהוא “אין” לגבי עצמיות ה’, אשר העצמיות היא ה”יש” האמיתי. נמצא שהכוח האלוקי שה’ החדיר במכות מצרים הגם שהוא “יש מיש”, הוא נעלה באין ערוך מהאור האלוקי המהוה מקור לבריאה!

(תורת שמואל תרכ”ז עמ’ רכ) 

למה דוקא עשר?

כק אדמור הרשב: מדוע עשה ה’ עשר מכות, עשרה דוקא? המענה על כך הוא: דיבור הוא ספירת המלכות כפי שאומרים ב”פתח אליהו” – מלכות – פה. והנה ספירת המלכות כלולה מעשר ספירות, שזהו אותו תוכן וענין של עשרה מאמרות (דיבור) שבהן נברא העולם. בזמן הגלות, הדיבור האלוקי הוא בבחינת גלות. כדי שהדיבור יצא מהגלות יש צורך בעשרה מכות דוקא, שעל ידי המכה נשתברה הקליפה ונתגלה הדיבור האלוקי, דהיינו עשרת הספירות הכלולות בספירת המלכות.

(סה”מ תרנ”ח עמ’ פו)

השיא של המכות

כק אדמור הרייצ: שיא התגלות ה’ במכות היה במכת בכורות. אז התגלה אור אין סוף מדרגה שלמעלה מהשתלשלות כלל. מבחינת יכולת העצמות! אין זה כמו שילוב של חסד וגבורה, מה שקיים בסדר ההשתלשלות. וכגון: ימינך ה’ (ימין – חסד) תרעץ אויב (גבורה). כאן במכת בכורות התגלה השיא: נגוף למצרים ורפוא לישראל, שתי פעולות הפוכות באותה נקודת זמן בדיוק, מה שגילה כאן את “יכולת העצמות” שבה אין מדריגות חלוקות כלל. 

(סה”מ תרצ”ג עמ’ תקכח) 

היה בכוחו של פרעה לשוב 

כק אדמור מלך המשיח שליטא: המפרשים שואלים, מדוע נענש פרעה הרי ה’ לקח ממנו את הבחירה בכך שהכביד את ליבו? ויש עונים שזה עצמו היה עונשו על הכבדת ליבו מצד עצמו בזמן המכות הראשונות. וקשה: אם כך למה התרה בו משה?

אלא שכמבואר בתניא ב”אגרת התשובה” שאף מי שנאמר אודותיו “אין מספיקין בידו לעשות תשובה”, אבל “אם דחק ונתחזק ונתגבר על יצרו ועשה תשובה, מקבלין תשובתו”. כך גם פרעה: הוא נענש משום שגם לו העניק ה’ את היכולת שאילו היה מתחזק ודוחק כנגד הכבדת הלב, היה מסוגל לחזור בתשובה ולתקן את מעשיו. הלימוד מכך: אם בפרעה כך, קל וחומר שכל יהודי, אשר הוא חלק הוי’ ממש, יש בו תמיד את הכח לעשות תשובה, מיד, והקב”ה מצפה לתשובתו של כל יהודי ממש.  

(ליקוטי שיחות כרך ו עמ’ 57)

פתגם השבוע בעניני משיח וגאולה

והדגשה יתירה בנוגע להכנה להגאולה על-ידי חיזוק האמונה והבטחון והצפי’ה לגאולה, “אחכה לו בכל יום שיבוא” – כלשון בעל ההילולא: עמדו הכן כולכם לקבל פני משיח צדקנו.                                  

ובפרט בשנה זו, “הי’ תהא שנת נפלאות אראנו”, ולאחרי שכבר ראו נסים ונפלאות בתקופה האחרונה, כולל ובמיוחד – יציאתם של רבים מישראל ממדינה ההיא לארץ ישראל, ועל-ידי-זה גם קירובם ליהדות תורה ומצוותי’, שענין זה הוא מעין ודוגמא והכנה קרובה לקיום היעוד “קהל גדול ישובו הנה”.

(ש”פ בא תנש”א)

 

 

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.