Share

Search
BeisMoshiach.org
Web
תגים
ששים שנה לייסוד הרשת "עשה לך רב" ##910 #1000 #1001 #1002 #1003 #1004 #1005 #1006 #1007 #1008 #1009 #1010 #1012 #1013 #1014 #1015 #1016 #1017 #1018 #1019 #1020 #1021 #1022 #1023 #1024 #1025 #1026 #1027 #1028 #1029 #1030 #1031 #1032 #1033 #1034 #1035 #1036 #1037 #1038 #1039 #1040 #1041 #1042 #1043 #1044 #1045 #1046 #1048 #1049 #1050 #1051 #1052 #1053 #1054 #1055 #1056 #1057 #1058 #1059 #1060 #1061 #1062 #1063 #1064 #1065 #1066 #1067 #1068 #1069 #1070 #1071 #1072 #1073 #1074 #1075 #1076 #1077 #1078 #1079 #1080 #1081 #1082 #1083 #1084 #1085 #1089 #1090 #1091 #1092 #1093 #1094 #1095 #1096 #1097 #1098 #1099 #1100 #1101 #1102 #1103 #1104 #1106 #1107 #1108 #1109 #1110 #1111 #1112 #1113 #1114 #1115 #1116 #1117 #1118 #1119 #1120 #1121 #1122 #1124 #1125 #1126 #1128 #1129 #1130 #1136 #1137 #1138 #1139 #1140 #1141 #1144 #1146 #215 #380 #825 #826 #827 #828 #829 #830 #831 #832 #833 #834 #835 #836 #837 #838 #839 #840 #841 #842 #843 #844 #845 #846 #847 #848 #849 #850 #851 #852 #853 #854 #855 #856 #857 #858 #859 #860 #861 #862 #863 #864 #865 #866 #867 #868 #869 #870 #871 #872 #873 #874 #875 #876 #877 #878 #879 #880 #881 #882 #883 #884 #885 #886 #887 #888 #889 #890 #891 #892 #893 #894 #895 #896 #897 #898 #899 #9 #90 #900 #901 #902 #903 #904 #905 #906 #907 #908 #909 #910 #911 #912 #913 #914 #915 #916 #917 #918 #919 #920 #921 #922 #923 #924 #925 #926 #927 #928 #929 #930 #931 #932 #933 #934 #935 #936 #937 #938 #939 #940 #941 #942 #943 #944 #945 #946 #947 #948 #950 #951 #952 #953 #954 #955 #956 #957 #958 #959 #960 #961 #962 #964 #966 #967 #968 #969 #970 #971 #973 #974 #976 #977 #978 #979 #980 #981 #982 #983 #984 #985 #986 #988 #989 #99 #990 #991 #992 #993 #994 #995 #996 #997 #998 #999 100 שנה למלחמת עולם הראשונה 120 שנה להתייסדות ישיבת תומכי תמימים 770 974 א' כסלו אבלות אגרות קודש אגרות קודש בפרסום ראשון אגרות קודש מתורגמות בפרסום ראשון אגרות תשל"ח אדמו"ר הזקן אדמו"ר הריי"צ אדר אהבת ישראל אוסטרליה אוצרות גנוזים אורות התניא בכלים דתיקון אורחים אחר מיטתו של הרב אחרוןחביב איטליה אייר איך ללמד חסידות לקהל הרחב אימון אישי אימון אישי אימוץ אירופה אירן אלול אליהו אמונה אמור אנ"שליחות אסירי ציון אסירים אפית מצות אקטואליה חב"דית ארגנטינה ארה"ב ארץ ישראל ב' איר ב' ניסן בא באור החסידות באר שבע בבא סאלי בדידי הווה עובדא בדפוס בהעלותך בהר–בחוקותי בוא נתוועד על זה בטחון בין המצרים ביקור חולים בית ספר למלאכה בית רבקה בלק במדבר במלאת מאה שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה בני נח בעל שם טוב בעלז בעקבות הנבואה בראי העתונות ברוסיה הקומוניסטית ברזיל בריאות ברית מילה ברכת כהנים בר-מצווה ברסלב בשבילי ההיסטוריה בשליחות המלך בשם אומרם ג' השבועות ג' תמוז גאולה ומשיח גדולי ישראל גוש קטיף גיוס לצבא גיור גיל השידוכים גלגולה של נשמה גליון 1000 גליל גמילות חסדים גן ישראל גני ילדים דבר המערכת דבר מלכות דולרים דידן נצח דמות חסידית ה' אייר ה' טבת הבבא סאלי הבעל שם טוב הגות וואך הדפסת התניא ההתוועדות ב-770 הודו היסטוריה חב"דית היסטוריה חסידית היסטוריה מזווית חב"דית הכותל הכנסת אורחים הלכה המזכיר המקדש וכליו הפצת המעיינות הפרשה החסידית הצלת פליטי השואה הקהל הרב אברהם חיים נאה הרב חדקוב הרבי הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי והאמן הרצלי'ה השואה השליחות לכיבוש אוסטרליה התוועדות‭ ‬חסידותית התקשרות התקשרות בצפון אפריקה התשובה ז' אדר זיו הפרשה זיכרון להולכים זיכרונות מבית אדמו"ר מהורש"ב זכרונות הרב סעדיה מעטוף ע"ה זכרונות חסידיים ח"י אלול חברון חג המו"צים חג סוכות חג שבועות חדש בעולם התורני חדשות חוזרים לישיבה חוני חופשה חטא המרגלים חיים חסידיים חיים של שליחות חיים של שליחות חינוך חירות חלֹוֹם חייו חמשה עשר באב חנוכה חסד חקת חשבון נפש חת"ת חתונה ט' אדר ט' כסלו ט"ו אלול ט"ו באב ט"ו בסיוון ט"ו בשבט טור אורח טור‭ ‬אישי טור למחשבה טורקיה טכנולוגיה בשירות הגאולה י' טבת י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ג אלול י"ג ניסן י"ט כסלו י"ט כסלו / מאמר בפירסום ראשון יד לאחים יובל לקבוצה יום הולדת יום ירושלים יום כיפור יומן המאסר יומן טוביה זילברשטרום. יומנו של תמים ב-770 יוסף י'ז תמוז יחידות אצל הרבי ילדי ישראל ימי בראשית ימים נוראים ימים נראים יפן יציאת מצרים ירושלים ישראל ארי'ה לייב כ‭' ‬מנחם‭ ‬אב‭ / ‬יום‭ ‬ההילולא כ' מנחם-אב כ' מרחשון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ז אדר / הגות וואָך כ"ח ניסן כ"ח סיון כ"ף במר-חשוון כוס של ברכה כותבים למערכת כינוס שלוחים כסלו כפר חבד כפר יונה כשרות כתבי יד בפרסום ראשון ל"ג בעומר ל"ג בעומר / בדידי הווה עובדא ל"ג בעומר / סקירה ל"ג בעומר / פתגמים ל"ג בעומר / שולחן-החג לדמותו של חסיד לדמותו של שליח לומדים ובונים מקדש לחיות עם הזמן - בעניני הגאולה ליל הסדר אצל הרבי ליל סדר ליל סדר לימוד חסידות לקהל הרחב לימוד רמב"ם לימוד תורה ליקוי חמה לכתחילה אריבער לקראת ג' תמוז לקראת י' שבט לקראת י"א ניסן לקראת כינוס השלוחים לקראת תשרי לשלום בית מאה שנה למלחמת עולם הראשונה מאוצר המלך מאחורי הקלעים מאמר הגות מבט אישי מבט חסדי מבצע הקהל מבצע יום הולדת מבצע מזוזה מבצע משיח מבצע נש"ק מבצע תפילין מבצעים מבצעים מדור הניגון מדין מדע מדקדקים בדבר מלכות מה אומר הרבי מהורש"ב מהר"ש מואב מופתים בשליחות מזווית חסידית מחיי התמימים מחנה קיץ מחשבה חסידית מיהו יהודי מכות מצרים מלחמת המפרץ מלחמת יום כיפור מלחמת לבנון מלחמת ששת הימים ממשיח וגאולה מנורה מנחם-אב מערת המכפלה מפגש איש מפי חסידים מפי כתבם מצוייני צה"ל מקווה מקסיקו מרבין בשמחה מרוקו מרחשון משה רבינו משולחן ההלכה משיח אין גאזעטן משיח בפרשה משיח וגאולה משיח וגאולה משיח וגאולה \ ודע מה שתשיב משיח וגאולה בעשרת המבצעים משפיע משקיעים בחינוך מתוועדים בדבר מלכות נזכרים ונעשים ניגון ניסן נס בצפת נקודת מלכות נשיא נשים סדר ניגונים סיון סיפור סיפור‭ ‬ולקחו סיפור‭ ‬חיים סיפור‭ ‬חיים סיפור לפורים סיפור מבצעים סיפורי מופת סיפורים ופתגמים סיפורים קצרים סכנת האינטרנט סכנת האינטרנט סליחות סעודת מלווה מלכה ספירת העומר ספר תורה ספרד סקירה עוורים עמלק ערי מקלט עשר שנים לגירוש עשרה בטבת פאה נכרית פדיון הבן פולטבה פורים פורים–קטן פטרבורג פינחס פסח פסח שני פעילות פעילות חב"דית פפרשת אמור פרה אדומה פרוייקט מיוחד | חי וקיים פרופיל חסידי פרשת אחרי-מות פרשת אמור פרשת בא פרשת בהר פרשת בחוקותי פרשת בלק פרשת במדבר פרשת בשלח פרשת דברים פרשת דרכים פרשת החודש פרשת וארא פרשת ואתחנן פרשת ויגש פרשת ויחי פרשת ויצא פרשת ויקהל פרשת ויקרא פרשת וירא פרשת וישב פרשת וישלח פרשת חוקת פרשת חיי שרה פרשת יתרו פרשת כי-תבוא פרשת כי-תצא פרשת כי-תשא פרשת לך-לך פרשת מטות פרשת מסעי פרשת מצורע פרשת מקץ פרשת משפטים פרשת נח פרשת נצבים פרשת נשא פרשת עקב פרשת פקודי פרשת צו פרשת קדושים פרשת קורח פרשת ראה פרשת שופטים פרשת שלח פרשת שמות פרשת שמיני פרשת תולדות פרשת תזריע פרשת תזריע-מצורע פרשת תצווה פרשת תרומה פתח תקוה צבאות השם צדקה צה"ל צו צוק איתן ציפייה לגאולה ציצית צמח צדק צפון אפריקה צפת צרפת קאמפ קידוש קידוש לבנה קנאת אחים קרבנות קרבנות הנשיאים קרח קרית גת קרן מחנה ישראל קשרים עם הרבי ר' עזריאל זעליג סלונים ראיון ראש השנה ראשון לציון רב לוי יצחק רב שיח רבי רבי זוסיא מאניפולי רבי רי"יץ רבי רש"ב רבנים רבנית חיה מושקא רבנית חנה רדיו רובשקין רוסיה רחל אמנו רמב"ם רפואה רש"ג רשב"י ש שבועון שהוא שליח שבועות שבת שבת בראשית שבת הגדול שבת חזון שו"ת חינוך שואת אירופה שולחן-השבת שופר שידוך שיעור תניא - חוצה יבשות ונשמות שלום בית שלֹח שליחות שליחות בצל הסכנה שלימות הארץ שלימות הארץ שמחה שמחות בית השואבה שמחת תורה שמחת תורה בליובאוויטש שמיטה שמירת הלשון שנה מעוברת שצעדרין שקלים תומכי תמימים תורה והוראה תורת המלך תימן תל אביב תלמוד תמוז תמונות מספרות תניא תעניות תפילה תשובה תשעה באב תשרי תשרי אצל הרבי
Visitor Feed
Thursday
May032012

הרבי במכתב לרופא יהודי: מזון כשר, מזון בריא

מדור חדש: “בית משיח” שמח לפתוח מדור חדש של “אגרות קודש” שנכתבו במקור בשפה האנגלית ונדפסו בספר “Letters from the Rebbe”, ומובאות כאן בפרסום ראשון בלשון הקודש • תודתנו נתונה למערכת “אוצר ספרי ליובאוויטש”, שמסרה לידינו את התרגומים, שיצאו לאור בספר מיוחד בקרוב

תזונה ודיאטה יהודית

מכתב לרופא שזה עתה התחיל להתקדם בשמירת התורה והמצוות והרבי מעודד אותו להתחיל לשמור כשרות מכיוון שהכשרות היא התזונה והדיאטה שאלוקים נתן בעולמו.

ב”ה. ט”ו אב ה’תשל”ה

ברוקלין, ניו יורק

שלום וברכה:

שמחתי להיוודע אודות התקדמותך העקבית בענייני תורה, שנקראת ‘תורת חיים’, שכן היא מורה הדרך של היהודי בחיים, וכן ‘תורת אמת’, שכן היא האמת. הסיפוק הוא כפול הואיל ולאנשים במעמדך יש השפעה על הקהילה, שכן אנשים נושאים אליך עיניים ומנסים לחקות אותך. לפיכך, הליכתך מחיל אל חיל בענייני תורה ומצוות מוכפלת לאין שיעור דרך אותם אלו שמתעוררים בעקבות הדוגמה שלך, מבלי להזכיר את ההשפעה הישירה על ילדים ודרכם על ילדיהם בתור שרשרת נצחית.

לאור האמור לעיל, גם אם ישנם קשיים מסוימים שצריך להתגבר עליהם, בוודאי כדאי לעשות את המאמץ, הואיל ובמאמץ מעורב רק אדם יחיד, בעוד שהתועלת היא עבור רבים. נוסיף לכך גם את העובדה שזהו גם הערוץ לקבל את ברכת ה’ בכל המצטרך, והקב”ה גומל שכר בנדיבות, ובמידה הכי רחבה.

האמור מתייחס לכל ענייני תורה ומצוות, אך יש לו חשיבות מיוחדת בנוגע לכשרות. כרופא הנך מודע לידע העצום שהצטבר לאחרונה בתחום התזונה והדיאטה, ועד כמה איכות המזון משפיעה על הבריאות הפיזית והמנטלית.

עבור יהודים, כללי התזונה הגיעו עם התורה עצמה, שמגלה את הכוונה האמיתית של אמונה בא-ל אחד, והעם היהודי נושא אותה מאז. זה היה רלוונטי לא רק בימים הרחוקים ההם, כאשר עבודה זרה ואליליות היו הנוהג הכללי בעולם, אלא רלוונטי בדיוק באותה מידה בימינו אנו, הואיל ורק התורה והמצוות הם הבסיס לאמונה טהורה בה’ אחד, שמושרשת באחדותו המוחלטת של הקב”ה.

זאת אומרת, שיהודי מביא אחדות והרמוניה לתוך העולם הזה הגשמי, מסלק את כל השינויים ומעשים ארעיים מהחיים היומיומיים, או, כפי שכמה אנשים טועים או שלא מבינים כהלכה עלולים לחשוב, שהם יכולים לנהוג כיהודים בבית, אך מוכרחים לעשות ויתורים ופשרות מחוץ לבית.

הבחנות מסוג זה מנוגדות לאחדות האמיתית, אמונה טהורה בה’ אחד. שכן רעיון האמונה הטהורה בה’ אחד אינו מוגבל לה’ אחד, אלא בו בעת דורש אחדות בחיי היומיום של כל יהודי ויהודי, שהוא חלק מעם אחד, שעליו נאמר “גוי אחד בארץ”. וכפי שאדמו”ר הזקן, מייסד חסידות חב”ד, מסביר ש”גוי אחד בארץ” משמעותו שהם מביאים אחדות ואיחוד גם בדברים הארציים, ורק בדרך הזו האדם יכול להשיג הרמוניה אישית מושלמת ואחדות של הגוף והנפש, בכל הזמנים, בין אם זה בבית-הכנסת, בבית, או במשרד.

לפיכך, ברור עד כמה חשובה הכשרות עבור יהודי, היות שהמזון והמשקה שהוא אוכל נעשה לדם ורקמות ולאנרגיה, ומזון שאינו מתאים (לא כשר) עבור יהודי יכול רק להרחיק אותו מעניינים של אידישקייט, ורק המזון הנכון והכשר יכול להבריא אותו פיזית, מנטלית, ורוחנית. כפי שהוזכר כבר, אין צורך לפרט בזאת עבורך, רופא, למרות שהמומחיות שלך אינה באופן ישיר בתחום התזונה.

הברכה הרצויה ביותר שניתן להביע בענין זה היא שאכן תשמש כדוגמה חיה ומעוררת השראה לחיקוי עבור אחרים, ושעם ההתעוררות שלך רבים אחרים ילכו מחיל אל חיל בעניינים של תורה ומצוות בחיי היומיום.

יהי רצון שתבשר תמיד בשורות טובות.

בברכה

(חתימת יד קודשו)

פסיכיאטריה על פי תורה

עם התפתחות מדעי הפסיכיאטריה והפסיכולוגיה, וכן עם ירידת הדורות של תרבות בני זמננו וערכי המוסריות של אנשים, הרבה פעמים פסיכיאטרים ופסיכולוגים עומדים בפני דילמה קשה, איך להתמודד עם הבעיות של אנשים הפונים אליהם.

המכתב הזה נכתב לרופא פסיכיאטר שחזר בתשובה, וההתמודדות עם הקונפליקטים האישיים האלה הביאה אותו לכתוב לרבי שהוא רוצה לפרוש מהתחום הזה. הרבי עונה לו שאדרבה, ימשיך לעסוק בתחום הזה מכיוון שהוא מציל נפשות בדרך התורה.

ב”ה. ראש חודש אדר ב’ ה’תשל”ו

ברוקלין, ניו יורק

ד”ר…

…קליניקה רפואית פסיכיאטרית

סַניווייל, קליפורניה

שלום וברכה:

קיבלתי בזמן את מכתבך מכ”ג אדר א’, ואזכיר אותך בתפילה להתגשמות משאלות לבך לטובה.

ביקשת את חוות דעתי לגבי הבעיה שהזכרת בהקשר עם מקצועך כפסיכיאטר קליני ביחסיך עם הפציינטים שלך, בייחוד בסוגיות של מוסר ודת.

אין צורך, כמובן, לציין עבורך שאין כלל שהוא חוק בל יעבור שחל לגבי כל הפציינטים בשווה, מכיוון שכל אדם הוא עולם בפני עצמו. מכל מקום, ישנן כמה נקודות שהן שוות בכל המצבים:

בראש ובראשונה, בכל מה שאסור מצד נקודת ההשקפה של התורה, שנקראת תורת חיים (שכן היא מורה הדרך האמיתי בחיים), אסור לעודד. אין לבלבל זאת עם העיקרון של פיקוח נפש, שדוחה שבת, שזו עצמה הוראה של התורה, שדורשת שהלכות שמירת שבת יידחו זמנית במקרה כזה; אין זה חילול שבת, אלא הוראה אלוקית – בדיוק כמו שמירת שבת – אשר, במקרה של פיקוח נפש, היא משנית, ובוודאי אין זה ענין שנתון לשיקול דעת או שיפוט אנושי. וברור שהעיקרון האמור אינו יכול לשמש כבסיס להעלמת עין מהפרת חוקי תורה אחרים במטרה לעזור לפציינט להיפטר מרגשי אשמה, או לאפשר לו להרגיש טוב יותר.

באותו זמן ישנה גם ההוראה “לא הקפדן מלמד” (אבות ב, ו). זה מתייחס, כמובן, לא רק למורה שמלמד נושא או תיאוריה כלשהם, אלא גם למי שמלמד ומדריך ויועץ בעניינים של חיי והנהגת היומיום.

נקודה מועילה נוספת שצריך לקחת בחשבון היא שעל ידי הגברת לימוד תורה ודבקות קפדנית במצוות – למרות שהן חובה בפני עצמן – יהודי מרחיב את הצינורות לקבלת ברכת ה’, כולל תובנות והבנות עמוקות יותר להתמודד עם בעיות ולהגיע לשיקול הדעת הנכון ולהחלטות הנכונות.

באיחולים לבביים להצלחה בכל האמור, ומאחל לך ולמשפחתך פורים שמח ומעורר השראה.

בברכה,

(חתימת יד קודשו)

נ.ב. מיותר לומר, אין טעם בכלל לשנות לתחום התמחות אחר ברפואה, שלא יטריד את שלוות הנפש שלך וכו’. להיפך, הואיל ובמקצוע הנוכחי אתה יכול עתה להיות מונחה בשיטות הריפוי של התורה, וזו תהיה גם זכות גדולה יותר עבורך וגם רווח גדול יותר לפציינטים שלך – שעושה זאת אפילו חיוני יותר שתמשיך דווקא בתחום הנוכחי שלך.

אחת הדרכים להקטין ולסלק את הקונפליקטים האישיים וכו’, היא להתייחס לפציינטים שלך בדרך שהתורה מסבירה את מצבם, כלומר, ש”אין אדם חוטא אלא אם כן נכנסה בו רוח שטות” – במילים אחרות, בגלל חולי נפשי. והמצב הכי חמור הוא כשהאדם לא רוצה להכיר ולהודות שהוא חולה.

כל האמור אינו בא לרמוז שצריך לומר לפציינט בצורה בוטה שמה שהוא עשה אסור על פי תורה ומשום כך אסור לו להתנהג כך. הגישה שיש להעדיף היא לנהוג בשיטה שמוצעת על ידי הרמב”ם בלימוד ילד. הוא כותב שכשמלמדים ילד תורה, יש לעודד את הילד ולזרז אותו ללמוד בחשק על ידי שמבטיחים ונותנים לו ממתק ותגמול דומה שמדבר לשכל הילדי שלו, עד המועד שהוא יבין שהלימוד עצמו הינו השכר הגדול ביותר. אותו דבר בנוגע לפציינטים הללו שההכרה והרמה שלהם עדיין בדרגה של ילד, והעיקר הוא להשיג תוצאות ממשיות.

(חתימת יד קודשו)

 

 

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.